whatsapp
الو اپلای
ایرانی ها چند تا ملک می توانند در ترکیه بخرند

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  26 دی 1400

تعداد نظرات :  0

ایرانی ها چند تا ملک می‌ توانند در ترکیه بخرند؟

قبل از پاسخ به‌این سوال” ایرانی ها چند تا ملک می‌ توانند در ترکیه بخرند ” باید بدانیم که‌ آیا ایرانی ها و در کل خارجی ها می‌توانند در ترکیه خانه بخرند یا نه؟ برای پاسخ به این سوالها باید قوانین و محدودیت های خرید خانه را در ترکیه بدانیم. طبق قانون “متقابلیت” ترکیه، که در سال 1934 به تصویب رسیده بود، تنها برخی از خارجی ها می‌توانستند در ترکیه خانه بخرند. بر این اساس، شهروندان برخی از کشورها می‌توانستند بدون قید و شرط در ترکیه خانه خریداری کنند.

برخی از کشورهایی که بر اساس این قانون می‌توانستند در ترکیه بدون قید و شرط خانه بخرند به شرح زیر است:

  • آلمان
  • ایالات متحده آمریکا
  • آرژانتین
  • آلبانی
  • بلژیک
  • بلیز
  • بنین
  • بوسنی و هرزگوین
  • برزیل
  • بلغارستان
  • بورکینافاسو
  • بوروندی
  • چاد
  • جمهوری دومینیکن
  • استونی
  • مراکش

آیا ایرانی ها نیز می‌توانند در ترکیه خانه بخرند؟

طبق قوانین ترکیه، خارجیانی که در این کشور خانه می خرند به دو قسمت تقسیم می‌شوند. کشورهای دارای پیمان متقابلیت و کشورهایی که عضو پیمان متقابلیت با ترکیه نیستند. هیچ گونه پیمان متقابلت کامل بین ایران و ترکیه وجود ندارد. به همین دلیل ایران در لیست کشورهایی نیست که می‌توانند بدون قید و شرط خانه خریداری کنند.

ایرانی ها چند تا ملک می‌ توانند در ترکیه بخرند؟

ایرانیان برای خرید خانه نیاز به مجوز ویژه دارند. برای این منظور، آنها باید به وزارت کشور مراجعه کنند. اما این شرط مشکلی در خرید خانه برای ایرانی ها به وجود نمی آورد. باید توجه داشت که‌ایرانیان به راحتی می‌توانند در ترکیه ملک بخرند و بفروشند. طوری که‌ایرانیان بسیاری در بازار املاک ترکیه سرمایه گذاری کرده اند.

 یکی از دلایل اصلی افزایش ساخت و ساز در ترکیه، ارزان بودن آن است: به عنوان مثال، قیمت خرید املاک در ترکیه بسیار ارزان تر از ایران است. اگر قصد خرید آپارتمان در ترکیه را دارید، می‌توانید آپارتمان مورد نظر خود را در استانبول، آلانیا و آنتالیا با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید که بسیار ارزانتر از آپارتمان های مشابه در ایران خواهد بود.

به غیر از این با توجه به شرایط ویژه‌ای که دولت ترکیه برای خرید ملک تعیین کرده است، مانند اخذ تابعیت با خرید خانه در ترکیه، شهروندان بسیاری از کشورهای همسایه ترکیه برای خرید خانه در ترکیه به دنبال تابعیت ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه هستند. در همین حال، شهروندان ایرانی به دلیل کاهش ارزش ریال به دنبال اخذ تابعیت در ترکیه و همچنین سرمایه گذاری در خارج از ایران می‌باشند. نگاهی به آمارهای خرید خانه در ترکیه صحت این گفته را تایید می‌کند.

وقتی به آمار فروش املاک و مستغلات در ترکیه نگاه می‌کنیم، می بینیم که شهروندان عراقی با خرید 1439 خانه در ترکیه در رتبه اول قرار دارند. پس از شهروندان عراقی، شهروندان ایرانی با 557  مورد خرید مسکن قرار دارند. شهروندان کویتی با 378 خانه پس از ایران و آلمان با 341 خانه و روسیه با 336 خانه در مکان‌های بعدی قرار دارند.

آمارهای ذکر شده در بالا مربوط به سال 2018 است، اما در سال 2019 این آمار حداقل به چند برابر رسیده است. به عنوان مثال، در سال 2019، بیش از 8000 ایرانی خانه‌ای در ازمیر ترکیه خریداری کردند.

جاذبه خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

گذشته از امکان خرید خانه در ترکیه نگاهی به علت تمایل ایرانی ها به خرید خانه و ملک از ترکیه نیز اهمیت دارد. ترکیه یکی از کشورهای پیشرو است که خارجی ها قصد خرید ملک و زندگی در آن را دارند. بر اساس داده‌های موسسه آماری این کشور ، با وجود همه گیری ویروس کرونا، فروش سالانه مسکن به خارجیان به 41،298 واحد در سال 2020 رسید و حتی به رکورد فروش در سال 2019 یعنی 45،967 واحد نیز توانست برسد. ایرانیان 3،652 خانه در سال 2018، 5423 خانه در سال 2019 و 7189 خانه در سال 2020 از ترکیه خریداری کرده اند. در سه ماهه اول سال 2021، این رقم به 1599 خانه رسید.

جاذبه خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

اکثر ایرانیانی که ملک می خرند تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند. علاوه بر این، برخی از آنها مجوز اقامت دریافت کرده‌اند و برخی از آنها این فرصت را داشتند که تعطیلات تابستانی خود را در ترکیه با هزینه اقامتی مقرون به صرفه، به دلیل موقعیت جغرافیایی گذرانده باشند. ایرانیانی که ملک می خرند می‌توانند مجوز اقامت دریافت کنند، مشروط بر اینکه در بازه‌های زمانی مشخص تمدید شود. آنها همچنین حق دریافت مجوز اقامت برای خانواده‌های خود را دارند. با اجازه اقامت فعلی، امکان تحصیل فرزندان آنها وجود دارد.

آب و هوای معتدل، زیبایی های طبیعی، محیط سرمایه گذاری جذاب، هزینه زندگی مقرون به صرفه، فرهنگ تحمل خارجی ها، بر خرید خانه‌ توسط خارجی‌ها تأثیر می گذارد. پس حالا می توانیم به سوال آیا ایرانی ها می‌توانند از ترکیه ملک بخرند و مردم ایران تا کنون چند ملک از ترکیه خریداری کرده اند؟ ، پاسخ دهیم.

عامل مهم دیگر، دریافت تابعیت با خرید خانه

ترکیه خارجی ها را تشویق می‌کند تا از طریق سرمایه گذاری در ترکیه برای دریافت شهروندی اقدام کنند. با مقررات جدید منتشر شده در روزنامه رسمی مورخ 18 سپتامبر 2018، جمهوری ترکیه دریافت شهروندی ترکیه را آسان کرده است. حداقل قیمت خرید ملک مورد نیاز برای شهروندی از 1 میلیون دلار به 250،000 دلار کاهش یافته است.

بنابراین، فرصت شهروند شدن ترکیه برای خارجی ها بسیار جذاب تر از همتایان خود در جهان شده است. پس از برداشته شدن محدودیت های قدیمی، بسیاری از ایرانیان سرمایه گذاری خود را در این کشور افزایش دادند.

خرید ملک برای دریافت شهروندی ترکیه ساده ترین و سریع ترین روش سرمایه گذاری است. به عنوان مثال، هر ایرانی که حداقل 250،000 دلار ملک در ترکیه بخرد، ظرف 3 تا 4 ماه شهروند ترکیه می‌شود و بلافاصله شروع به بهره مندی از آن می‌کند. علاوه بر این، همسر متاهل و فرزندان زیر 18 سال وی نیز می‌توانند با درخواست خود، بدون انجام هیچ گونه سرمایه گذاری اضافی، تابعیت ترکیه را دریافت کنند.

مبنای قانونی خرید خانه در ترکیه

تحصیل اموال توسط اشخاص خارجی حقیقی و حقوقی در ترکیه در ماده 35 قانون ثبت املاک تنظیم شده است. بر اساس قانون مربوط، تحصیل املاک توسط اشخاص خارجی بر دو اصل استوار است.

  1. اصل متقابل
  2. مقررات محدود کننده قانونی

قانون زمین مبنای قانونی برای خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی است. پس از اصلاح قانون اعمال شده در مه 2012، مساله متقابلیت در خرید املاک و مستغلات خارجیان واقعی در ترکیه متوقف شد.

با این قانون، ترکیه خرید املاک و مستغلات توسط خارجیان را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار تسهیل کرده است. تا آنجا که تقریباً همه ملیتها از جمله‌ایرانیان اکنون قادر به خرید ملک در ترکیه با بروکراسی پایین هستند. تنها پنج کشور از 195 کشور نمی‌توانند ملک ترکیه بخرند که عبارتند از سوریه، ارمنستان، کره شمالی و کوبا.

طبق اصل متقابلیت، باید برای شهروندان و شرکت های ترکیه‌ای نیز در کشور خریدار امکان خرید ملک به لحاظ قانونی وجود داشته باشد. با این حال، ماده 35 قانون ثبت اسناد و املاک شماره 2644 و قانون شماره 6302 مصوب 03/05/2012 شرط متقابلیت اتباع خارجی برای خرید ملک در کشور را حذف کرده است.

در این راستا، شهروندان کشورهایی که توسط رئیس جمهور تعیین می‌شوند، می‌توانند تحت شرایط خاصی از ترکیه املاک کسب کنند. به عبارت دیگر، پس از اصلاحات انجام شده، حتی اگر یک شهروند ترکیه نتواند در کشورهایی که اتباع آن طالب خرید ملک هستند، املاک و مستغلات بدست آورد، اشخاص حقیقی خارجی قادر به خرید ملک در ترکیه نخواهند بود.

از طرف دیگر، می‌توان مقررات محدود کننده را مطابق با مقررات مربوط به عدم تحصیل اموال در مناطق نظامی و مناطق امنیتی مقرر در قانون نشان داد. اشخاص حقیقی دارای تابعیت خارجی باید مطابق قانون شماره 2565 در مورد مناطق نظامی ممنوعه و مناطق امنیتی برای کسب املاک از مقامات نظامی اجازه بگیرند. اگر منطقه مربوطه یک منطقه ممنوعه نظامی یا یک منطقه امنیتی باشد، خارجیان نمی‌توانند مالکیت خود را بدست آورند.

موضوع مهم دیگر این است که محدودیت های خاصی برای املاک و مستغلات اعمال شده است که اشخاص حقیقی خارجی می‌توانند در ترکیه به آن دست پیدا کنند. مساحت کل املاک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی با ملیت خارجی در ترکیه نمی‌تواند از ده درصد مساحت منطقه تحت مالکیت خصوصی و سی هکتار برای هر نفر در سراسر کشور تجاوز کند. رعایت این محدودیت الزامی است، حتی اگر قرار باشد از شهرهای مختلف خریداری شود.

 با این حال، رئیس جمهور مجاز است مقداری را که در سراسر کشور به ازای هر نفر می‌توان خرید، دو برابر کند. علاوه بر این، لازم به ذکر است که با تصمیم رئیس جمهور، مساحت املاک و مستغلات که می‌تواند توسط اشخاص حقیقی خارجی تصاحب شود حداکثر شصت هکتار خواهد بود. قبل از سال 2012، اتباع خارجی توانستند حداکثر 2.5 هکتار زمین در ترکیه خریداری کنند، اما در حال حاضر این مساحت می‌تواند تا 60 هکتار برسد.

با بخشنامه‌ای که توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه صادر شد، شهروندان 183 کشور می‌توانند در کشور ترکیه اموال غیر منقول، املاک، ساختمان، خانه و زمین را به استثنای مناطق نظامی، مناطق ممنوعه، مناطق مهم استراتژیک، به عنوان اشخاص حقیقی به دست آورند.

تملک املاک توسط اشخاص حقوقی خارجی در ترکیه

  • تملک املاک توسط شرکتهای فعال در ترکیه که طبق قوانین کشورهای خود شرکت رسمی هستند:

شرکتهای تجاری با شخصیت حقوقی که براساس قوانین کشور خود در کشورهای خودشان تأسیس شده اند، فقط در چارچوب مقررات قوانین خاص می‌توانند به املاک و حقوق واقعی محدود دسترسی پیدا کنند. به جز این شرکتهای تجاری، شرکتهایی که مطابق قوانین کشورهای خود شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت تجاری را ندارند، نمی‌توانند املاک و مستغلات به دست آورند و حقوق واقعی محدودی نیز به نفع آنها ایجاد نمی‌شود. به عبارت دیگر، تعهدات غیرمنقول می‌تواند به نفع شرکت های تجاری و اتباع خارجی باشد که شرایط لازم برای یک شرکت تجاری را مطابق قوانین کشورهای خود و در کشورهای خود برآورده می‌کنند.

  • شركتهای تأسیس شده با سرمایه خارجی طبق قوانین ترکیه

شرکتهای تأسیس شده در ترکیه با سرمایه خارجی مطابق قوانین ترکیه (که در آن شخص حقیقی خارجی، شخص حقوقی خارجی یا سازمان بین المللی دارای 50٪ یا بیشتر از سرمایه شرکت مستقر در ترکیه هستند یا حق انتصاب یا اخراج بیشتر هیئت مدیره را دارند. اعضا برای انجام فعالیتهای مشخص شده در اساسنامه خود می‌توانند از اموال بخرند.

اگر شرکتهایی که در بالا ذکر کردیم مستقیم یا غیر مستقیم شریک شرکت دیگری هستند که در ترکیه تأسیس شده اند، و سهم نهایی سرمایه گذار خارجی در شرکت شریک پنجاه درصد یا بیشتر باشد، در صورتی که سرمایه گذاران خارجی به طور مستقیم یا غیر مستقیم پنجاه درصد یا بیشتر سهام شرکت های دارای سرمایه داخلی را که دارای املاک و مستغلات است بدست آورند، انتقال سهم، مالکیت املاک و مستغلات به منظور انجام فعالیتهای مشخص شده در اساسنامه، ممکن است.

به جز شرکتهایی که در بالا به تفصیل توضیح دادیم، شرکتهای دارای سرمایه خارجی می‌توانند در چارچوب مقررات حاکم بر شرکتهای سرمایه داخلی، اموال غیرمنقول بدست آورند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ؛ در مواردی که منافع کشور ایجاب کند، رئیس جمهور می‌تواند املاک و مستغلات قابل خرید توسط اشخاص حقیقی خارجی و شرکت های تجاری با شخصیت حقوقی را با قید شرایطی چون منافع کشوری، شخص خارجی، منطقه جغرافیایی، مدت، تعداد، نرخ، نوع، کیفیت، مساحت و مقدار، محدود نماید یا تا حدی یا کامل تعلیق یا ممنوع نماید.

حق خرید ملک توسط افرادی که به عنوان ترک متولد شده اند و متعاقباً تابعیت خود را ترک کرده اند:

افرادی که پس از تولد به عنوان شهروند ترکیه از تابعیت ترکیه صرف نظر کرده اند، می‌توانند به طور قانونی مطابق قوانینی که شهروندان ترکیه هنگام تحصیل ملک در کشور مشمول آن هستند، اقدام کنند. هیچگونه مانعی برای آنها برای به دست آوردن اموال با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و املاک وجود ندارد. آنها می‌توانند از همه‌این حقوق طبق قانون کارت آبی استفاده کنند.

خرید املاک و مستغلات توسط افراد دارای تابعیت دوگانه:

در تحصیل املاک و مستغلات برای افراد دو تابعیتی یعنی افرادی که هم تبعه ترکیه و هم خارجی هستند، تابعیت ترکیه در نظر گرفته می‌شود. معاملات طبق قوانین ترکیه انجام می‌شود.

و بالاخره‌ ایرانی ها چند تا ملک می‌ توانند در ترکیه بخرند؟

مطابق توضیحات بالا، اشخاص حقیقی ایرانی می‌توانند به تعدادی خانه بخرند که از محدودیت های قانونی ذکر شده تجاوز نکند. یعنی مجموع املاک خریداری شده در کل کشور از 60 هکتار تجاوز نکند و هر ملک از 10 درصد منطقه خریداری شده بیشتر نباشد.

منبع: ongoren.av.tr

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3.6 از 5 با 5 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .