whatsapp
الو اپلای

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  20 دی 1401

تعداد نظرات :  0

آشنایی با عادات و فرهنگ های غذایی ترکیه

در سال‌های اخیر کشور ترکیه به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری در قاره آسیا تبدیل شده است؛ بطوریکه سالیانه میلیون‌ها نفر با اهداف و سلیقه‌های متفاوت به این کشور زیبا سفر می‌کنند. شاید بتوان گفت نکته مشترکی که بین همه آن‌ها وجود دارد، چشیدن غذاهای مشهور و لذیذ ترکیه است.

جالب است بدانید که مردمان ترکیه، آداب و رسوم خاصی برای سرو غذاها دارند و آشنایی با عادات و فرهنگ های غذایی ترکیه می‌تواند برای گردشگران یا مسافران بسیار هیجان‌انگیز و لذتبخش باشد؛ چراکه می‌توانند از طریق آن لذت سرو غذاهای خوشمزه و لذیذ را تجربه کنند.

 

آشنایی با آداب و رسوم ترکیه در فرهنگ غذایی

عوامل بسیاری در فرهنگ و رسوم غذایی کشور ترکیه تاثیرگذار هستند، که علاوه بر مردمان آناتولی، امپراطوری عثمانی را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها دانست؛ بطوریکه اکثر روش‌های پخت مواد غذایی را از کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و حوضه مدیترانه کسب کردند، که این مسئله باعث شده است تا ساختار چند فرهنگی به وجود آید. همچنین در کنار آن وجود سبزیجات تازه، ماهی، روغن زیتون، گوشت و حبوبات موجب شده تا ارزش غذایی غنی پیدا کنند و از لحاظ فرهنگ غذایی در جهان رتبه سوم را بدست آورند.

رفته رفته با ورود اسلام به ترکیه، تنوع و نحوه سرو وعده‌های غذایی در مردمان ترک کمی تفاوت پیدا کرد، به عنوان مثال پس از اسلام، مردم ترکیه کمتر به سراغ مصرف گوشت اسب، قاطر و خوک رفتند. به طور کلی عادات و فرهنگ‌های غذایی مردمان ترکیه را می‌توان موارد زیر دانست:

  • ذکر بسم‌الله پیش از صرف وعده غذایی
  • شکرگذاری پس از سرو غذا
  • سرو وعده‌های غذایی در کنار جمع
  • استفاده از سبزیجات تازه در وعده‌های اصلی
  • سرو سوپ‌های محلی پیش از وعده اصلی
  • سرو چای ترکی با باقلوا پس از وعده غذایی
  • پاکیزه بودن هنگام سرو وعده غذایی

 

 

عادات غذایی ترکیه در هنگام سرو وعده های اصلی

همانطور که می‌دانید، غذاهای ترکی داری تنوع بالایی هستند، بگونه‌ای که سفره‌های جذاب و رنگینی را برای وعده‌های خود در نظر می‌گیرند. معمولا در هر وعده حداقل سه نوع غذای متفاوت صرف می‌شود که ممکن است شامل سوپ، سالاد، غذایی همراه برنج یا کوفته به همراه دسر باشد.

وعده صبحانه ترکی

یکی از وعده‌های غذایی مهم و پراهمیت در ترکیه، وعده صبحانه است که در آن مواد غذایی بسیار سالم، لذیذ و متنوع سرو می‌شود. یک میز صبحانه ترکی شامل پنیر، خیار، گوجه، مربا، عسل، کره، تخم‌مرغ، گوشت پخته شده، نان تازه، شیرینی، زیتون، سس مخصوص، قوری چای ترکی و غذاهایی مانند منمن بوده که اکثر مردم ترکیه در رستوران این وعده را سرو می‌کنند.

البته باید گفت پنیر ترکی، تنها یک پنیر ساده نیست و دارای انواع مختلفی مانند پنیر سبزیجات یا پنیر محلی است که در وعده صبحانه تمام آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. برای آشنایی با عادات و فرهنگ‌های غذایی ترکیه در وعده صبحانه لازم است بدانید که چای جزء جدای‌نشدنی میز صبحانه ترکیه است و همچنین پس از صرف صبحانه پیشنهاد می‌شود حتما یک قهوه ترک نوش جان کنید.

وعده نهار ترکی

وعده نهار در ترکیه را می‌توانید با میزی پر از غذاهای خوشمزه و لذیذ تجربه کنید. از غذاهای بسیار معروف ترکیه که در تمام مناطق و شهرهای آن مصرف می‌شود بادمجان شکم‌پر است. این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه‌ای در بادمجون کباب شده درست می‌شود که می‌توانید به همراه پلو سرو کنید.

وعده شام ترکی

علاوه بر صبحانه، شام نیز مهم‌ترین وعده غذایی مردم ترکیه محسوب می‌شود. بسیاری از آن‌ها دوست دارند تمام اعضای خانواده در این وعده دور هم جمع شوند و باهم این وعده را صرف کنند. یکی از وعده‌های سبکی که در خیابان‌های ترکیه به عنوان شام مصرف می‌شود، دلمه صدف است. دلمه صدف با استفاده از برنج پخته، آب لیمو و صدف درست می‌شود که با سرو آن طعم لذیذی را تجربه خواهید کرد.

 

دسر و تنقلات معروف ترکیه

از محبوب‌ترین دسرهای ترکیه نیز می‌توان به کونفه اشاره کرد. کونفه از خمیری مخصوص و پنیر شیر بز تهیه می‌شود که درواقع شیر بز آن را با سایر دسرها متمایز کرده و طعم لذیذی به آن داده است. این دسر خوشمزه را با تزیین خامه و پودر پسته می‌توانید سرو کنید.

شاه بلوط‌های کبابی که در خیابان‌های شلوغ ترکیه پخته می‌شود، از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین تنقلات‌های ترکیه است که می‌توانید در حین گشت و گذار در خیابان‌های جذاب ترکیه آن را تهیه کنید.

 

معرفی غذاهای معروف ترکیه

همانطور که می‌دانید، وعده‌های غذایی در مناطق مختلف با توجه به ذائقه‌ها متفاوت است؛ با اینکه یکسری غذاهای ثابت مانند کره، پنیر، گوجه و بسیاری دیگر وجود دارند که در همه جا یافت می‌شوند، اما آشنایی با عادات و فرهنگ‌های غذایی کشورها می‌تواند برای بسیاری از مردمان دیگر کشورها جالب و جذاب باشد. در ادامه به معرفی برخی غذاهای معروف و محبوب ترکی می‌پردازیم:

بورک Borek

بورک Borek

وقتی نامی از غذاهای ترکیه‌ای به میان می‌آید، این بورک است که رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. درواقع بورک، از مشهورترین و معروف‌ترین غذاهای کشور ترکیه است که در طعم‌ها و شکل‌های متفاوتی آن را درست می‌کنند. شما می‌توانید برای سرو این غذای خوشمزه، آن را با طعم‌های گوشت، پنیز و سبزیجات در رستوران‌ها یا شیرینی فروشی‌ها تهیه کنید.

 

منمن Menemen

منمن Menemen

منمن، صبحانه لذیذ ترکی است که محبوبیت بسیاری در ترکیه دارد. مواد تشکیل دهنده منمن، تخم مرغ، گوجه فرنگی و پیاز است که بسیاری آن را شبیه املت گوجه فرنگی ایرانی‌ می‌دانند. برخی اوقات نیز با سبزیجات معطر، سوسیس تند و پنیر سرو می‌شود. اگر وعده صبحانه از وعده‌های موردعلاقه‌تان است، توصیه می‌کنیم این غذای لذیذ را تجربه کنید و از سرو آن لذت ببرید.

 

پیده Pide

پیده Pide

یکی دیگر از غذاهای مشهور کشور ترکیه، پیده است. پیده درواقع همان پیتزاست که در ترکیه با استفاده از خمیرهای قایقی شکل درست می‌شود. بدین صورت که ابتدا خمیر را مربعی شکل برش می‌دهند و دو سمت آن را جمع می‌کنند. سپس مواد پیده را داخل خمیر می‌ریزند و در فر می‌گذارند. پیده‌ها در ترکیه انواع مختلفی دارند. سبزیجات، پنیر و گوشت از انواع پیده‌های ترکی محسوب می‌شوند که بیشتر برای شام و نهار سرو می‌شود. همچنین می‌توانید نوع ساده‌تر آن را در وعده صبحانه میل کنید.

 

دلمه Dolma

دلمه Dolma

دلمه از آن دسته غذاهایی است که در ترکیه بیشتر به عنوان وعده نهار شناخته می‌شود و به شکل‌های مختلفی سرو می‌گردد. دلمه واژه‌ای ترکی، به معنای پرشده است. تنوع دلمه در ترکیه مانند دلمه‌های ایرانی بالا بوده و می‌توانید دلمه بادمجان، گوجه فرنگی و سایر را که با برنج به همراه ادویه‌جات مختلف، گیاهان پودرشده، تخم کاج و موارد اینچنینی پر شده است سرو کنید.

 

آشنایی با فرهنگ های غذایی ترکیه، تجربه سفری لذت بخش

فرهنگ‌های غذایی کشورها موجب می‌شود تا شناخت بیشتر نسبت به آن کشور اتفاق بی‌افتد و مردم راحت‌تر بتوانند با عادات و آداب و رسوم آن کشور آشنا شوند. کشور ترکیه یکی از قطب‌های گردشگری در جهان است که آشنایی با عادات و فرهنگ‌های غذایی ترکیه راهنمای خوبی برای سفر خاطرانگیز به این کشور زیبا محسوب می‌شود.

تنوع مواد غذایی ترکیه در وعده‌های اصلی بسیار بالا است. به دلیل شیوه طبخ غذاها، غذاهای ترکی در دسته پرطرفدارترین غذاهای دنیا جای می‌گیرد. از این رو استفاده از انواع سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی و روغن زیتون را می‌توان از عادات و فرهنگ غذایی ترکیه دانست. از غذاهای معروف و لذیذ ترکیه نیز می‌توان غذاهایی همچون دلمه، پیده، بورک، منمن، باقلوا، چای و قهوه ترکی را نام برد.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .