whatsapp
الو اپلای
تحصیل رشته حقوق در ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  25 اردیبهشت 1401

تعداد نظرات :  2

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

ترکیه؛ کشوری ایده‌آل برای تحصیل رشته حقوق

در سال‌‌های اخیر، ایرانیان بسیاری تلاش کرده‌اند تا در کشورهای خارجی به تحصیل در رشته‌های مربوط به حقوق بپردازند. در نظر داشته باشید که در کشورهایی مانند ترکیه به رشته حقوق بسیار اهمیت داده می‌شود. در این کشور شما این امکان را خواهید داشت تا بتوانید در گرایش‌های مختلف این رشته مشغول به فعالیت شوید. اما آیا تحصیل رشته حقوق در ترکیه ارزشش را دارد؟ بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل این رشته کدام دانشگاه‌ها هستند؟ شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور به چه صورت است؟ در این مطلب از الواپلای قصد داریم تا شرایط تحصیل این رشته را در کشور ترکیه به طور کامل مورد بررسی قرار داده و به این سوالات شما پاسخ دهیم. (تحصیل در ترکیه)

هر آن‌چه که باید از سیاست‌های آموزشی ترکیه بدانید

کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در این کشور به تحصیل در انواع گرایش‌های حقوق در تمام مقاطع تحصیلی بپردازید. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید دروس خود را به یکی از زبان‌های انگلیسی یا ترکی بگذرانید. همچنین شما این امکان را خواهید داشت که شهریه تحصیل خود را به صورت یکی از ارزهای دلار، لیر یا یورو پرداخت. در ادامه نیز به دیگر سیاست‌های آموزشی کشور ترکیه پرداخته خواهد شد.

سیاست کلی درباره دانشجویان

به طور کلی می‌توان کشور ترکیه را یکی از مناسب‌ترین کشورها برای تحصیل رشته حقوق دانست. در این کشور همواره برای دانشجویان شرایطی تعیین می‌شود که بتوانند با دریافت یکی از انواع بورسیه‌های تحصیلی، هزینه‌های کمتری را برای تحصیل در ترکیه پرداخت کنند.

یکی از شرایطی که برای دانشجویان کشور ترکیه در نظر گرفته می‌شود، معادل‌سازی مدرک تحصیلی است. بدین معنا که شما برای تحصیل در کشور ترکیه باید بتوانید مدرک تحصیلی خود را به صورت رسمی معادل‌سازی کنید. تنها در این صورت می‌توانید برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید.

 

بورسیه تحصیلی برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه

یکی از مواردی شما با تحصیل رشته حقوق در ترکیه می‌توانید برای آن اقدام کنید، امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه است. بورسیه‌های تحصیلی را می‌توان یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه دانست که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در صورت داشتن شایستگی‌ها و توانایی‌های لازم، از آن‌ها بهره ببرید. بورسیه‌های تحصیلی را به طور کلی می‌توان به دو نوع کامل یا تام و نیمه کامل تقسیم کرد.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

بورسیه تحصیلی کامل یا تام، نوعی بورسیه تحصیلی است که می‌تواند تمام هزینه‌های تحصیل و در برخی مواقع نیز تمام هزینه‌های زندگی دانشجویی را برای شما پوشش دهد. این نوع بورسیه‌های تحصیلی در برخی در بسیاری از موارد مانند یک تعهدنامه یا ضمانت عمل می‌کنند. به زبانی دیگر، شرکت‌ها یا بنیادهای ارائه دهنده این بورسیه از شما تعهد خواهند گرفت که پس از پایان دوران تحصیل، برای مدت خاصی معمولا 2 سال در این شرکت‌ها کار کنید. در نظر داشته باشید که این بورسیه تحصیلی بسیار به ندرت و تنها به دانشجویان برتر اعطا می‌شود.

نوع دیگر بورسیه تحصیلی، بورسیه تحصیلی نیمه است. این بورسیه تحصیلی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در پرداخت بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود صرفه‌جویی کنید. شما با تحصیل رشته حقوق در ترکیه این امکان را خواهید داشت که بتوانید برای دریافت یکی از انواع این بورسیه تحصیلی اقدام کنید. بورسیه‌های تحصیلی نیمه به صورت بسیار گسترده ارائه می‌شوند که هرکدام از شرکت‌های ارائه دهنده آن‌ها شرایط متنوعی را برای شما در نظر می‌گیرند و با توجه به توانایی‌ها و شایستگی‌های شما، بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهند.

 

آشنایی با سیاست اقتصادی ترکیه برای دانشجویان

شاید در ابتدا دانستن درباره شرایط اقتصادی در کشور ترکیه برای شما مهم نباشد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شما با تحصیل در کشور ترکیه باید مدتی هر چقدر هم کوتاه را در این کشور زندگی کنید و در برخی مواقع هم به کار بپردازید. پس دانستن درباره شرایط اقتصاد در کشور ترکیه و زندگی مردم آن می‌تواند برای شما حائز اهمیت باشد.

کشور ترکیه دارای یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان است. همچنین کشور ترکیه همواره سالانه رشد اقتصادی مثبتی را تجربه می‌کند و از این رو می‌توان این کشور را گزینه‌ای مناسب برای کار و زندگی دانست. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که مردم آن به راحتی می‌توانند از پس هزینه‌های زندگی خود بر بیایند و مشکلی برای زندگی عادی نخواهند داشت.

 

افتتاح حساب بین‌المللی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه برای دانشجویان این کشور حائز اهمیت باشد، اتصال بانک‌های کشور ترکیه به سیستم بانکداری جهانی است. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید با داشتن اقامت تحصیلی این کشور، در هرکدام از بانک‌های آن که تمایل داشتید، حساب بانکی باز کنید.

به دلیل اتصال سیستم بانکداری ترکیه به بانک جهانی، این امکان برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید در هر کشوری که به این سیستم متصل است، به حساب بانکی خود در لحظه متصل شوید. همچنین شما با تحصیل رشته حقوق در ترکیه و داشتن حساب بانکی در این کشور این امکان را هم خواهید داشت که بتوانید برای دریافت وام نیز اقدام کنید و از خدمات متنوع آن بهره‌مند شوید.

 

آشنایی کامل با رشته حقوق در ترکیه و جهان

در سال‌های اخیر، رشته‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به حقوق اشاره کرد. رشته حقوق یکی از رشته‌هایی در جهان است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از آن درآمد مناسبی را کسب کنید.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

در رشته حقوق این امکان به شما داده خواهد شد تا بتوانید در انواع گرایش‌های مختلف آن فعالیت کنید. در نظر داشته باشید تحصیل رشته حقوق در ترکیه می‌تواند به این دلیل انتخابی مناسب باشد که در کشور ترکیه بسیار به این رشته مخصوصا گرایش وکالت آن توجه ویژه‌ای می‌شود و از این رو یک فعال حقوقی می‌تواند درآمد مناسبی را در ترکیه کسب کند.

رشته حقوق یکی از رشته‌هایی است برای موفقیت در ان باید از جسارت و قدرت بیان بسیار خوب بهره برد. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه شما برای یک فعال حقوقی موفق بودن باز در زمینه‌های مختلف مانند روانشناسی و جامعه‌شناسی اطلاعات کاملی را داشته باشید.

 

دروس رشته حقوق در کشور ترکیه

به طور کلی دروس رشته حقوق برای مقطع کارشناسی را می‌توان به چند بخش دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی تقسیم کرد. از جمله دروس عمومی برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه می‌توان به ادبیات ترکیه و زبان انگلیسی اشاره کرد. همچنین به دلیل دین رسمی این کشور یعنی اسلام، دروسی هم در این زمینه ارائه می‌شوند که دانشجویان باید آن‌ها را با موفقیت بگذرانند.

نوبت به دروس پایه این رشته می‌رسد. از جمله دروس پایه رشته حقوق در کشور ترکیه می‌توان به مقدمه علم حقوق، حقوق اساسی، حقوق جزایی، مبانی علم اقتصاد، دروس مالی، مبانی جامعه‌شناسی و حقوق مدنی اشاره کرد.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

از جمله دروس اصلی و اختصاصی رشته حقوق کشور ترکیه در مقطع کارشناسی هم می‌توان به حقوق اساسی، حقوق بین‌المللی عمومی، حقوق سازمان‌های بین‌المللی، اصول فقه، حقوق تجارت، حقوق مدنی جامع، آیین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، جرم‌شناسی، ادله اثبات دعوی، حقوق تطبیقی، حقوق کار و پزشکی قانونی اشاره کرد.

البته در این میان دروسی نیز به صورت اختیاری برای مقطع کارشناسی رشته حقوق در کشور ترکیه وجود دارند که دانشجویان این کشور می‌توانند در صورت تمایل این دروس را بگذرانند. از جمله این دروس هم می‌توان به کیفرشناسی، حقوق دریایی، پلیس علمی، اصول روابط بین‌الملل، حقوق هوایی، داوری بین‌المللی و حقوق بانکی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که دروس ذکر شده تنها بخشی از دروس رشته حقوق در مقطع کارشناسی هستند و شما برای تحصیل این رشته در کشور ترکیه باید دروس بسیار دیگری را هم پشت سر بگذارید. در نظر داشته باشید برخی از دروس ذکر شده مانند حقوق مدنی، دروس جامعی هستند که جلدها و سطوح مختلفی را در خود دارند.

 

گرایش‌های متنوع رشته حقوق

تحصیل رشته حقوق در ترکیه آن هم در مقطع کارشناسی این امکان را به شما خواهد داد تا که راه هموارتری را برای تحصیل همین رشته در گرایش‌های مختلف برای مقطع کارشناسی نسبت به دیگر افراد خارجی داشته باشید.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

از جمله گرایش‌های رشته حقوق در مقطع کارشناسی هم می‌توان به حقوق خصوصی، حقوق ارتباطات، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق عمومی، حقوق نفت و گاز، حقوق بشر و دیگر گرایش‌های این رشته اشاره کرد که نام بردن از تمام آن‌ها، موضوع مورد بحث ما نیست.

از جمله گرایش‌های رشته حقوق در مقطع دکترا هم می‌توان به حقوق عمومی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل عمومی، حقوق خصوصی، حقوق نفت و گار و فقه و حقوق جزا اشاره کرد. در نظر داشته باشید که در زمان تحصیل شما ممکن است این رشته‌ها تغییر کنند و هر دانشگاه در ترکیه آن‌ها را ارائه ندهد. از این رو، پیش از انتخاب دانشگاه، به رشته‌های زیرمجموعه حقوق که در آن تدریس می‌شوند، توجه ویژه داشته باشید.

 

مزایای تحصیل رشته حقوق و ویزای تحصیلی کشور ترکیه

یکی از مواردی که می‌تواند تحصیل رشته حقوق در ترکیه را برای ایرانیان بسیار جذاب کند، امکان همراهی خانواده است. دانشجویانی که در حال تحصیل در کشور ترکیه هستند و ویزای تحصیلی این کشور را دارند، می‌توانند به راحتی برای خانواده خود ویزای همراهی را دریافت کنند. ویزای همراهی خانواده به دانشجویان این امکان را می‌دهد که بتوانند خانواده خود اعم از همسر و فرزندان زیر 18 سال را به این کشور ببرند. خانواده فرد محصل می‌توانند تا پایان دوران تحصیل او در این کشور اقامت داشته باشند و از خدمات کشور ترکیه بهره‌مند شوند.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

همچنین در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید پس از پایان دوران تحصیل خود، به دنبال کار بگردید و ویزای تحصیلی خود را قبل از پایان اعتبار به ویزای کار تبدیل کنید. البته در نظر داشته باشید که تبدیل ویزای تحصیل به ویزای کار مزیت‌های مختلفی دارد که به شما این امکان را خواهد داد تا زندگی خوبی را در ترکیه داشته باشید. یکی از مزایای دریافت ویزای کاری کشور ترکیه، امکان دریافت اقامت دائم و سپس تابعیت این کشور است.

شما با تحصیل رشته حقوق در ترکیه و سپس کار کردن در این کشور می‌توانید پس از مدتی که معمولا 5 سال است، اقامت موقت کاری خود را تبدیل به اقامت دائم کنید و سپس با گذشت یک الی دو سال دیگر، تابعیت کشور ترکیه را دریافت کنید.از جمله مزایای تحصیل رشته حقوق در ترکیه هم می‌توان به کارکردن در حین تحصیل اشاره کرد. شما با داشتن ویزای تحصیلی ترکیه این امکان را خواهید داشت که بتوانید به صورت همزمان و در کنار تحصیل خود، به صورت نیمه‌وقت هم کار کنید.

لازم به ذکر است که دانشگاه‌های کشور ترکیه به شما این امکان را خواهند داد تا بتوانید در برخی مواقع با توجه به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، به صورت متمرکز در همان دانشگاه مشغول به کار نیمه‌وقت شوید. البته همانطور که گفته شد، این مورد بسیار بستگی به شرایط و نوع کار شما دارد و برای پذیرش در این کارها با جوانب مختلفی در نظر گرفته شوند.

 

تحصیل رشته حقوق در ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی

همانطور که گفته شد، تحصیل رشته حقوق در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی برای ایرانیان حائز اهمیت باشد. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه این امکان برای دانشجویان بومی و بین‌المللی وجود دارد که بتوانند در تمام مقاطع تحصیلی، رشته حقوق را ادامه دهند.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه در مقطع کارشناسی

اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه کارشناسی است. دانشجویان بین‌المللی و بومی کشور ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق باید دوره تحصیلی 3 الی 4 ساله را بگذرانند. لازم به ذکر است که برای تحصیل در این مقطع باید مدرک دیپلم 12 ساله خود را دریافت کرده و معادل‌سازی کرده باشید.

کارشناسی ارشد برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه

نوبت به مقطع بعدی یعنی کارشناسی ارشد می‌رسد. کارشناسی ارشد یکی از مقاطع تحصیلی رشته حقوق است که گستره گرایش‌های بسیار زیادی را دارد و از این رو شما در این مقطع می‌توانید به سمت هدف اصلی خود از تحصیل رشته حقوق در ترکیه حرکت کنید. دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز در حدود 2 الی 4 سال است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید برای تحصیل در مقطع دکترا اقدام کنید. لازم به ذکر است که برای تحصیل در این مقطع باید مدرک تحصیلی لیسانس 4 ساله و دیپلم 12 ساله خود را به همراه داشته باشید.

تحصیل در مقطع دکترا در گرایش‌های مختلف رشته حقوق

نوبت به بالاترین مقطع تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه می‌رسد. مقطع دکترا یکی از مقاطع تحصیلی برای رشته حقوق است که برای پذیرش در آن سخت‌گیری‌های بسیاری انجام می‌شوند و تنها دانشجویان برتر می‌توانند در آن تحصیل کنند.

در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهند داشت که بتوانید در گرایش‌های مختلف رشته حقوق، به تحصیل در مقطع دکترا بپردازید. برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه در مقطع دکترا نیز باید مدرک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به همراه داشته باشید؛ در غیر این صورت فرآیند پذیرش شما در دانشگاه‌های این کشور با مشکل رو‌به‌رو خواهد.

 

جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور ترکیه

یکی از مواردی که دانشجویان ایرانی همواره برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه اقدام می‌کنند، دانشگاه‌های بالارده این کشور هستند. دانشگاه‌های کشور ترکیه به شما این امکان را خواهند داد تا بتوانید مدرک تحصیلی معتبری را دریافت کنید و بتوانید به راحتی وارد بازار کار این کشور و جهانی شوید.

دانشگاه‌های کشور ترکیه به طور کلی به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند که هر دو از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. به طور کلی می‌توان دانشگاه‌های کشور ترکیه را یکی از برترین دانشگاه‌های جهان برای تحصیل ایرانیان نامید، چرا که در کنار جایگاه علمی بالا، دانشگاه‌های این کشور شهریه مناسب‌تری را نسبت به دانشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی دریافت می‌کنند.

 

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه

به طور کلی دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌توانند شرایط پذیرش خاص خود را داشته باشند و برای این کار از قانون خاصی تبعیت نکنند. پیش از اقدام برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه باید ابتدا شرایط پذیرش را در دانشگاه مورد نظر خود در نظر بگیرید.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان آزمون‌های مختلفی را قرار می‌دهند که به منزله اعتبارسنجی هستند. دانشجویان باید برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه در دانشگاه مورد نظر خود، از سد این آزمون‌ها عبور کنند. در نظر داشته باشید که تنها قبول شدن ملاک این دانشگاه نیست و شما برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور باید بتوانید نمره بالایی هم کسب کنید.

یکی دیگر از شرایط عمومی دریافت پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه چه خصوصی و چه عمومی، داشتن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی است. دانشگاه‌های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی شرایط تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی یا ترکی را تعیین کرده‌اند. در این حالت، دانشجویان می‌توانند با شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل تسلط خود را به زبان انگلیسی اثبات کنند. البته مانند آزمون‌های تعیین‌سطح ورودی، تنها داشتن مدرک زبان نیز قابل قبول نیست و برای تحصیل در این کشور باید نمره آیلتس مورد نیاز با توجه به مقطع تحصیلی را داشته باشید.

به عنوان مثال، شما برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه در مقطع کارشناسی باید نمره آیلتس حداقل 6 یا 6.5 را با توجه به نوع دانشگاه داشته باشید. همین میزان نمره برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به حداقل نمره 7 می‌رسد. این در حالی است که شما برای تحصیل در مقطع دکترا باید حداقل نمره آیلتس 7 آکادمیک را داشته باشید.

برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل رشته حقوق

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های کشور ترکیه از برترین دانشگاه‎‌های جهان هستند که می‌توانند بسیار برای تحصیل رشته حقوق مناسب باشند. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید در صورت داشتن تمکن مالی، در دانشگاه‌های خصوصی و برتر این کشور پذیرفته شوید. در ادامه این بخش قصد داریم تا برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه آنکارا؛ تحصیل رشته حقوق در ترکیه در دانشگاهی دولتی

دانشگاه آنکارا را می‌توان یکی از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه دانست. این دانشگاه به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید در تمام مقاطع تحصیلی و تمام گرایش‌های رشته حقوق به تحصیل بپردازید.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

دانشگاه آنکارا یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه است؛ به همین منظور، هزینه تحصیل در این دانشگاه بسیار کمتر از برخی دانشگاه‌های خصوصی مانند کوچ خواهد بود. همچینین این دانشگاه سالانه بیش از 67 هزار دانشجو دارد که بسیاری از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیکلنت نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه است. این دانشگاه به دلیل خصوصی بودن، امکانات متنوع رفاهی و آموزشی را در اختیار شما قرار خواهد داد که می‌توانند در کیفیت یادگیری شما تاثیر به‌سزایی بگذارند.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

یکی از مواردی که تحصیل رشته حقوق در دانشگاه بیلکنت را جذاب می‌کند، تدریس دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی است. بدین معنا که شما برای تحصیل در این دانشگاه نیازی به یادگیری زبان ترکی نخواهید داشت.

دانشگاه استانبول؛ برترین دانشگاه دولتی برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

نوبت به معرفی یکی از برترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه می‌رسد. دانشگاه استانبول را بسیاری از نشریه‌ها برترین دانشگاه دولتی و یکی از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌دانند. این دانشگاه با سابقه کاری بیش از 550 سال، همواره می‌تواند به عنوان انتخابی مناسب برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه باشد. این دانشگاه سالانه پذیرای 70 هزار دانشجو است که همه تلاش می‌کنند تا در این دانشگاه به عنوان برترین‌ها شناخته شوند.

دانشگاه بیلگی استانبول

دانشگاه بیلگی استانبول را می‌توان یکی دیگر از گزینه‌های تحصیل رشته حقوق در ترکیه دانست. این دانشگاه به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید در تمام مقاطع رشته حقوق به تحصیل در گرایش دلخواه بپردازید. این دانشگاه خصوصی در دل شهر استانبول واقع شده است و از این رو دسترسی بسیار راحتی به سیستم حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

دانشگاه حاجت تپه

اگر قصد تحصیل رشته حقوق در ترکیه در شهر آنکارا را دارید، می‌توانید به سراغ دانشگاه حاجت تپه بروید. دانشگاه حاجت تپه این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید در میان 50 هزار دانشجوی آن، به تحصیل در یکی از گرایش‌های رشته حقوق در تمام مقاطع تحصیلی بپردازید. دانشگاه حاجت تپه به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در صورت نشان‌دادن استعدادهای خود، به تیم ورزشی معروف این دانشگاه به نام تیم دانشگاه حاجت تپه ملحق شوید.

دانشگاه اوزیِگین

دانشگاه اوزیگین یکی دیگر از دانشگاه‌های کشور ترکیه است که می‌توانید آن را برای تحصیل رشته حقوق انتخاب کنید. در این دانشگاه 14 ساله خصوصی، دروس بیشتر به زبان انگلیسی و در درجه دوم به زبان ترکی ارائه می‌شوند و از این رو این دانشگاه می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب باشد.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ یکی دیگر از دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه است که سالانه دانشجویان بسیاری در رشته حقوق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشگاه کوچ در ساریر شهر استانبول قرار دارد و از دو پردیس به صورت غیر متمرکز تشکیل شده است. این دانشگاه به دلیل خدمات متنوعی که ارائه می‌دهد، همواره جز یکی از گران‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه به شمار می‌رود.

بررسی امکانات کلی دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل

به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های کشور ترکیه از امکانات متنوع و زیادی برخوردار هستند. بسیاری از دانشگاه‌های شبانه‌روزی این کشور دارای خوابگاه متمرکز هستند که هزینه دریافت آن‌ها به نسبت خانه‌های درون شهر بسیار کمتر است.

خوابگاه دانشگاه‌های کشور ترکیه امکانات متنوعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به وای‌فای، خشک‌شویی و حمام و دستشویی اختصاصی در هر اتاق اشاره کرد. البته در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید برای دریافت این خوابگاه‌ها اقدام کنید، می‌توانید برای دریافت خوابگاه‌های خصوصی که به صورت غیر متمرکز در شهرهای ترکیه وجود دارند، اقدام کنید.

یکی دیگر از امکانات دانشگاه‌های کشور ترکیه به امکانات آموزشی آن‌ها برمی‌گردد. دانشگاه‌های کشور ترکیه برای انواع رشته‌ها دروس عملی را در نظر گرفته‌اند که بتوانید به صورت عملی نیز دروس خود را فرا بگیرید. به عنوان مثال، تحصیل رشته حقوق در ترکیه به شما این امکان را خواهد داد که بتوانید به عنوان کارآموز، در برخی پرونده‌های شرکت داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رشته حقوق در کشور ترکیه

شما برای دریافت بورسیه تحصیلی و تحصیل رشته حقوق در ترکیه باید بتوانید مدارکی را آماده کنید و به سفارت ترکیه و دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید. در نظر داشته باشید که اولین مدارکی که باید تحویل دهید، مدارک هویتی شما است. مدارک هویتی شامل پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی می‌شوند. در قدم بعدی باید عکس پرسنلی جدید و رسمی از خود داشته و به سفارت ترکیه در ایران ارائه دهید. در ادامه نیز مدارکی که ممکن است از شما برای تحصیل در کشور ترکیه خواسته شوند، به شرح زیر هستند:

  • کارنامه ریز نمرات به همراه مدارک تحصیلی پیشین از جمله دیپلم 12 ساله
  • مدارک هویتی خانواده جهت اخذ ویزای همراهی
  • رزومه تحصیلی و کاری در کشور مبدا
  • ترجه رسمی از رزومه کاری
  • ارائه مدارک تحصیلی زبان انگلیسی یا ترکی
  • ارائه توصیه‌نامه از یکی از استادان در مقاطع تحصیلی گذشته
  • مدارک اثبات تمکن مالی

آینده کاری و بازار کار در ترکیه

همانطور که گفته شد، تحصیل رشته حقوق در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی برای ایرانیان حائز اهمیت باشد. یکی از این جهات، آینده کاری روشن این رشته در ترکیه است. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید پس از فارغ‌التحصیلی، به راحتی و بدون هیچ دردسر وارد بازار کار شوید. اگر چه نرخ بیکاری در کشور ترکیه به نسبت برخی کشورها مانند کانادا و ترکیه بالا است، اما یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق این امکان را خواهد داشت تا بتواند در این کشور به راحتی راه خود را برای کسب درآمد پیدا کند.

نرخ بیکاری و اشتغال

در سال 2021 پایین‌ترین نرخ بیکاری در حدود 3.7 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ بیکاری در کشور آمرکیا در حدود 5 درصد و در کانادا در حدود 7 درصد است. نرخ بیکاری در کشور ترکیه نیز پس از عبور از پاندمی کرونا کاهش پیدا کرده و به حدود 8 درصد رسیده است. از این رو می‌توان این را گفت که پیدا کردن کار در کشور ترکیه کار چندان سختی نخواهد بود.

درآمد یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق در ترکیه

به طور کلی اگر بخواهیم نرخ درآمد را بر حسب دلار بیان کنیم، بد نیست بدانید که برای وکلای تازه‌کار نرخ حقوق در حدود 35 الی 70 هزار دلار تعیین شده است. این در حالی است که یک وکیل کار بلد می‌تواند حقوق 180 هزار دلاری را هم در سال دریافت کند.

سوالات متداول

در ادامه این بخش نیز قصد داریم تا به ابهامات شما درباره تحصیل رشته حقوق در ترکیه پاسخ دهیم:

برترین شهرهای ترکیه برای کار و زندگی پس از تحصیل کدامند؟

از بهترین شهرهای کشور ترکیه برای کار و زندگی می‌توان به استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا اشاره کرد.

آیا دانشگاه‌های ترکیه مختلط هستند؟

با توجه به نوع دانشگاه، برخی دانشگاه‌ها مختلط و برخی تک جنسیتی هستند.

هزینه تحصیل حقوق در دانشگاه‌های ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه در حدود 1500 الی 2000 هزار دلار است. بدیهی است که دانشگاه‌های خصوصی شهریه بیشتری را دریافت خواهند کرد.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه با الواپلای

در سال‌های اخیر، ایرانیان بسیاری تلاش کرده‌اند که برای تحصیل به کشورهای متنوع مانند ترکیه بروند. کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید با دریافت مدرک تحصیلی معتبر دانشگاه‌های این کشور، به بازار کار پررونق این رشته راه پیدا کنید.

یکی از مواردی که می‌تواند باعث شود تا هزینه‌های تحصیل شما در کشور ترکیه کاهش پیدا کند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی است. بورسیه‌های تحصیلی متنوعی در کشور ترکیه وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، برای دریافت آن‌ها اقدام کنید.

موسسه مهاجرتی الواپلای با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع روندهای مهاجرتی این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید بدون هیچ هزینه اضافی و بدون کوچک‌ترین دردسری، روندهای دریافت ویزای خود را برای کشورهای مختلف پیگیری کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع روندهای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه، با کارشناسان مجرب ما در این مجموعه تماس بگیرید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 2 رای

  • مونا پاک نژاد

    1401-11-03 در 11:19 ق.ظ

    درمورد تحصیل در رشته ی حقوق در ترکیه سوالاتی داشتم که ممنون میشم جواب بدید بهم.

    • شیوا داداش زاده

      1401-11-03 در 11:40 ق.ظ

      سلام
      با شماره 02188884645 تماس بگیرید راهنماییتون کنند.

تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .