whatsapp
الو اپلای
آموزش زبان ترکی استانبولی

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  21 دی 1400

تعداد نظرات :  0

آموزش زبان ترکی استانبولی (دوره های آنلاین و حضوری)

امروزه زبان ترکی استانبولی به دلیل آنکه افراد بسیاری به این زبان صحبت می­کنند ، زبان مهمی محسوب می­شود. در حدود 75 میلیون نفر در دنیا به عنوان اولین زبان خود به زبان ترکی استانبولی صحبت می­کنند و در حقیقت این زبان یکی از 15 زبان اول جهان است. علاوه براین مناطقی نظیر بالکان، قفقاز و چندین جوامع بزرگ مهاجران ترک در اروپای غربی نیز جزو جوامعی هستند که به این زبان صحبت کرده و برای مثال، امروزه زبان ترکی استانبولی دومین زبان رایج در آلمان است.

با توجه به آنکه کشور جمهوری ترکیه از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی موقعیت استراتژیکی داشته و با اروپای شرقی، آسیای میانه و خاورمیانه مرتبط است، زبان ترکی استانبولی و آموزش آن برای افرادی که به تحصیل، انجام تجارت یا سرمایه گذاری بین المللی در این کشور علاقه مند هستند، بسیار مفید است.

بنابراین یادگیری زبان ترکی استانبولی و دانش در این زبان، فرصت های بسیاری را در حوزه های مختلف برای فرد به ارمغان می­آورد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا معرفی اجمالی از زبان ترکی استانبولی داشته و روش های یادگیری آن را به شما آموزش دهیم.

تاریخچه زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی، Türkçe یا Türkiye Türkçesi ، عضو اصلی خانواده زبان ترکی در گروه زبان آلتاییک است. این زبان در کشورهای ترکیه، قبرس، خاورمیانه و سایر نقاط اروپا صحبت می­شود. زبان های گاگائوز، آذربایجانی (که گاهی اوقات آذری نیز نامیده می­شود)، زبان ترکمنی، زبان ترکانی خراسان و اوغوز ، همگی نوعی از زبان های ترکی محسوب می­شوند.

زبان ترکی مدرن از زبان ترکی عثمانی(که به اصلاح به آن ترکی آناتولی قدیمی گفته می­شود) مشتق شده و توسط ترکان دوران سلجوقی در اواخر قرن یازدهم میلادی وارد آناتولی شده است. زبان ترکی قدیم به تدریج بسیاری از کلمات عربی و فارسی و حتی اشکال دستوری را جذب کرده و به خط عربی نوشته شد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل در ترکیه در سال 2022

پس از تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، خط عربی با الفبای لاتین جایگزین شد. در ادامه اصلاح این زبان توسط دولت جمهوری ترکیه آغاز و حمایت شد. علیرغم تغییرات بسیار در طی دوران سیاسی در این منطقه، اقدامات زیادی در راستای پاکسازی واژگان ترکی از عناصر خارجی صورت گرفت و در ادامه نوعی از زبان ادبی جدید پدیدار شده و زبان قدیمی در مدت زمان کوتاهی منسوخ شد.

از نظر زبان شناسی، چهار دوره را می­توان برای زبان ترکی متصور شد:

  • ترکی قدیمی (آناتولیایی و عثمانی) ، قرن 13-16؛
  • ترکی میانه (عثمانی) ، قرن 17-18 ؛
  • ترکی جدیدتر (عثمانی) ، قرن 19 ؛
  • ترکی مدرن ، قرن 20 م.

ترکی بیش از هزار سال با الفبای عربی نوشته می شد و ترکی عثمانی مقدار زیادی از واژگان عربی و فارسی را با کلمات ترکی ترکیب می­کرد. الفبای ترکی 29 حرفی فعلی، ابتکار بنیان­گذار جمهوری ترکیه، مصطفی کمال آتاترک است. این زبان نتیجه یکی از تغییرات عمده انقلابی بود که با اصلاحات آتاتورک پس از تولد جمهوری ترکیه در 1923 ایجاد شد. ورود برخی از الفبای لاتین به این زبان با تصویب قانونی در 1 نوامبر 1928 رسمی شده و استفاده از الفبای جدید ترکی در تمام ارتباطات عمومی و سیستم­های آموزشی، اجباری شد.

معرفی اجمالی زبان ترکی استانبولی:

زبان ترکی استانبولی عضوی از یک خانواده زبان بزرگ (شامل سی نوع مختلف از زبان­های ترکی) است و در شرق اروپا، آسیای مرکزی و سیبری صحبت می­شود. کلیه این زبان­ها بسیار باهم مشابهت ساختاری داشته و تفاوت میان آن­ها کم است. آشنایی با زبان ترکی استانبولی اهمیت بسیاری داشته و با صرف یادگیری این زبان در کوتاه مدت، فرد می­تواند در مشاغل مختلفی مشغول بکار شده و یا تحصیل خود را ادامه داده و همچنین جهت دریافت کمک هزینه های تحصیلی درخواست دهد.

در مقایسه زبان ترکی با سایر زبان­های اصلی اروپا یا خاورمیانه، این زبان شباهتی به آنها نداشته و از نظر گرامری بیشتر شبیه به زبان­های فنلاندی و مجارستانی است. اصطلاح Agglutination به فرایند افزودن پسوندها به یک کلمه ریشه ای به منظور انتقال منظور کلام گفته می­شود.

در زبان ترکی استانبولی این فرآیند بسیار وجود دارد، به طوری که یک کلمه می­تواند آنچه را در زبان انگلیسی برای گفتن آن به یک جمله کامل نیاز است را منتقل کند. برای مثال، جمله انگلیسی “They were not coming” در زبان ترکی استانبولی یک کلمه واحد خواهد بود: “come” کلمه اصلی است و عناصری به معنی “”not، “-ing” ، “they” و “were” (زمان گذشته استمراری) همه به آن اضافه می­شوند: بنابراین عبارت فوق در زبان ترکی استانبولی در کلمه Gelmiyorlardı خلاصه خواهد شد. با توجه به منظم بودن و قابل پیش بینی بودن ساختارها در زبان ترکی و نحوه افزودن این پسوندها، یادگیری زبان ترکی استانبولی از آنچه که در ذهن شماست، راحت­تر خواهد بود.

زبان ترکی استانبولی سرشار از حروف اضافه است و معمولاً این حروف اضافه قبل از فعل استفاده می­شوند. بنابراین جمله ” احمد در مورد کلاس خود صحبت کرد ” دارای ترتیب کلمات زیر در ترکی خواهد بود: ” احمد کلاس خود را در موردش صحبت کرد”. اگرچه ممکن است در ابتدا این امر عجیب به نظر برسد، اما شگفت زده خواهید شد که این ترتیب کلمات جدید در هنگام یادگیری زبان ترکی چقدر طبیعی به نظر می­رسد.

یادگیری زبان ترکی، پایه محکمی برای یادگیری دیگر زبان­های ترکی مدرن مانند قزاقستان، قرقیزستان، تاتار، ازبک و اویغور است. زبان­های مختلف ترکی به هم نزدیک هستند و با دانستن یکی از آنها می­توان تا حدی دیگر زبان های ترکی را نیز درک کرد. بدین ترتیب، تسلط بر دستور زبان ترکی استانبولی، یادگیری زبان­های ترکی دیگر را بسیار آسان­تر می­کند.

گویش های ترکی

ترکی استانبولی به عنوان ترکی استاندارد در نظر گرفته می­شود اما گویش های مختلفی برای این زبان وجود دارد. این گویش های به گویش های غربی و شرقی تقسیم می­شوند. گویش اصلی در گروه غربی به عنوان دانوبی شناخته می شود. در حالی که بخش شرقی شامل بسیاری دیگر از جمله اسکیشهیر، ادیرنه، دینلر، غازیانتپ، کارامانلی، رازارد، روملیان و اورفا است.

الفبای زبان ترکی استانبولی چگونه است؟

الفبای ترکی شامل29 حرف(21 صامت و 8 مصوت) تشکیل شده است. دو نوع مصوت(vowels) وجود دارد، مصوت های نقطه دار (e ، i ، ö ،  (ü و مصوت های ساده (a، i، o، u  ). مصوت های نقطه دار را در جلوی دهان و مصوت های ساده را در پشت گلو باید تلفظ کنید. در جدول زیر حروف الفبا و نحوه تلفظ آن آمده است.:

در بخش اول به معرفی صداهای سخت تر می­پردازیم. الفبای ترکی دارای هشت مصوت است: A ، E ، I ، İ ، O ، Ö ، U و Ü.

حروف Q ،  W و X در زبان ترکی استانبولی وجود ندارند و فقط برای تلفلظ واژه های خارجی استفاده می­شوند. تلفظ  Q مشابهk ، تلفظ  W بصورت u/v و تلفظ حرف X  به صورت iks/eks است ، با درنظر گرفتن این نکات، کلمه های کوانتوم = kuantum ، رواندا = Ruanda ، تاکسی = taksi تلفظ می­شوند. حروف a ، i و u گاهی با دو خط بالای­شان نوشته می شوند.

حروف â, î, û می­توانند کل معنای کلمه را به طور کامل تغییر دهند، به عنوان مثال کلمهkar به معنای برف (snow) است درحالیکه کلمه kâr به معنای سود (profit) می باشد. تلفظ حروف صدادار ı ، ö و ü ، همراه با صامت ç ، ş و ğ ، برای انگلیسی زبانان دشوارتر است.

  • در اینجا چند نکته در مورد نحوه تلفظ این حروف آورده شده است:
  • Ö مشابه e در کلمه open و ö شبیه i در کلمه Bird است.
  • آوای حرف ü شبیه ew در flew است.
  • ç شبیه ch در کلمه change تلفظ می­شود.
  • ğ شبیه k در کلمه khan یا khaki است.
  • ş شبیه sh در shell است.

علاوه بر این، حروفc ، j، g متفاوت با انگلیسی c ، j و g تلفظ می­شوند. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  • c مشابه j در jump وjam است
  • j یک j آروم است، مشابه je فرانسوی.
  • g به نوعی آوای g محکم دارد ، مانند تلفظ g در کلمات garment و gold.

* هنگام دادن ایمیل یا نوشتن آدرس وب سایت، با علامت های پرکاربرد زیر برخورد خواهید داشت. تلفظ هرکدام از آنها به صورت ذیل خواهد بود:

علامت تلفظ عامیانه فارسی تلفظ به زبان ترکی تلفظ به زبان انگلیسی
@ اتساین At at
. نقطه Nokta dot
/ اسلش Bölü slash
خط تیره Tire dash
ـ آندرلاین alt çizgi underscore

اکنون به مرور قوانین گرامری این زبان می­پردازیم:

با عادت کردن به سبک گرامر زبان ترکی استانبولی جمله سازی برایتان بسیار آسان خواهد شد. در ابتدا یادگیری گرامر این زبان شاید برایتان دشوار بنظر برسد زیرا ساختار دستوری آن کاملاً با زبان­های هند و اروپایی متفاوت است و علت اصلی آن این است که زبان ترکی استانبولی از خانواده زبانی متفاوتی به نام زبان­های اورال-آلتاییک(Ural-Altaic languages) است.

سه ویژگی اصلی، هارمونی حروف مصوت، آگلوتیناسیون(agglutination) و جهش حروف صامت زبان ترکی استانبولی را از سایر زبان­ها متمایز می­کند. در مقایسه با زبان انگلیسی، اساسی ترین تفاوت های دستور زبان ترکی را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

  • وجود Vowel harmony یا هارمونی کلمات صدادار

هارمونی کلمات صدادار یکی از ویژگی های اساسی زبان ترکی محسوب می­شود. قوانین مربوط به هارمونی کلمات صدادار را باید به عنوان یکی از اولین گام ها در یادگیری زبان ترکی استانبولی آموخت، زیرا بر نحوه اعمال تقریباً همه قوانین گرامری و دستوری این زبان تأثیر می­گذارد. بنابراین نحوه ادای کلمات بسیار مهم خواهد بود. این قوانین ترکیب حروف مصوت را تنظیم کرده و سازگاری زبانی بهتری را ایجاد می­کند.

  • آگلوتیناسیون:

 آگلوتیناسیون (از کلمه لاتین agglutinare ، به معنی “چسباندن به”) یک سیستم ضمیمه کردن پسوندها به کلمات برای ایجاد معنای جدید و یا ایجاد اشکال دستوری متفاوت است.

  • جهش صامت:

جهش صامت به تغییرات املایی اشاره دارد که تفاوت در تلفظ را نشان می­دهد. ترکی یک زبان آوایی است و جهش صامت به حفظ آن ساختار آوایی کمک می­کند. این مورد در زبان انگلیسی نیز اتفاق می­افتد (برای مثال، کلمه pretty  به کلمه prettier تغییر می­کند تا مفهوم موردنظر را بسازد). بیشترین تغییرات زمانی اتفاق می­افتد که کلماتی که به -k ختم می شوند به یک g ملایم (ğ) ختم شوند. علاوه بر این، هنگامی که یک پسوند با –d-  شروع می شود و به یک صامت صدادار وصل است، میتواند صدایش به یک –t- تغییر کند.

  • صفات(Adjectives):

صفات قبل از اسم ها قرار می گیرند. صفات بسته به جمع یا مفرد بودن یک کلمه تغییر نمی­کنند. همچنین زبان ترکی یک زبان توصیفی است و از صفت به وفور در آن استفاده می­شود.

  • موقعیت فعل:

افعال همیشه در انتهای جملات ترکی قرار می­گیرند.

  • ترتیب قسمت های مختلف در یک جمله

یک جمله معمولی ترکی به صورت (فاعل + مفعول + فعل) مرتب شده است:

Arkadaşım [My friend –> subject] araba [car –>object] aldı [bought–>verb]

  • عدم وجود جنسیت در ضمایر و حروف اضافه

هیچ حرف اضافه مخصوص به جنسیت در زبان ترکی وجود ندارد و جنسیت خاصی در کلمات لحاظ نمی­شود. بنابراین ضمایر شخصی همراه جنسیت(او برای مرد و او برای زن) وجود ندارد (کلمه ترکی معادل برای “he” ، “she” و “it”در زبان ترکی به همه این موارد o گفته می­شود). همچنین حرف تعریف معین(مانند حرف تعریف معین the در زبان انگلیسی) در این زبان وجود ندارد.

  • استفاده از پسوندها(Use of suffixes)

پسوندها در زبان ترکی بسیار کاربرد دارند. با افزودن پسوندهای مختلف به ریشه کلمات معمولا معنای حروف اضافه، ضمایر شخصی و زمان­ها تغییر خواهند کرد. مثال:

Kalbimdesin [You are in my heart]

  • اشکال مختلف فعل(Declensions):

Declension در بسیاری از زبان­ها مانند لاتین، روسی و آلمانی یافت می­شود. Declension در حقیقت اسامی را برای نشان دادن جنسیت و عدد تغییر می­دهند، اما از آنجایی که جنسیت و عدد در زبان ترکی وجود ندارد، فقط شش مورد از Declension به طور کلی در این زبان وجود دارد:

  • حالت Nominative: این فرم در حقیقت ریشه کلمه اصلی بدون پسوند است.
  • حالت Genitive: که نشان دهنده مالکیت چیزی است: به عنوان مثال the toy’s ball
  • حالت Dative: نشان دهنده حرکت به سمت چیزی است.
  • حالت Accusative: که مخاطب اصلی(مفعول) یک فعل را نشان می­دهد.
  • حالت Locative: محل و مکان را نشان می­دهد.
  • حالت Ablative: که نشان دهنده حرکت از جایی است.

بطورکلی هنگامی که این تفاوت ها و قوانین اولیه گرامری را یاد گرفتید، بقیه دستورهای گرامری این زبان کاملاً ساده هستند و تقریباً همه چیز از قوانین ساده و کاملاً مشخص پیروی می­کند.

صدا

نکته مهم دیگر نحوه خواندن یک متن نوشتاری است. دقیقاً یک صدا برای هر کاراکتر در زبان ترکی وجود دارد. یک کاراکتر همیشه بدون در نظر گرفتن موقعیت آن در یک کلمه یا کاراکتر کنار آن، همان صدا را نشان می­دهد. بنابراین، ساده است که کلمه ای را که برای اولین بار می­بینید پس از آشنایی با کاراکترهای الفبای ترکی تلفظ کنید.

واژگان

هنگامی که این احساس را داشتید که با حداقل های مربوط به قوانین هارمونی آشنا شدید، چالش اصلی واژگان خواهد بود. یادگیری واژگان ترکی می­تواند بسیار چالش برانگیز باشد زیرا بجز چند کلمه ای که مستقیماً از زبان­های اروپایی اقتباس شده است، کلمات هیچ شباهتی به کلمات موجود در زبان­های اروپایی ندارند.

روشهای یادگیری زبان ترکی

اگرچه هنوز زبان ترکی به طور گسترده در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما روش­های زیادی برای یادگیری آن وجود دارد. در ادامه این مقاله چندین روش مناسب برای یادگیری این زبان را به شما زبان آموز گرامی معرفی می­کنیم:

  • شرکت در کلاس­های آموزشی گروهی

شرکت در کلاس های آموزشی با حضور معلم و سایر دانش آموزان سنتی ترین روش برای یادگیری زبان است. بسیاری از افرادی که به دنبال ایجاد تسلط کامل به این زبان هستند، با شرکت در دوره های با سطوح آموزشی مختلف فرصت تقویت شنیداری و گفتاری (تقویت دو مهارت صحبت کردن و بهتر درک کردن مفاهیم) را در خود ایجاد می­کنند. همچنین بدلیل ایجاد مکالمه روزمره با شرکت در این کلاس ها اعتماد بنفس افراد برای صحبت کردن افزایش می­یابد.

  • استخدام معلم خصوصی

یادگیری تک نفره با یک معلم امکان تجربه یادگیری بهتر و فرصت های بیشتری را برای تمرین صحبت کردن فراهم می کند. در مقایسه با کلاسی که معلم باید توجه خود را میان ده ها دانش آموز تقسیم کند، تدریس خصوصی معمولاً نتایج سریع تری را به همراه دارد. با این حال، تدریس خصوصی ارزان نیست و شما باید آماده پرداخت هزینه ساعتی بالا برای یک مربی با تجربه را داشته باشید.

  • استفاده از بسته های دوره های آموزشی صوتی و تصویری

افرادی که زمان کافی برای شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی را ندارند، دوره های چند رسانه ای و آموزشی صوتی و تصویری می­تواند جایگزین خوبی برای شرکت در کلاس های آموزشی باشد. در این روش فرد به دلخواه  می­تواند در هرزمانی که بخواهد (برای مثال در ماشین به دوره آموزشی خود گوش دهدیا با سی دی صحبت کردن را در ماشین تمرین کند. همچنین انجام تکالیف درسی این دوره ها در هرزمانی با استفاده از رایانه شخصیتان در منزل امکان پذیر خواهد بود. همچنین معمولا هزینه نهایی تهیه این دوره ها ارزان تر از شرکت در دوره های حضوری گروهی و خصوصی خواهد بود.

  • شرکت در دوره های آنلاین زبان ترکی

در چند سال گذشته، آموزش از طریق آنلاین پیشرفت چشمگیری داشته است و به جایگزینی مناسب برای روشهای سنتی­تر مانند شرکت در کلاس های حضوری تبدیل شده است. این روش معمولا به علت هزینه نسبتا پایین تر مناسب افرادی است که می­خواهند هزینه کمتری کنند و همچنین زمان کمتری را برای یادگیری خود صرف کنند. در مقایسه با روش قبلی، برنامه و دوره های آنلاین مبتنی بر اشتراکی وجود دارند که همیشه در حال به روز رسانی، بهبود و افزودن دوره هایی هستند که نیازی به خرید ماژول جدید ندارند و بنابراین اطلاعات آموزشی آنها آپدیت و متناسب با نیاز افراد خواهد بود.

روش هایی یادگیری که تاکنون به آنها اشاره شد، همگی مستلزم پرداخت هزینه هستند. علاوه براین روش های رایگانی نیز برای یادگیری رایگان زبان ترکی استانبولی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می­پردازیم:

  • ایجاد ارتباط مستمر با فرد ترک زبان از طریق تکنیک یادگیری پشت سرهم(Tandem Partners)

در حقیقت در این روش تکنیک یادگیری پشت سر هم انجام می­شود. در این تکنیک دو نفری که قصد دارند زبان یکدیگر را بیاموزند به نوبت به عنوان معلم و دانش آموز مشغول به صحبت می­شوند. به عنوان مثال: اگر دو ساعت همدیگر را ملاقات می­کنید، می­توانید یک ساعت به زبان ترکی صحبت کنید و سپس ساعت دیگر را به زبان انگلیسی اختصاص داده و مکالمه خود را به این زبان انجام دهید تا هر دو نفر تمرین کرده باشید. یادآوری این نکته ضروری است که فقط به این دلیل که یک نفر ترکی استانبولی زبان مادری وی است لزوما این امر به این معنا نیست که او می­تواند معلم خوب باشد. اما بطورکلی انجام این روش می­تواند در شرایطی که مقداری زبان ترکی می­دانید و فقط می­خواهید برای مکالمه تمرین کنید برای افزایش دانش زبان ترکی شما گزینه مناسبی باشد. البته داشتن آمادگی برای آموزش زبان انگلیسی به همتای خود نیز مهم خواهد بود.

  • زندگی کردن با زبان ترکی

زمانی که با حداقل لغات و دستور زبان ترکی آشنا شدید، می­توانید با گوش دادن به موسیقی، پخش آنلاین رادیو و تلویزیون ترکیه، تماشای فیلم های ترکی و آموزش آنلاین چند رسانه ای حضور خود را در محیطی سرشار از زبان ترکی شبیه سازی کنید. با انجام روش های فوق در کنار مطالعه زبان ترکی تسلط شما به مرور به این زبان افزایش خواهد یافت.

  • استفاده از کتاب­های کتابخانه:

اگر شما واقعاً مبتدی هستید، برای شروع یادگیری این زبان به بیش از یک کتاب گرامر ترکی، فرهنگ لغت و برخی از کتابهای واژگان نیازی نخواهید داشت. لازم بذکر است که مطالعه از طریق کتاب­ می­تواند شما را پس از مطالعه زیاد به زبان ترکی ترغیب کنند، اما به درک مطلب یا تقویت صحبت کردن شما کمکی نمی­کند و بنابراین نیاز خواهید داشت تا از روش های مکمل برای تقویت یادگیری و مهارت صحبت کردن خود استفاده کنید.

  • استفاده از دوره های آنلاین رایگان و برنامه های تلفن همراه

صدها روش برای یادگیری رایگان زبان ترکی در وبسایت های مختلف وجود دارد. از ویکی گرامر ترکی گرفته تا دوره های آنلاین، هیچ کمبود اطلاعاتی برای یادگیری این زبان برای زبان آموزان وجود ندارد.

وب سایت هایی مانند Dulingo و Menrise مطالب آموزشی تعاملی رایگانی را در اختیار افراد قرار می­دهند، اما برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل این دو وب سایت بواطه روش های آموزشی مختلف خود بر خدماتی مانند نوشتن، خواندن، گوش دادن و صحبت کردن تمرکز می­کنند.  همچنین این اپلیکیشن ها با برگزاری دروس آموزشی مختلف و امتحان های کوتاه در هر کدام ازین چهار مهارت، دانش شما را در خصوص درس یادگرفته شده مرور می­کنند و بدین ترتیب کیفیت یادگیری شما بررسی خواهد شد. بدین صورت امکان یادگیری آنلاین زبان ترکی به صورت رایگان برای زبان آموزان مختلف فراهم خواهد شد. برخی از معروف ترین اپلیکیشن ها برای یادگیری زبان ترکی به شرح زیر هستند:

  • Babbel
  • Learn Turkish Free by Mondly
  • Busuu
  • Innovative Language 101 – TurkishClass 101
  • Learn Turkish by 50Languages
  • Memrise
  • Duolingo
  • Italki

مزایای یادگیری زبان ترکی

یادگیری زبان ترکی بیش از مجموعه ای از کلمات و قوانین برای چگونگی کنار هم قرار دادن این کلمات است. در حقیقت یادگیری زبان ترکی به شما امکان دسترسی و ایجاد ارتباط با بیش از 70 میلیون نفر را می­دهد که زبان مادری آنها در شرق اروپا و آسیای غربی این زبان است. البته اکثر این افراد در ترکیه زندگی می­کنند، اما جمعیت قابل توجهی از ترک زبانان در یونان، آلمان و اکثر کشورهای هم مرز با ترکیه وجود دارد.

ترکی استانبولی رایج ترین زبان ترکی بوده و در حقیقت این زبان عضوی از خانواده ی زبان های شامل آذربایجانی، ازبکی و قزاقستانی نیز محسوب می­شود. اساساً هیچ گونه تلاقی بین انگلیسی و ترکی از نظر واژگان یا دستور زبان وجود ندارد. یادگیری این زبان نسبت به فرانسوی یا آلمانی که زبان انگلیسی از آن نشأت گرفته است، سخت تر تلقی می­شود. با این حال، به دلیل اینکه از الفبای لاتین مشابه انگلیسی در زبان ترکی استانبولی استفاده می­شود (با چند علامت دیاکریتیک اضافی به زبان انگلیسی وارد شده است)، یادگیری زبان ترکی استانبولی برای هر کسی که مایل به یادگیری آن است ساده خواهد بود.

دارا بودن دانش کمی از زبان ترکی در مجموعه مکالمات شما با افراد ترک زبان در سراسر جهان در سطوح مختلف فرصت های جدیدی را به روی شما باز خواهد کرد.

  • کسب و کار

نه تنها دو زبانه بودن نکته بسیار مثبتی برای رزومه شما خواهد بود، بلکه می­تواند موقعیت های شغلی شما را نیز تغییر دهد. دانستن زبان ترکی می­تواند برای هر کسی که با شرکت های ترکی تجارت دارد و یا قصد کار در این کشور را دارد، بسیار مفید باشد. اقتصاد تازه صنعتی شده ترکیه به طور مناسبی پس از بحران مالی سال 2008 مقاومت کرد و در حال حاضر این کشور دارای بخش خصوصی با رشد سریع است. از آنجا که تعداد کمی از غیر ترک ها به زبان ترکی صحبت می­کنند ، یادگیری این زبان می تواند برای شما مهارتی خاص محسوب شده و شما را به یک متخصص مورد نیاز برای شرکت های مختلف تبدیل کند.

  • مسافرت

خطوط ساحلی و شهرهای زیبای کشور ترکیه سبب شده است تا افراد بسیاری تمایل به سفر به این نواحی را داشته باشند. سواحل آفتابی، دریاهای آرام، بناها و جاذبه های باستانی، بازارهای پر رونق و معماری بسیار جذاب این کشور هر ساله ده ها میلیون گردشگر را به خود جذب می­کند. وقتی شما بتوانید به زبان ترکی صحبت کنید، ارتباط شما با افراد متخلف این کشور به گونه ای می­تواند باشد که افراد خارجی غیرمسلط به این زبان متعحب خواهند شد.  از آنجایی که با فراگیری زبان ترکی استانبولی سایر زبان­های ترکی نیز قابل درک خواهد بود، صحبت کردن به این زبان به شما این امکان را می دهد تا با مردم سواحل شرقی مدیترانه تا غرب چین ارتباط برقرار کنید.

  • زندگی در خارج از کشور

وقتی به تسلط کافی در زبان ترکی استانبولی رسیده باشید و بدون نیاز به راهنمای سفر سفر کنید، ایده ماندن بیشتر در ترکیه می­تواند برایتان وسوسه کننده باشد. استانبول که یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این کشور است، فرصت های تحصیلی بسیاری را برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در ترکیه هستند ارائه می­دهد. همچنین متخصصانی که به دنبال فرصت های جدید در یک اقتصاد پر جنب و جوش و با سرعت رشد بالا هستند نیز می­توانند در این شهر موقعیت های بسیار مناسبی را پیدا کنند. علاوه براین سواحل آرام این کشور مقصد وسوسه انگیزی برای بازنشستگانی است که در جستجوی هزینه کم زندگی و آب و هوای گرم هستند.

  • تقویت حافظه و مغز

حتی اگر تصمیم دارید فقط به عنوان یک سرگرمی زبان ترکی را بیاموزید، دانستن چندین زبان، مغز شما را حتی در سنین بالا سالم و زیرک نگه می­دارد. علت علمی این امر این است که با دانستن یک زبان دیگر، شبکه دیگری از ارتباطات میان نورون های شما ایجاد می­شود. هرچه ارتباط عصبی شما بیشتر باشد، حافظه و مهارت حل مسئله شما بهتر خواهد بود.

سوالات متداول:

1.      آیا یادگیری زبان ترکی دشوار است؟

آیا یادگیری زبان ترکی دشوار است؟ صحبت کردن به زبان ترکی چقدر طول می کشد؟ این دو مورد از سوالات متداول افرادی است که علاقه مند به یادگیری زبان ترکی هستند. پاسخ این سوال خیر است. قطعاً یادگیری زبان ترکی دشوار نیست، اما قطعا یادگیری این زبان متفاوت خواهد بود. این زبان از خانواده زبانی متفاوتی ناشی می­شود و بنابراین ساختار گرامری و واژگان متفاوتی دارد. اما نکته مهم آن است که زبان ترکی آواییبوده و دستور زبان آن نیز بسیار منطقی است. بنابراین، تنها چیزی که نیاز دارید روش یادگیری مناسبی است که قواعد را به شما آموزش بدهد و هنگامی که منطق زبان ترکی استانبولی را درک کنید، یادگیری این زبان برایتان آسان و سرگرم کننده خواهد بود.

2.      صحبت کردن به زبان ترکی چقدر طول می کشد؟

این مورد کاملا بستگی به تلاش دانش آموز و شرایط دارد. به عنوان مثال، دانش آموزان کالج که در برنامه های تبادل دانشجو به ترکیه می روند، کلاس­های فشرده آموزش زبان ترکی را در مدارس خود می­گذرانند و معمولاً در شش ماه اول پس از ورود به این کشور، به زبان ترکی روان صحبت می­کنند. بدین ترتیب قرارگیری در محیطی مملو از این زبان فرصت بسیار مناسبی برای یادگیری آن خواهد بود.

بطور کلی اگر دانش آموز خارج از ترکیه باشد و فقط یک یا دو بار در هفته کلاس زبان ترکی را بگذراند، تسلط کامل به این زبان ممکن است حدودا دو سال طول بکشد. البته بسته به سن دانش آموز، زبان مادری و تعهد زمانی برای یادگیری زبان در داخل و خارج از کلاس درس، ممکن است این زمان کوتاه تر یا طولانی تر نیز باشد.

سخن پایانی

امروزه با توجه به اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی، مزایای فراگیری این زبان و کابردهای آن در زمینه های مختلف افراد بسیاری تمایل به فراگیری این زبان دارند. موسسه مهاجرتی الواپلای با سابقه درخشان در زمینه مهاجرت به ترکیه در خصوص برگزاری دوره های آنلاین و یا حضوری به صورت نیمه گروهی و خصوصی در کنار شما خواهد بود و مسیر یادگیری زبان ترکی استانبولی را برایتان آسان می­کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می­توانید با ما تماس بگیرید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 3 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .