whatsapp
الو اپلای
دریافت اقامت و اخذ شهروندی با خرید ملک

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  15 دی 1400

تعداد نظرات :  0

دریافت پاسپورت و اقامت با خرید ملک در ترکیه

خرید چه نوع ملکی باعث دریافت پاسپورت و اقامت دائم ترکیه می‌شود؟

برای دریافت پاسپورت و اقامت ترکیه با خرید ملک،در صورتی که در نظر دارید نسبت به اخذ تابعیت ترکیه اقدام کنید بهترین روش خرید یک ملک یا مجموعه ای از املاک به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا می باشد. با پرداخت ایم مبلغ شما خواهید توانست برای خودتان، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود در کمتر از سه ماه تابعیت و پاسپورت دائمی این کشور رو به دست بیارید و از مزایای شهروندی برخوردار شوید.

ترکیه نیز به مانند سایر کشورها به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی می باشد و بنا به همین دلیل قوانین خود را بسیار مورد بازبینی قرار داده است تا بتواند هر ساله میزان بالایی از سرمایه گذاری های خارجی را جذب نماید. ماهیت و میزان این سرمایه گذاری در نتیجه تصمیمات هیئت دولت در سال 2017 به قانون تصویب شده یک سال قبل اضافه شد و به اجرا در آمد. در سال 2018، با تصمیم رئیس جمهور وقت، مبالغ سرمایه گذاری تعیین شده قبلی کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد و شرایط اعطای شهروندی برای اتباع خارجی تا حدودی آسان شد. بعد از کش و قوس های فراوان مبلغ پرداختی برای خرید ملک به 250 هزار دلار آمریکا و 500 هزار دلار آمریکا برای سپرده گذاری در بانک تعیین و به اجرا در آمد.

به دنبال سیاست های جدید جذب سرمایه گذار سالانه تعداد بسیاری از افراد تصمیم می گیرن برای زندگی و راه اندازی کسب و کار به ترکیه مهاجرت کنند. قوانین راحت و شفاف مهاجرتی سبب شده است که هر ساله بر تعداد این افراد افزوده شود. در این میان کشورها همسایه ترکیه سهم بسزایی دارند به خصوص اتباع ایرانی که در ماه های اخیر بیشترین تعداد خرید ملک در ترکیه را به خود اختصاص دادند.

اصلی ترین راه اخذ تابعیت و شهروندی ترکیه خرید ملک در ترکیه می‌باشد. علاوه بر این راه‌های دیگری برای نیز برای دریافت پاسپورت وجود دارد  از جمله سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، سپرده‌ گذاری در بانک و … .

افرادی که تابعیت این کشور را به دست می آورند از تمامی حقوق شهروندی در این کشور برخوردار می شوند. می توانند بدون ویزا به بیش از 110 کشور جهان سفر کنند، از مزایای تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه های بهرمند شوند و همچنین از بیمه های درمانی نیز استفاده کنند.

در مقاله زیر، سعس شده است تا روند اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک به صورت کامل توضیح داده شود.

دریافت اقامت و اخذ شهروندی با خرید ملک

 تابعیت ترکیه با خرید ملک

برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک، خرید یک ملک غیرمنقول به ارزش 250،000 دلار آمریکا یا ارز خارجی دیگر و یا معادل لیره ترکیه ضروری است، مشروط بر این که در سند  ملک، شرطی  مبنی بر عدم فروش  آن به مدت 3 سال در دفتر املاک ثبت شود. همچنین سند ملک باید توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی تایید و تثبیت شود.ارزش ملک می بایستی توسط اکسپر مشخص شود به همین دلیل بهتر است قبل از هر گونه اقدای قیمت سندی ملک را چک کنید زیرا در بسیاری از موارد ارزش سندی ملک با ارزش رایج بدلی که شما پرداخت می کنید متفاوت می باشد و با وجود خرید ملک به ارزش های بالاتر از این شهروندی به آن تعلق نمی گیرد.

البته باید به ذکر این نکته هم بپردازیم که قبل از تغییر در قانون خرید ملک توسط اتباع خارجی و قبل از تصمیم ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی مورخ 7 دسامبر 2018 منتشر شد، اتباع خارجی فقط می‌توانستند اموال غیر منقول که ساخت و ساز آنها تمام شده است خریداری کنند. اما با تغییرات ایجاد شده و اصلاحیه‌‌ای که در قانون خرید ملک توسط اتباع خارجی ایجاد شد، اتباع خارجی می‌توانند با خرید از پروژه‌های در حال انجام و نیمه کاره در این کشور، درخواست تابعیت و شهروندی این کشور را نمایند، به شرط آنکه شرایط زیر را داشته باشند:

  • باید بر روی سند ملک مشخص شده باشد که‌‌ این سند به عنوان kat irtifakı  و یا kat mülkiyeti به خریدار واگذار می‌شود. ( در مورد این اصطلاحات در زیر توضیح خواهیم داد)
  • مبلغ 250،000 دلار آمریکا (USD) یا ارز خارجی معادل آن یا لیره ترکیه باید به صورت نقدی واریز شود. یعنی این شامل ملک هایی که تقسیط می شوند نمی شود یا اگر ملکی را خریداری کردید و با شرایط تقسیط در حال پرداخت هستید مبلغ 250 هزار دلار آن باید پرداخت شده باشد.
  • ملک خریداری شده باید از طرف دفتر ثبت اسناد به طور رسمی‌ تایید و تثبیت شود و این قرارداد با تعهد بر اینکه سند مالکیت قابل انتقال به شخص ثالث به مدت سه سال نباشد، قابل تایید است.

برای درک بهتر تغییرات فوق الذکر، مناسب است که مفاهیم “kat irtifakı ” و “kat mülkiyeti ” در حقوق ترکیه توضیح داده شود. قبل از آن توضیح مختصری در مورد انواع سند در ترکیه می دهیم.

انواع سند در ترکیه

در ترکیه دو نوع سند ملکی وجود دارد. سند آبی و سند قرمز:

سند آبی

به اسنادی گفته می‌شود که مجوز ساخت و ساز ندارند. در واقع افرادی که زمینی خریده اند که مجوز ساخت و ساز ندارند به آنها سند مالکیت آبی رنگ (تاپو آبی) می دهند.

سند قرمز

به سندی گفته می‌شود که ملک آن دارای مجوز ساخت و ساز باشد. در واقع اگر شما یک واحد آپارتمان و یا یک زمین ملکی که داری مجوز ساخت و ساز باشد خریداری کرده باشید به شما سند قرمز (تاپو قرمز) داده می‌شود.

Kat mülkiyeti

این حق مالکیت برای ساختمانهایی است که ساخت آنها به پایان رسیده و گواهی سکونت آنها اخذ شده است یا به اصطلاح اسکان دارند.

Kat irtifakı

به معنی حق مالکیت ساختمانی است که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است. Kat irtifakı  بستگی به سهم فرد از زمین در حال ساخت دارد و مطابق با شرایطی که بر اساس مجوز سکونت برای کل ساختمان صادر می‌شود، تبدیل به kat irtifakı  می‌شود.

اسکان و kat mülkiyeti

زمینی که در سند آن حق kat irtifakı درج شده باشد و شروع به ساخت آن کرده باشند، پس از اتمام ساختمان، درخواست بازرسی و تایید پایان کار منطبق با پروژه توسط پیمانکار به شهرداری مربوط ارسال می‌شود. واحدهای مربوطه در شهرداری، ساختمان را بررسی کرده و مطابقت آن را با پروژه مصوب بررسی می کنند. اگر در نتیجه بازرسی، ساخت و ساز مطابق با پروژه به پایان رسیده باشد، شهرداری “مجوز Yapı kullanma izin belgesi” یا “اسکان” صادر می کند.

در این زمینه، خرید ملک با حق kat irtifakı دارای معایبی نیز است. پس از اخذ سندی که دارای حق kat irtifakı می‌باشد، ممکن است پیمانکار، ساختمان را براساس پروژه مورد تایید شهرداری مربوطه تکمیل نکند و ساختمان بعد از بازرسی توسط ماموران شهرداری مورد تایید واقع نشود .

در چنین حالتی، ساختمان ساخته شده  توسط شهرداری یا فرمانداری و با تصمیم شهرداری یا هیئت اداری استان تخریب می‌شود. به همین دلیل، افرادی که برای دریافت وام‌مسکن اقدام می کنند باید برای زمین هایی درخواست وام داشته باشند که دارای حق kat irtifakı هستند. بانک ها نیز با بررسی این موارد به اسنادی که دارای حق ساخت و ساز هستند به مشتریان خود وام مسکن می دهند.

حتی اگر آپارتمان مطابق با پروژه ساخته شده باشد، خرید خانه‌‌ای که مجوز اسکان دریافت نکرده باشد یعنی بعد از تایید توسط شهرداری هنوز برگه اسکان نداشته باشد همیشه ریسکی را به همراه دارد. با توجه به همه‌‌این توضیحات، سند kat mülkiyeti از نظر حقوقی مبنای محکم تری دارد، بنابراین،قبل از خرید ملک، لازم است تمام خطرات احتمالی را بررسی کنید.

رویه‌ها و اصول

رویه‌ها و اصول مربوط به خرید املاک غیر منقول با بخشنامه‌هایی که در طول زمان توسط اداره ثبت اسناد و املاک، اداره امور خارجه و وزارت محیط زیست و شهرسازی منتشر شده است، تعیین شده است. در این زمینه، می‌توانید رویه‌ها و اصول جاری سال 2019 که در اداره ثبت اسناد و املاک اعمال شده است را بررسی کنید:

مبانی حقوقی

اصلاحیه‌‌ای در این آیین نامه بین سالهای 2017 تا 2018 اعمال شد:

  • ملک خریداری شده در بین تاریخ  ژانویه 2017 و سپتامبر 2019 باید دارای حداقل ارزش 1.000.000 دلار آمریکا باشد.
  • ارزش اموال غیرمنقول خریداری شده پس از سپتامبر 2019 باید حداقل 250،000 دلار آمریکا باشد.

محدودیت های قانونی

ترکیه اجازه خرید املاک برای شهروندان 183 کشور را داده است، مشروط بر اینکه آنها از محدودیت های قانونی ذکر شده در زیر پیروی کنند:

  • اتباع خارجی می‌توانند ده درصد ازمساحت  املاک و مستغلات منطقه مورد نظر را خریداری کنند. در صورت لزوم، شورای وزیران مجاز است این محدودیت را دو برابر کند.
  • یک فرد خارجی می‌تواند حداکثر 30 هکتار (300000 متر مربع) املاک در سراسر کشور خریداری کند. در صورت لزوم، شورای وزیران مجاز است این محدودیت را دو برابر کند.
  • املاک مذکور نباید در مناطق نظامی و مناطق ممنوعه واقع شوند.

ماهیت املاک و مستغلات

  • اشخاص خارجی می‌توانند انواع غیر منقول مانند اقامتگاه، زمین، محل کار و زمینه‌های موجود در جمهوری ترکیه را به شرط رعایت محدودیت های قانونی فوق بدست آورند. با این حال، در صورت خرید زمین یا ملک، آنها باید پروژه‌های خود را برای تایید به وزارتخانه مربوطه ظرف 2 سال ارائه دهند. (ریاست کشاورزی و شهرداری استان).
  • قراردادهای فروش که در دفتر اسناد رسمی‌ تنظیم می‌شود فقط برای اموال غیرمنقول که دارای حق ‌kat irtifakı و kat mülkiyeti هستند امکان پذیر است.

تعداد املاک و مستغلات

هیچ محدودیتی در تعداد املاک خریداری نشده وجود ندارد. اگر تبعه خارجی بیش از یک مورد غیرمنقول را همان زمان و یا در زمانهای مختلف خریداری کند، ارزش کل زمین ها باید حداقل 250،000 دلار باشد. علاوه بر این، در همه اسناد غیرمنقول خریداری شده توسط تبعه خارجی، متعهد شده باشد که زمین های خریداری شده حداقل به مدت سه سال قابل فروش نیستند.

مدارک مورد نیاز

  • گذرنامه معتبر و ترجمه پاسپورت محضری به زبان ترکی
  • ۴عکس بیومتریک رنگی مناسب برای گذرنامه
  • سفته رسمی در مورد معامله فروش یا قرارداد محضری برای قرارداد فروش غیرمنقول
  • گزارش ارزیابی املاک و مستغلات
  • سندی که نشان می دهد قیمت توسط خریدار یا افراد مرتبط با خریدار به حساب فروشنده یا افراد مرتبط با فروشنده واریز شده است. رسید باید مورد تأیید بانک باشد.
  • فرایند قرار دادن شروط قرارداد در مورد اموال غیرمنقول از اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه مبنی بر اینکه نمی‌توان آن را به مدت 3 (سه) سال فروخت

همه مدارک توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک، وزارت امور خارجه و وزارت محیط زیست و شهرسازی مورد ارزیابی قرار می گیرد. برنامه‌های کاربردی بدون هیچ گونه نقصی ظرف 7 روز کاری نهایی می‌شوند.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
4.6 از 5 با 7 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .