whatsapp
الو اپلای
پیکاپ ویزا

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  23 شهریور 1400

تعداد نظرات :  0

پیکاپ ویزا و پاسپورت

از آنجاییکه برخی از کشورهای مقصد مسافران ایرانی در کشور ایران سفارت خانه ندارند (برای مثال کشورهای کانادا، انگلیس و آمریکا ازین دسته اند)، در طی فرآیند درخواست ویزا این متقاضیان مجبور به سفر به کشورهای همسایه میشوند تا فرآیند ویزای خود را با ارائه مدارک لازم به سفارت خانه های موجود در کشور همسایه انجام دهند.

پس از ثبت درخواست فرد متقاضی در کشور موردنظر، پروسه ویزا آغاز شده و صلاحیت وی بررسی میشود. در صورت اخذ ویزا توسط فرد متقاضی، وی باید به همان کشور مجددا مراجعه کرده و الصاق ویزا درون پاسپورتش را انجام دهد. با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه های بسیار اقامت در هتل و بلیط هواپیما و…. برای سفر مجدد به کشور مربوطه، خدماتی به نام “پیکاپ ویزا و یا پیکاپ پاسپورت” توسط سفارت خانه ها به چنین افرادی ارائه میشود تا آنها را از سفر و مراجعه مجدد جهت دریافت ویزای خود بی نیاز کند. در این مقاله تلاش شده است که به معرفی خدمات پیکاپ ویزا و پاسپورت پرداخته و روند کلی دریافت آن را شرح دهیم تا سوالات و ابهامات بسیاری از متقاضیان پاسخ داده شود.

معرفی پیکاپ پاسپورت و ویزا

بطور کلی  بعد از دریافت پذیرش تحصیلی از یک کشور خارجی از آن کشور، دریافت جاب آفر کاری و یا اقدام از طریق برنامه های سرمایه گذاری کشور موردنظر، فرد متقاضی به منظور داشتن اجازه ورود به کشور موردنظرش باید درخواست ویزای مربوط به شرایط خودش(تحصیلی،کاری، سرمایه گذاری و…) را به سفارت کشور مقصد ارائه دهد.

بنابراین فرد جهت دریافت ویزای خود، باید با آماده کردن کلیه مدارک موردنیاز سفارت کشور مربوطه به آنجا مراجعه نماید. در صورت تایید شخص مصاحبه کننده(آفیسر) در سفارت کشور مقصد، ویزای فرد متقاضی ثبت و صادر شده و پس از درج مهر ویزا در پاسپورت، فرد میتواند بدون مشکل برای سفر آماده شود.

با توجه به اینکه برخی از کشورها در کشور ایران بخش سفارت یا کنسولگری فعالی که ارائه دهنده خدمات ویزا به متقاضیان باشد ندارند، لازم است که این افراد به کشورهای همسایه که دارای سفارتخانه کشور مقصد هستند مراجعه کنند. بدین ترتیب در صورت عدم وجود سفارتخانه فعال کشورهایی نظیر کانادا در ایران، افرادی که قصد دریافت ویزای این کشورها را دارند باید کلیه اقدامات مربوط به انگشت نگاری و پروسه ویزای خود را در یک کشور واسطه(مانند کشور ترکیه) انجام دهند.

به علت آنکه کشورهای ترکیه و ارمنستان در همسایگی ایران قرار دارند و به صورت هفتگی پروازهای مختلفی به این کشورها انجام میشود، این کشورها گزینه های مناسبی برای انجام پروسه ویزای کشور مقصد هستند. در ادامه فرد متقاضی بعد از ارائه کلیه مدارک لازم و انجام کلیه مراحل موردنیاز در فرآیند ویزا، باید منتظر بماند تا شرایط دریافت ویزای وی در پورتال مربوط به سفارتخانه آپدیت شود. 

به محض آنکه فرد متقاضی گزینه “Ready for delivery” را در پورتال مربوط به سفارت خود مشاهده کرد، لازم است که جهت اخذ ویزای خود و دریافت آن از سفارت مربوطه اقدام کند. این زمان محدود بوده و ضروری است که فرد بلافاصله برای دریافت ویزای خود اقدام کند(برای مثال سفارت آمریکا تنها 15 روز به فرد دریافت کننده فرصت میدهد تا جهت اخذ ویزای خد اقدام کند و بعد از آن امکان تحویل ویزا به فرد متقاضی وجود نخواهد داشت).

با توجه به اینکه قطعا هزینه سفر و مراجعه به کشور واسطه(برای مثال کشور ترکیه) شامل هزینه های بسیار بالا (هزینه بالای اقامت در هتل، بلیط هواپیما، ترانسفر و…) بوده و فراهم کردن شرایط سفر مجدد به کشور مربوطه برای بسیاری از افراد سخت خواهد بود، خدماتی به نام پیکاپ پاسپورت و پیکاپ ویزا وجود دارد که افراد را از انجام سفر مجدد به آن کشور بی نیاز میکند.

کلمه “Pick up” در زبان انگلیسی به معنای برداشتن و یا تحویل گرفتن چیزی از کسی است. اما در اصطلاح پروسه مهاجرت این کلمه به عنوان مترادفی برای کلمات Collection”” یا Drop off”” استفاده میشود. در صورت قبول و صدور ویزای فرد متقاضی از طرف کشور مقصد، لازم است وی پاسپورت خود را جهت درج ویزایش در کمترین زمان ممکن به سفارت مربوطه تحویل دهد. 

از آنجاییکه حضور شخص متقاضی برای درج ویزا در پاسپورتش الزامی نیست، اینکار میتواند از طریق کارگزار، نماینده یا وکیل قانونی شخص انجام شود. بنابراین فرد میتواند جهت صرفه جویی در هزینه های خود از کارگزاری ها و نمایندگان قانونی فعال در کشور ایران که ارائه دهنده خدمات پیکاپ پاسپورت و ویزا هستند استفاده کند و دیگر اجباری برای مراجعه مجدد به سفارت مروبطه در کشور خارجی نداشته باشد.

به پروسه کلی تحویل پاسپورت به سفارت و رسیدن آن به دست فرد متقاضی، توسط نماینده قانونی وی اصطلاحا “پیکاپ پاسپورت” گفته میشود. اصطلاح “پیکاپ ویزا” نیز معادل همین فرآیند پیکاپ پاسپورت بوده و در حقیقت به درج ویزا در پاسپورت فردی که فرآیند پیکاپ را از طریق نماینده واسطه انتخاب کرده است گفته میشود.

بنابراین با سپردن خدماتی نظیر پیکاپ پاسپورت و ویزا به کارگزار یا نماینده قانونی، متقاضی میتواند در هزینه و وقت خود بسیار صرفه جویی کرده و این پروسه را به افراد با تجربه کافی بسپارد. فرد نماینده بدون هیچ منع قانونی با ارسال پاسپورت و مدارک لازم به سفارت مربوطه در کشور موردنظر، پروسه الصاق ویزا به پاسپورت فرد متقاضی و کلیه اقدامات لازم را انجام میدهد و پس از اتمام این فرآیند پاسپورت را به آدرس موردنظرتان در کشور ایران تحویل خواهد داد.

مقاله پیشنهادی: انواع پاسپورت ترکیه

مدارک لازم جهت پیکاپ پاسپورت(ویزا)

بعد از ثبت درخواست ویزا معمولا فرد متقاضی در طی چند هفته آینده کاری نتیجه درخواست نهایی خود را دریافت خواهد کرد. در صورت مثبت بودن پاسخ ویزا، فرد به محض دریافت ایمیل سفارت موظف است با در دست داشتن پرینت ایمیل و پاسپورت خود به سفارت کشور مربوطه مراجعه کرده و جهت الصاق ویزای خود اقدام کند.

همانطور که قبلا اشاره شد بسیاری از افراد به علت هزینه های بسیار و کمبود وقت با صرف هزینه کمتری، دریافت ویزای خود و الصاق آن به پاسپورت خود را به نماینده رسمی و قانونی در کشور ایران میسپارند و بدین ترتیب از هزینه های بسیار سفر مجدد به کشور واسطه جلوگیری میکنند. بنابراین حضور خود فرد در سفارت و سفر مجدد وی به کشور واسطه ضرورتی نداشته و تمامی مراحل بوسیله نماینده قانونی یا وکیل متقاضی در کمترین زمان و با صرف هزینه بسیار کمتری انجام خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت ویزا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما بطور کلی برای انجام پیکاپ ویزای خود باید اصل پاسپورت عکس دار فرد به سفارت ارائه شود. ما همچنین توصیه میکنیم یک نسخه پرینت شده از روز قرار ملاقات فرد (Interview or appointment time ) را نیز به همراه داشته باشید.

والدینی که پاسپورتهای فرزندان زیر 18 سال خود را پیکاپ میکنند، باید کلیه مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  • پاسپورت عکس دار هرکدام از والدین
  • همچنین اگر مادر در حال گرفتن و دریافت گذرنامه است، ارائه اصل نامه اجازه از طرف پدر به همراه پاسپورت امضا شده پدر نیز لازم است.

اگر نماینده ای از طرف شما پاسپورت شما را از دفتر جمع آوری اسناد تحویل میگیرد، حتی اگر این نماینده یکی از اعضای خانواده فرد باشد، فرد نماینده باید موارد زیر را ارائه دهد:

  • شناسنامه عکس دار نمیانده برای شناسایی؛
  • فتوکپی شناسنامه عکس دار تایید شده،
  • نامه ای که توسط متقاضی اصلی امضا شده است و به نماینده وی اجازه میدهد گذرنامه شما را دریافت کند. نامه اقتدار باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

نام کامل نماینده (مطابق با کلیه اطلاعات موجود در شناسنامه فرد نماینده)، اسم متقاضی اصلی، توجه: در مورد گروه/خانواده ، یک نامه معتبر با اطلاعات مورد نیاز برای هر یک از متقاضیان پذیرفته می شود.

* اگر متقاضی زیر 18 سال سن داشته باشد، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • اصل نامه امضا شده از طرف یکی از والدین متقاضی ؛
  • یک فتوکپی واضح از شناسنامه عکس دار دولتی متعلق به والدینی که نامه اختیار متقاضی را امضا کرده اند.
  • شناسنامه عکس دار اصلی نماینده که توسط دولت صادر شده است.
  • مدارک قانونی اصلی رابطه والدین (مانند شناسنامه، کارت خانواده و غیره)

توجه: گروه های مدرسه می توانند یک نفر را برای جمع آوری گذرنامه های متعدد برای دانش آموزان و معلمان موسسه خود که با هم سفر می کنند، تعیین کنند. شخصی که پاسپورت ها را تحویل میگیرد باید نامه امضا شده ای از مدرسه داشته باشد که به طور رسمی به این شخص اجازه میدهد تا گذرنامه ها را به نمایندگی از گروه دریافت کند و نام همه اعضای گروه را همانطور که در گذرنامه آنها وجود دارد ذکر کند.

پاسپورت ترکیه

انجام خدمات پیکاپ ویزا برای چه کشورهایی قابل انجام است؟

برای کلیه کشورهایی که سفارت خانه و یا کنسولگری فعال در خاک کشور ایران نداشته باشند(نظیر کشورهای آمریکا و کانادا) میتوان از خدمات پیکاپ پاسپورت و ویزا استفاده کرد. همانطور که قبلا اشاره شد با توجه به هزینه بسیار بالای سفر مجدد به کشور های واسطه ای نظیر ترکیه، ارمنستان و امارات استفاده از خدمات پیکاپ و واگذاری این امر به شرکت های قانونی در کشور ایران مجبوبیت بالایی داشته و متقاضیان بسیاری همه ساله ازین خدمات استفاده میکنند.

در ادامه به ارائه پاسخ برای برخی از سوالات متداول متقاضیان محترم در خصوص پروسه ویزا میپردازیم.

سوالات متداول:

چگونه می توانم بررسی کنم که ویزای من از طرف سفارت آمریکا آماده است؟

پاسخ این سوال بسته به سفارت خانه کشوری که در آن درخواست ویزای خود را ثبت کرده اید متفاوت است اما به طور کلی معمولا باید به صفحه فرم درخواست آنلاین (همان چیزی که برای پر کردن اپلیکیشن خود به آن دسترسی داشتید) وارد شده، زبان مناسب را در منوی گوشه سمت راست بالا انتخاب کنید، سپس روی “بررسی وضعیت” کلیک کنید. اگر وضعیت “آماده تحویل” باشد، ویزا و گذرنامه شما قابل دریافت است. برای انجام فرآیند پیکاپ میتوانید از روز دوشنبه تا روز جمعه (بجز تعطیلات رسمی) در ساعت های ذکرشده مراجعه کنید.

اگر برای پیکاپ پاسپورت خود درخواست ارسال از طریق پاکت را ثبت کرده اید، در تاریخ قید شده در برگه رسیدی که هنگام مراجعه به کنسولگری به شما داده شده و یا به محض اینکه وضعیت درخواست شما به “آماده برای تحویل” تغییر کرده است، می توانید وضعیت تحویل پاکت را با استفاده از سایت ذکردشه و شماره پیگیری پاکتی که در کنسولگری گذاشته اید، بررسی کنید.

اگر قبلاً به کنسولگری آمریکا آمده اید، درخواست خود را ارائه دادید و فیش رسید دریافت کرده اید که تاریخ آماده شدن ویزای شما را نشان می دهد، و در سایت چک کردید و وضعیت درخواست عبارت”یافت نشد” نوشته شده است، ویزای شما احتمالاً آماده است. سیستم در حال حاضر وضعیت برنامه را پس از آماده شدن نشان نمی دهد. بنابراین اگر هیچ ایمیل یا تماس تلفنی از ما دریافت نکرده اید، بیایید و ویزا را در تاریخی که در برگه رسید خود نشان داده شده است، تحویل بگیرید. 

آیا امکان دارد که ویزای من قبل از موعد مقرر آماده باشد؟

کارکنان کنسولگری همیشه در تلاش هستند تا درخواستهای ویزا را در اسرع وقت بررسی کنند. بنابراین ممکن است ویزای شما کمی قبل از موعد مقرر که در فیش رسید (تحویل داده شده در مصاحبه به شما) نوشته شده است، آماده شده باشد.

آیا ممکن است ویزای من به تاخیر بیفتد؟

بله همینطور است. ممکن است به دلایل مختلفی این اتفاق رخ دهد. ممکن است فراموش کرده باشید که اطلاعات ضروری را وارد کنید، به عنوان مثال: نام کامل والدین خود، اطلاعات تماستان، جزئیات سفر خود و غیره. اما ممکن است به دلایلی که خارج از کنترل شما و مربوط به سفارت باشد این اتفاق رخ دهد. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از رزرو یا خرید بلیط هواپیما صبر کنید تا ویزای خود را دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که تکمیل فرم درخواست آنلاین آخرین مرحله نیست. اگر درخواست شما به صورت فیزیکی به کنسولگری ارائه نشده است، زمان رسیدگی به پرونده شما هنوز شروع نشده است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل لازم برای ویزای خود را طی کرده اید.

هنگامی که درخواست های افراد بررسی شوند ما معمولاً از طریق ایمیل با متقاضیان تماس میگیریم. همواره پوشه ایمیل های ناخواسته خود(spam) را نیز چک کنید. همچنین می توانید برای ما ایمیلی به آدرس ایمیل درج شده ارسال کنید.

آیا می توانید در مورد هزینه های درخواست ویزای کشور کانادا به من بگویید؟

هزینه های متفاوتی از سوی دولت کانادا برای ارسال درخواست ها دریافت می شود. این امر منحصر به دولت کانادا نیست، زیرا بسیاری از کشورها مستلزم پرداخت هزینه درخواست براساس نوع ویزای درخواستی هستند. بسته به نوع برنامه ویزا که برای آن درخواست میدهید، تعداد نفرات خانواده و سن شما (هزینه کودکان کمتر از بزرگسالان است) هزینه مربوط به ویزا میتواند از چند صد تا هزار دلار متغیر باشد.

پرداخت هزینه معمولاً هنگام ارسال درخواست و اسناد خود انجام میشود، اما در واقع میزان هزینه آن به نوع ویزا بستگی دارد. شما میتوانید هزینه را با کارت اعتباری و یا حواله صرافی، به دلار کانادا پرداخت کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که هزینه های پرداختی مربوط به ویزا قابل استرداد نیست. به همین دلیل بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که درخواست شما به درستی، با اطلاعات دقیق و در زمان مناسب ارسال شده است. در صورت عدم انجام این کار، به احتمال زیاد درخواست شما رد میشود. این امر به این معناست که شما هزینه های پرداخت شده در جهت دریافت ویزای کانادا را از دست خواهید داد. 

آیا می توانم بدون ویزا به آمریکا سفر کنم؟

شما می توانید بدون ویزا به ایالات متحده سفر کنید تنها در صورتی که تمام شرایط لازم برای برنامه معافیت ویزا را داشته باشید. برای بررسی اینکه آیا می توانید تحت برنامه معافیت ویزا سفر کنید، لطفاً این لینک را مشاهده کنید:

 https://it.usembassy.gov/visas/visa-waiver-program/esta/

گذرنامه من منقضی شده است، اما من یک ویزای معتبر آمریکا در آن دارم. آیا می توانم ویزا را به گذرنامه جدیدم منتقل کنم؟

ویزا را نمی توان از یک گذرنامه به پاسپورت دیگر منتقل کرد. شما می توانید با گذرنامه جدید خود همراه با گذرنامه قبلی خود و ویزای آن سفر کنید یا در غیر این صورت میتوانید با دنبال کردن روال عادی برای ویزای جدید درخواست دهید.

با دریافت ویزای آمریکا چند بار می توانم به ایالات متحده سفر کنم؟ آیا زمان مشخصی وجود دارد که من ملزم به ماندن در خارج از ایالات متحده قبل از بازگشت هستم؟

هیچ محدودیتی برای تعداد دفعاتی که قصد دارید با ویزای خود در هر دوره معین به کشور آمریکا سفر کنید وجود ندارد. همچنین حداقل مدت زمانی وجود ندارد که قبل از درخواست مجدد برای پذیرش، باید خارج از ایالات متحده بمانید. با این وجود، اگر از مسافران مکرر به ایالات متحده هستید، حتماً برای ارائه مدارک مهاجرتی ایالات متحده به مقصد خارج از کشوری که قصد دارید در پایان سفر خود به آنجا بازگردید، شواهدی از بودجه کافی برای ساپورت مالی خود را به همراه داشته باشید.

یادآوری این نکته ضروری است که در حالی که در ایالات متحده حضور دارید اگر بازرس مهاجرت متقاعد نشده باشد که شما یک بازدید کننده صادق برای تجارت یا گردشگری هستید، می تواند مانع ورود شما به این کشور شود.

فرآیند صدور ویزا آمریکا چقدر طول می کشد؟

در بیشتر موارد، کل زمان پردازش از جمله پیکاپ پاسپورت از طریق پیک رسمی، بین 5 تا 7 روز کاری از روز مصاحبه است. با این حال، توصیه می شود که مسافران برای دریافت ویزای خود در اسرع وقت (در صورت نیاز به زمان پردازش اضافی) اقدام کنند.

مدت اعتبار ویزای صادر شده برای کشور آمریکا چقدر است؟ و چه مدت می توانم در ایالات متحده بمانم؟

ویزا تا تاریخ انقضای آن معتبر است مگر اینکه به دلایل محکمی قبلاً لغو شده باشد. برای بررسی اعتبار ویزا، لطفاً “تاریخ انقضا” در خود ویزا را ببینید. مدت اقامت توسط DHS در زمان ورود با توجه به نوع ویزا و هدف سفر تعیین می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لطفاً به آدرس وب سایت زیر مراجعه کنید:

https://travel.state.gov/content/travel/fa/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html 

من هنگام پرداخت ودر فرآیند ثبت نام برای خدمات پیکاپ، مشکلات فنی دارم. آیا می توانید لطفاً به من کمک کنید؟

سفارت و یا کنسولگری کشور آمریکا هیچ مسئولیتی در قبال مسائل فنی سیستم نوبت دهی الکترونیکی/پرداخت ندارد. لطفاً یک ایمیل خلاصه مشکل خود را به میز تماس بنویسید:

 weeac_contactus+it+info+en@visaops.net.

آیا باید حتما در مصاحبه قبل از صدور ویزای کشور آمریکا شرکت کنم؟

اکثر متقاضیان بین 14 تا 79 سال باید شخصاً برای مصاحبه در کنسولگری ایالات متحده حاضر شوند. متقاضیان کلیه افراد زیر 14 سال یا بزرگتر از 79 سال که نه شهروند و نه مقیم دائمی کشوری هستند که در آن درخواست داده اند، نیز باید شخصاً برای انجام مصاحبه حضور داشته باشند.

اگر ظرف 12 ماه پس از انقضای ویزای قبلی خود برای همان طبقه بندی ویزا درخواست می دهید و قبلاً مجموعه کامل 10 اثر انگشت را در کنسولگری ارائه کرده اید، ممکن است واجد شرایط معافیت از انجام مصاحبه شخصی باشید.

آیا می توانم با ویزای دانشجویی نوع F-1 یا M-1 زودتر از تاریخ ذکر شده در ویزایم وارد کشور ایالات متحده آمریکا شوم؟

مطابق با مقررات وزارت امنیت داخلی آمریکا، دارندگان ویزای غیر مهاجرتی F ، M و J تا 30 روز قبل از شروع تاریخ شروع ترم درسی شان و یا تاریخ درج شده روی ویزای دریافت شده(همانطور که در ویزای فرد ذکر شده است)، جهت ورود در ایالات متحده پذیرفته نخواهند شد. بنابراین لطفاً هنگام تهیه برنامه سفر و بلیط هواپیمای خود به ایالات متحده آمریکا، با توجه به تاریخ دقیق ویزای خود تاریخ سفر خود را با دقت انتخاب کنید.

سخن پایانی

امروز با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه های بالای سفر مجدد به کشور واسطه برای دریافت ویزا و الصاق آن به پاسپورت، افراد بسیاری متقاضی دریافت خدمات پیکاپ پاسپورت و ویزا در کشور ایران هستند. پیشنهاد ما به شما این است که در خصوص این امر مهم حتما از شرکت ها و نماینده های قانونی و دارای مجوز در کشور ایران این خدمات را درخواست کنید و همچنین مراقب افراد سودجو و فرصت طلب در این خصوص باشید. اگر در خصوص دریافت خدمات پیکاپ پاسپورت و ویزا هرگونه سوالی دارین مشاورین ما در شرکت الواپلای پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. 

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 1 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .