whatsapp
الو اپلای
درباره دانشگاه دانشگاه کوچ

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  25 اردیبهشت 1401

تعداد نظرات :  0

تفاوت هزینه‌های دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی ترکیه

ترکیه به طور فزاینده‌ای مقصد محبوب دانشجویان بین المللی است. بهترین دانشگاه‌های ترکیه در دو شهر بزرگ و پایتخت این کشور، استانبول و آنکارا واقع شده اند. دانشجویان بین المللی در ترکیه اغلب برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه  در زمینه‌های مختلف مانند معماری، علوم کامپیوتر و روابط بین الملل حضور دارند.

ترکیه میزبان بیش از 50 دانشگاه است که اکثر آنها موسسات دولتی هستند و طی 200 سال گذشته بودجه آنها توسط دولت تأمین شده است، اکثر آنها از تبادل بین المللی دانشجویان پشتیبانی می‌کنند. در این نوشتار سعی می کنیم با بررسی دانشگاههای خصوصی، دولتی و وقفی در ترکیه و مقایسه ی این سه نوع دانشگاه، تصویر روشنی از هزینه‌های تحصیلات تکمیلی برای شما ارائه نماییم. (تحصیل در ترکیه)

دانشگاه استانبول

زبان تحصیل در دانشگاههای ترکیه

در حالی که اکثر تحصیلات دانشگاهی در ترکیه به زبان ترکی تدریس می‌شود، برخی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. این  دانشگاهها شامل:

دانشگاه بوغازایچی استانبول (ایستانبول بوغازایچی یونیوئرسیته سی)

دانشگاه فنی استانبول ( ایستانبول تکنیک یونیوئرسیته سی)

دانشگاه فنی خاورمیانه (اورتادوغو تکنیک یونیوئرسیته سی)

قبل از تحصیل زبان انگلیسی در هر یک از این دانشگاه‌ها، دانشجویان بین المللی باید آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی  (IELTS را با نمره‌ای به اندازه کافی بالا برای اثبات مهارت انگلیسی گذرانده باشند.

شهریه در دانشگاههای ترکیه

اگرچه دانشجویان خارجی کمی ‌بیشتر از دانشجویان ترک هزینه می پردازند، اما هزینه تحصیل در ترکیه به ویژه در دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه است. دانشجویان بین المللی در یک مقطع تحصیلی می‌توانند انتظار داشته باشند که بین 215 تا 1350 یورو در هر ترم در یک دانشگاه  دولتی پرداخت کنند.

برنامه‌های تحصیلات کارشناسی، از جمله دانشگاه‌های حرفه‌ای مانند پزشکی یا کسب و کار، نیز کمی گران تر هستند. شهریه در این سطح هنوز کاملاً مقرون به صرفه است و از 270 تا 800 یورو در هر ترم در یک دانشگاه دولتی متغیر است.

در موسسات خصوصی، شهریه در محدوده بسیار وسیع تری متفاوت است. شهریه‌ای بین 4،450 تا 17،800 یورو برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد انتظار می رود.

در هر صورت، اگر می خواهید انگلیسی بخوانید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در بالاترین سطح این مقیاس ها هزینه پرداخت کنید.

بورسیه تحصیلی در دانشگاههای ترکیه

دولت ترکیه تعداد محدودی بورسیه را برای دانشجویان بین المللی تأمین می‌کند. دانشجویان از هر کشوری می‌توانند برای این بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد درخواست دهند.

بورسیه‌های دوره کارشناسی برای فرد بورسیه تقریبا 110 یورو در ماه پرداخت می‌کنند. در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بورسیه‌ای در حدود 150 یورو در ماه دریافت می‌کنند، در حالی که دانشجویان دکتری حدود 220 یورو در ماه دریافت می‌کنند.

این بورسیه‌ها همچنین شامل تمام هزینه‌های تحصیل، بلیط رفت و برگشت، اقامتگاه، بیمه درمانی و یک دوره یک ساله به زبان ترکی می‌شود. دانشجویان می‌توانند بورسیه تحصیلی ترکیه را بصورت آنلاین درخواست کنند و هیچ هزینه‌ای برای درخواست وجود ندارد.

دانشگاه های کشور ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه نسبتاً پایین زندگی در ترکیه آن را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویانی از اروپا و ایالات متحده و همچنین دانشجویان سابق تبدیل کرده است. کرایه‌ها مانند هزینه مواد غذایی پایین هستند. در حالی که هزینه سوخت نسبتاً بالا است، حمل و نقل عمومی نیز بسیار ارزان است.

اکثر دانش آموزان می‌توانند انتظار داشته باشند که در استانبول که محل استقرار اکثر دانشگاه‌ها است، به راحتی با هزینه‌ای در حدود 240 تا 350 یورو در ماه بدون هزینه شهریه زندگی کنند.

 

درخواست ویزای دانشجویی برای تحصیل در ترکیه

متقاضیان ویزای دانشجویی به ترکیه باید قبلاً در دانشگاه ترکیه یا دوره زبان تأیید شده ثبت نام کرده باشند. هر ویزای دانشجویی معمولاً برای یک سال معتبر است. ترکیه هفت نوع مختلف ویزای دانشجویی صادر می‌کند که بیشتر به دوره‌ی تحصیلی و محل اقامت شما در این کشور بستگی دارد. متقاضیان ویزای دانشجویی باید به کنسولگری یا سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه کنند.

 

کارآموزی و موقعیت شغلی در دانشگاههای ترکیه

بسیاری از برنامه‌های دانشگاهی در ترکیه در حال حاضر شامل کارآموزی به عنوان یک الزام اجباری پیش از فارغ التحصیلی است. از طریق این کارآموزی، دانشجویان بین المللی در یک شرکت ترکیه‌ای مستقر می‌شوند و در زمینه‌ای مرتبط با تخصص و زمینه تحصیلی خود آموزش عملی میگذرانند.

بسیاری از دانشجویان از طریق کارآموزی یا ارتباطاتی که در طول تحصیل برقرار می‌کنند، اشتغال پیدا می‌کنند، در حالی که دیگران از طریق بنیاد بورس تحصیلی برنامه تبادل فرهنگی بین المللی، که به عنوان واسطه بین دانشگاه‌ها، دانشجویان بین المللی و شرکت های ترکیه‌ای عمل می‌کند، در مشاغل خود قرار می گیرند.

 

کار در ترکیه برای دانشجویان خارجی

دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری معتبر در ترکیه می‌توانند برای مجوز کار درخواست کنند که به آنها اجازه کار در این کشور داده می شود. با این حال، دانشجویان کارشناسی نمی‌توانند برای این مجوز اقدام کنند.

دانش آموزان می‌توانند برای یک سال پس از فارغ التحصیلی درخواست کار کنند، به شرطی که با یکی از بورسیه‌های دولتی ترکیه به دانشگاه نروند.

دانشگاه واکیف چیست؟ تفاوت بین دانشگاه بنیاد و دانشگاه خصوصی چیست؟

دانشگاه‌های کشور ترکیه  به سه دسته تقسیم می‌شوند. به ترتیب دانشگاه‌های خصوصی، دولتی و واکیف هستند. در این دانشگاه‌ها، تحصیلات کاردانی 2 ساله و تحصیلات کارشناسی 4 ساله ارائه می‌شود. در عین حال، دانشجویان بسته به نمره‌ای که از امتحان دانشگاه کسب می‌کنند، می‌توانند با بورسیه کامل یا نیمه بورسیه در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

دانشگاههایی که توسط یک یا چند بنیاد تأسیس شده اند، دانشگاه‌های واکیف نامیده می‌شوند. در کشورترکیه 78 دانشگاه واکیف (وقفی یا غیرانتفاعی) وجود دارد.

دانشگاه واکیف یا وقفی ، دانشگاهی است که مستقیماً به دولت وابسته نیست، اما به طور مستقل توسط یک بنیاد اداره می‌شود. در ترکیه، دانشگاه‌های بنیادی براساس توصیه شورای آموزش عالی براساس قانون تأسیس می‌شوند. تأسیس چنین دانشگاه‌هایی در قالب تأسیس یک دانشگاه جدید یا نامگذاری یک موسسه آموزش عالی قبلی به عنوان دانشگاه است. موسسه آموزش عالی واکفی یک موسسه آموزش عالی است که توسط دولت مطابق مقررات قانون شماره 2547 ایجاد شده است.

برای تأسیس دانشگاه توسط بنیادها، دانشگاه باید حداقل از دو دانشکده تشکیل شود، این دانشکده‌ها باید دارای برنامه‌های آموزشی مرتبط با زمینه‌های علم و ادبیات باشند . برنامه‌های علوم و ادبیات باید از اولین برنامه‌های آموزشی باشد که افتتاح می‌شود  و دانشجویان در سالی که دانشگاه شروع به تحصیل می‌کند در این برنامه‌ها پذیرفته می‌شوند.

اولین دانشگاه واکیف در ترکیه دانشگاه بیلکنت است که در 20 اکتبر 1984 تاسیس شد. در سالهای بعد، بسیاری از کالج های دیگر توسط بنیادها افتتاح شد. برخی از آنها را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد: مدرسه حرفه‌ای اروپا (آوروپا یوکسک اوکولو)، دانشگاه علمی آنتالیا ( آنتالیا بیلیم یونیورسیته سی) و دانشگاه بزم عالم وقفی (بزمی آلم واکیف یونیوئرسیته سی).

دانشگاه استانبول کولتور

تفاوت بین دانشگاه بنیاد و دانشگاه خصوصی چیست؟

اگرچه از دانشگاه‌های بنیادی روی کاغذ به عنوان دانشگاه‌های خصوصی یاد می‌شود، اما بین آنها تفاوت وجود دارد. اکثر دانشگاه‌های بنیادی از حمایت دولتی برخوردار هستند و غیر انتفاعی هستند. علاوه بر این، مانند همه کالج ها، آموزش در این دانشگاه‌ها به دو آموزش غیر رسمی و رسمی‌تقسیم می‌شود.

آیا دانشگاه‌های غیر انتفاعی یا واکفی  شهریه می گیرند؟

بله، دانشگاه‌های وقفی  پایه آموزش را به صورت پولی ارائه می‌دهد. در صورت برنده شدن هرگونه بورسیه تحصیلی ترکیه ، این نرخ کاهش می یابد و با پرداخت مبلغ باقیمانده، آموزش خواهید دید.

هزینه دانشگاه‌های غیر انتفاعی و مساله بورس

اکثر دانشگاههای خصوصی در استانبول واقع شده اند. هزینه دانشگاه‌های خصوصی توسط دانشگاه تعیین می‌شود. عوامل موثر بر هزینه‌های دانشگاه خصوصی با توجه به شهر محل تحصیل دانشگاه، میزان ترجیح دپارتمان ها و هزینه‌های تحصیل دپارتمان ها تعیین می‌شود. دیپلم فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیر انتفاعی هیچ تفاوتی با مدرک دانشگاه‌های دولتی ندارد تنها تفاوت با دانشگاه‌های دولتی این است که آنها سالانه شهریه می گیرند.

شهریه دانشگاه‌های واکیف یا غیرانتفاعی بین 35 هزار تا 80 هزار لیر برای مقطع کارشناسی (4 سال) متغیر است. برنامه‌های آموزشی در مقاطع کاردانی بین 15 هزار TL تا 35 هزار TL است.

قیمت های ذکر شده در بالا شهریه بدون بورس تحصیلی است. به طور کلی، دانشگاه‌های واکیف یا غیرانتفاعی  بین 25 تا 50 و 75 درصد تا 100 درصد بورسیه تحصیلی می‌دهند. این بورسیه‌ها به طور کلی بر اساس رتبه بندی شایستگی است. دانشگاه‌ها همچنین دارای بورسیه‌های ترجیحی هستند. به 5 نفر اول معمولاً بورسیه ترجیح 25٪ تعلق می گیرد، این نرخ بورسیه از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است.

گروه پیشرو در هزینه‌های دانشگاه خصوصی، دانشکده پزشکی و حقوق است. به طور کلی، هزینه‌های این دو دانشکده بین 60 هزار TL و 80 هزار TL متفاوت است.

دانشجویی که بورس تحصیلی دریافت می‌کند مدت زمان دریافت این بورس برای مدت زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه است. (6 سال اگر 6 سال باشد، 4 سال اگر 4 سال باشد، 2 سال اگر 2 سال باشد) اگر در این مدت دانشگاه را تمام نکرده باشد، بورسیه وی قطع شده و باید خودش پرداخت کند. (هزینه آن سال هرچه باشد)، برخی از دانشگاهها حق تغییر در این شرایط را برای خود محفوظ می‌دارند.

دانشگاه های انگلیسی زبان آنکارا

شهریه دانشگاه سالانه است یا ماهانه؟ هزینه‌های دانشگاه سالانه تعیین و پرداخت می‌شود.

آیا گزینه قسطی وجود دارد؟ هر دانشگاه‌این را خود تعیین می‌کند. ممکن است دانشگاه‌ها در هنگام پرداخت شیوه‌های متفاوتی داشته باشند. در حالی که دانشگاه‌هایی هستند که برای پرداخت های نقدی تخفیف هایی را ارائه می‌دهند، دانشگاه‌هایی نیز وجود دارند که اقساطی برای کارت های اعتباری ارائه می‌دهند. علاوه بر این روش های پرداخت، دانشگاه‌هایی هستند که پرداخت را با روش وام بدون بهره به نام OTS (سیستم جمع آوری خودکار)، که به وام تحصیلی معروف است، قبول می‌کنند.

هر سال شهریه دانشگاه با نرخ تعیین شده توسط مدیریت دانشگاه افزایش می یابد. این نرخ افزایش با افزایش شاخص قیمت مصرف کننده در مدت مشابه سال قبل محدود می‌شود.

هر دانشگاه فرصت بورسیه تحصیلی تحت عنوان “بورسیه موفقیت” را در اختیار دانشجویانی قرار می‌دهد که درمعیارهای تعیین شده آنها داشتن معدل بالا لازم می‌باشد. اگر معیارهای موفقیت مورد نیاز را بدست آورید، می‌توانید بورسیه تحصیلی کامل دریافت کنید یا نرخ بورسیه خود را افزایش دهید. با این حال، مدت بورسیه‌های موفقیت به 1 سال محدود می‌شود. اگر می خواهید همان بورسیه موفقیت را ادامه دهید، باید معیارهای موفقیت یکسانی را در سال آینده برآورده کنید.

آیا دانشگاههای دولتی رایگان هستند؟

پاسخ ما به‌این سوال که‌ آیا دانشگاه‌های دولتی شهریه می گیرند، با واقعیتی که توسط داوطلبان دانشگاه محقق شده است، متفاوت است. داوطلبانی که در دانشگاه دولتی ترکیه ثبت نام می‌کنند، اگر در آموزش سطح اول ثبت نام کنند، شهریه یا سهم مشارکت  پرداخت نمی‌کنند.

دانشجویانی که تحصیلات سطح دوم یا آموزش از راه دور را دریافت می‌کنند، هر ترم هزینه خاصی را پرداخت می‌کنند و مبلغ کمک های دانشجویی را برای این برنامه پرداخت می‌کنند.

این هزینه‌ها از 770 لیره سالانه شروع می‌شود و شامل هزینه‌های متوسط ​​تا 4500 لیره می‌باشد. این هزینه‌ها بسته به دانشگاه و گروه متفاوت است. با تصميم جديد در سال 2012، هيأت وزيران هزينه تحصيل و حق الزحمه دانشجویانی را كه در آموزش ابتدايي تحصيل مي كنند لغو كرد. با این حال، هیچ تغییری در این وضعیت برای دانشجویانی که در برنامه‌های دیگر تحصیل می‌کنند وجود ندارد.

توضیح اینکه تفاوت آموزش سطح اول و دوم چیزی شبیه روزانه و شبانه‌ایران می‌باشد.

هزینه‌های تحصیل در برخی دانشکده‌های دولتی

  1. دانشکده دولتی  هنر: 4268 TL
  2. هوانوردی غیرنظامی: 4268 TL
  3. دانشکده دامپزشکی: 2134 TL
  4. فیزیوتراپی و توانبخشی: 2134 TL
  5. دانشکده فنی و مهندسی: 1529 TL
  6. دانشکده حقوق: 1155 TL
  7. دانشکده الهیات: 1027 TL

چند دانشگاه دولتی در ترکیه وجود دارد؟

در مجموع 209 دانشگاه در ترکیه وجود دارد. 131 دانشگاه دولتی (11 دانشگاه فنی، 2 دانشگاه هنرهای زیبا و 1 موسسه فناوری پیشرفته، و همچنین آکادمی پلیس و دانشگاه دفاع ملی) و 78 دانشگاه غیرانتفاعی  وجود دارد. به غیر از دانشگاه‌ها، 5 آموزشگاه فنی حرفه‌ای وجود دارد.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 1 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .