whatsapp
الو اپلای
انتقال پول از ایران به ترکیه

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  18 آبان 1402

تعداد نظرات :  4

4 روش انتقال پول از ایران به حساب بانکی در ترکیه

انتقال پول از ایران به حساب بانکی ترکیه موضوعی است که با توجه به تحریمهای مالی و پولی بین المللی بر علیه ایران اهمیت بسیاری برای ایرانیان برخورداراست. دلیل آن نیز عدم امکان انتقال پول با روشهای قانونی و امن معمول می باشد. از جمله روشهای امن و قانونی که ایرانیان پس از اعمال تحریمهای بین المللی از آن محروم گشتند، انتقال پول با استفاده از سیستم بانکی بین المللی و بوسیله ی کد سوئیفت می باشد. بنابراین هموطنان ما در جستجوی روشهای دیگری برای انتقال ارز به خارج از کشور و حسابهای بانکیشان در ترکیه و سراسر دنیا می باشند.

در این مقاله روشهای مختلف انتقال پول و ارز به خارج از کشور بررسی می گردد.

  • انتقال فیزیکی پول از مرزهای ایران به ترکیه
  • استفاده از کیف های پول الکترونیکی
  • استفاده از ارزهای دیجیتال
  • استفاده از صرافی ها

یکی از اولین روشهای انتقال پول که به ذهن خطور می کند، انتقال فیزیکی پول و ارز از طریق مرزهای هوایی و زمینی و واریز آن به حساب بانکی شخص در ترکیه می باشد.

طبق اطلاعیه رسمی بانک مرکزی ایران، سقف ارز همراه مسافر هنگام خروج تا سقف 5 هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارز ها مجاز بوده است. این رقم مربوط به مسافرینی است که از طریق خطوط هوایی سفر می کنند. افرادی که از طریق مرز های زمینی، دریایی و یا ریلی سفر می کنند، فقط تا سقف دو هزار یورو توانایی خروج ارز از کشور را دارند. تمامی اسکانس ها و پول های فیزیکی و اوراق بهادار بی نام مسافران نباید از این سقف تجاوز کند. برای مبالغ بیشتر از این مقدار باید در سامانه ارز همراه مسافر ثبت نام نمایید.

 بر اساس دستورالعمل ۲۰ماده‌ای ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر، بانک ملی ایران پس از دریافت ارز‌‏، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام شخص، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‌ دریافتی به مسافر اقدام می‌کند.

بانک ملی ایران پس از دریافت ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام، نسبت به ارائه رسید چاپی حاوی کد رهگیری، مبلغ و نوع ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام دریافتی به مسافر اقدام و مراتب را به‌صورت سیستمی به گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌نماید. گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به استعلام مراتب از  مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی  اقدام می‌نماید.

 در صورت تأیید منشأ ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از سوی مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مراتب از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران به بانک ملی ایران اعلام و بانک مزبور بنا به درخواست مسافر یا نماینده قانونی اش، درخصوص ارز نسبت به حواله وجه به داخل و یا خارج از کشور در چارچوب مقررات ارزی، پرداخت عین ارز و یا خرید آن به‌نرخ آزاد و درخصوص اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام نسبت به استرداد آن اقدام و اطلاعات نحوه استرداد ارز‌‏/ اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام را در سامانه ثبت می‌نمایند.

 از دیگر روشهای انتقال ارز به خارج از ایران استفاده از کیف پولهای اینترنتی است. پئی پال، وب مانی، پرفکت مانی، وسترن ونیون و …

معرفی روش انتقال ارز بوسیله ی پی پال (PayPal)

اگر تا کنون نیاز به خرید از یک سایت خارجی پیدا کرده باشید، حتما اسم پرداخت با پی پال به گوش تان خورده است. پی پال یکی از انواع کیف پول های الکترونیکی است که خود از سه نوع حساب پرسونال، بیزینس و پریمیر تشکیل شده است. در صورتی که نیاز شما تنها خرید از سایت‌های خارجی و انتقال ارز است، می‌توانید از حساب پرسونال پی پال استفاده کنید. خوشبختانه پی پال قادر به پشتیبانی از ارزهای رایج جهان بوده و شرایط تبدیل ارز را به صورت خودکار نیز برای کاربرانش فراهم کرده است.

مقاله پیشنهادی:
افتتاح حساب پی پال paypal

با استفاده از این روش شما می‌توانید حداقل مبلغ ۱۰ و حداکثر ۱۰ هزار دلار را در سریع‌ترین زمان ممکن انتقال دهید. مدت زمان انجام این تراکنش معمولا بین ۵ الی ۷ روز کاری متغیر است. برای ارسال ارز از این طریق تنها به آدرس ایمیل گیرنده نیاز دارید.

   وب مانی (WebMoney)

وب مانی شباهت زیادی به پی پال دارد با این تفاوت که ایران را تحریم نکرده و امکان افتتاح حساب از ایران را برای کاربران ایرانی فراهم نموده است. شما از این کیف پول الکترونیکی می‌توانید هم برای انتقال پول و هم پرداخت ارزی استفاده کنید.در حقیقت  استفاده از وب مانی یکی از راحت‌ترین روش های انتقال ارز به ایران است.

 اسکریل (Skrill)

اسکریل یکی دیگر از کیف پول‌های الکترونیکی است که مشابه با پی پال با هیچ یک از بانک‌های ایرانی در ارتباط نیست. یکی از مواردی که باعث شده است اسکریل به عنوان ارزان‌ترین روش انتقال ارز در نظر گرفته شود، کارمزد کمی است که برای انتقال مبالغ بالا از کاربران دریافت می‌کند. در حال حاضر کارمزد انتقال ارز با اسکریل چیزی حدود ۱.۹ درصد از مبلغ کل است.

  پرفکت مانی (Perfect Money)

پرفکت مانی (Perfect Money) یک شرکت و سیستم پرداخت جهانی است که دفتر رسمی آن در پاناما قرار دارد. این شرکت خدمات ارسال، دریافت و پرداخت پول از طریق اینترنت را برای کاربران و کسب و کارهای سراسر دنیا فراهم می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از طریق این سیستم مقدار زیادی پول را به نقطه دیگر جهان منتقل کنید یا از یک وب‌سایت خارجی کالا و خدمات خود را خریداری نمایید.

 وسترن یونیون (Western Union)

وسترن یونیون یکی دیگر از روش‌هایی است که برای انتقال مبالغ زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که سرعت انجام این تراکنش مالی به طرز باورنکردنی با استفاده از این سیستم پرداخت ارزی زیاد است. به خاطر داشته باشید که وسترن یونیون هیچ نمایندگی در ایران نداشته و امکان افتتاح حساب آن نیز وجود ندارد. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از این روش برای انتقال ارز دارید باید حتما از شرکت‌های واسط مانند اول پرداخت استفاده کنید.

   انتقال پول به خارج از ایران با کمک ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency)

از دیگر راههای انتقال ارز از ایران، استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (Bitcoin)، بیت کوین کش (BitcoinCash) ، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin)، تتر (Tether) و … است.

این نوع ارز که با عناوین ارز دیجیتال، بیت کوین و پول مجازی شناخته می شود ، به صورت فیزیکی وجود ندارد و وجود آن در بستر دیجیتال بوده ، در فضای مجازی تولید، نگه داری و مبادله می شود. با توجه به نکات مثبتی همچون ناشناس ماندن معامله کنندگان و انتشار غیرمتمرکز و بی حد و حصر آن به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریمها مورد توجه مسئولان بانکی ایران نیز قرار گرفته و به فکر ایجاد صرافی های دیجیتال قانونی افتاده اند تا رمز ارزها در ایران نیز رشد و گسترش یابند. ایرانیان با خرید اینترنتی ارز دیجیتال در ایران و چنج آن در ترکیه می توانند پول خود را به ترکیه و حسابهای بانکی خود در این کشور انتقال دهند.

انتقال-پول-از-طریق-ارز-دیجیتال

این روش انتقال پول نیز ایراداتی دارد که از آنجمله محدودیت در حجم انتقال یا محدودیتهایی در فروش و تبدیل آن قابل ذکر است.

انتقال پول از طریق صرافی ها

با اعمال تحریمهای بین المللی بر علیه سیستم پولی مالی و بانکی ایران ارائه خدمات ارزی به ایرانیان توسط بانکهای ایرانی غیر ممکن گردید و خود ایرانی ‌ها هم در کشورهای دیگر با پاسپورت ایرانی شان نمی ‌توانند خدمات ارزی یعنی دلاری یا یورویی دریافت کنند و یا خیلی سخت می ‌توانند این خدمات را دریافت کنند.

بدین ترتیب در ایران صرافی ها جایگزین بانکها گشتند تا به شکل غیر رسمی و سنتی نقل و انتقال پول به خارج از کشور را به عهده بگیرند.

 تفاوت صرافی ها با بانکها این است که در بانک وقتی پول واریز می ‌شود اتوماتیک وارد دفترچه حساب، کارت یا اینترنت بانک شما می شود اما در اینجا به محض اینکه پول واریز می شود شما باید مدارک دال بر واریز را به صراف ارائه کنید تا صراف بعد از تایید، این مبلغ را برای شما و به حساب شما در کشور مقصد منظور کند حالا شما هر طوری که خواستید می توانید آن را تبدیل کنید.

یعنی صرافی ها عملاً بانک‌ هایی هستند، که خارج از ایران حساب دارند حالا ممکن است خودشان داشته باشند یا دوستانی غیر ایرانی داشته باشند که حساب مربوط به آن ها باشد، صرافان شرکت ‌هایی در خارج از ایران دارند که از طریق آن شرکت‌ ها نقل و انتقال پولی انجام می دهند.

این روند کار صراف ها در ایران است و هیچ مشکلی هم در این کار ندارند و عملاً هیچ گونه تحریمی بر بحث نقل و انتقال صراف ها نمی ‌تواند تاثیرگذار باشد، درست است که اگر مقدار تقاضای بازار برای خرید ارز افزایش و میزان  صادرات کاهش پیدا کند قیمت ارز بالا می ‌رود اما در روند کار صراف ها هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

با توجه به توضیحات ارائه شده متوجه می شوید که یاری جستن از صرافی ها برای نقل و انتقال پول بهترین راه انتقال پول می باشد و بیشتر محدودیتهای ذکر شده در روشهای دیگر در این مورد وجود ندارد.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3.8 از 5 با 46 رای

  • محمدرضا محمدیان

    1402-10-24 در 12:08 ق.ظ

    چطور ماهانه مبلغ کمک هزینه تحصیلی به حساب بانکی فرزندم در ترکیه انتقال بدم؟

    • شیوا داداش زاده

      1402-10-25 در 1:30 ب.ظ

      سلام
      از طریق افتتاح حساب در ترکیه
      با شماره 02188884645 تماس بگیرید راهنماییتون کنند.

  • فرهاد مرادی

    1401-11-28 در 8:59 ب.ظ

    سلام وقت بخیر من میخواستم برای وکیلم در ترکیه مبلغ ۱۶۰۰ دلار حق وکالت بپردازم و زمانم محدود است لطفا مرا راهنمایی بفرمایید ممنون

    • شیوا داداش زاده

      1402-03-06 در 12:35 ق.ظ

      سلام
      با شماره 02188884645 تماس بگیرید راهنماییتون کنند.

تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .