whatsapp
الو اپلای

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  1 اسفند 1400

تعداد نظرات :  0

ایرانی ها در کدام کشورها می توانند ملک بخرند؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد، ضمن پاسخ دادن به سوال “ایرانی ها در کدام کشورها می توانند ملک بخرند؟” با در نظر گرفتن مسائل حقوقی و اقتصادی و رفاهی تجربیات خود را با شما در میان بگذاریم. هدف ارائه اطلاعات مفید برای تصمیم گیری آسان شما می‌باشد نه تلقین هدف برای شما. (خرید ملک در ترکیه)

در سالهای اخیر روند رو به رشد کاهش ارزش پول ایران بسیاری را برای حفظ ارزش دارایی های خود به تکاپو واداشته است. یکی از راه حل های مطرح در این روزها خرید ملک در کشورهای دیگر و به عبارتی سرمایه گذاری در املاک دیگر کشورها می‌باشد.

برای خرید ملک و سرمایه گذاری در مستغلات، یکی از دغدغه‌های شهروندان ایرانی در درجه اول این است که اتباع ایران در کدام کشورها می‌توانند ملک بخرند و در کل  با توجه به  مزایا و معایب خرید ملک در خارج از کشور، مناسبترین کشور برای این اقدام کدام می تواند باشد ؟ اما  قبل از هر چیزی باید هدف از خرید املاک و مستغلات مشخص شود.

ایرانی ها در کدام کشورها می توانند ملک بخرند

اینکه هدف صرفا حفظ ارزش پول و امکان تبدیل آن به ارز در هر زمانی یا اینکه هدف سرمایه گذاری و ارزش افزایی آن باشد طبیعتا با زمانی که ما صرفا می خواهیم در یک کشور مورد علاقه اقامت بگیریم، در تصمیم نهایی تفاوتهایی به وجود می‌آورد. البته در تمامی حالات امکان مالی خودمان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ایرانی ها در کدام کشورها می توانند ملک بخرند؟

#1 ترکیه

به علت نزدیکی و در واقع همسایگی دو کشور ایران و ترکیه، روابط تجاری، اشتراکات زبانی و فرهنگی، بسیاری از ایرانی ها خرید ملک در ترکیه را انتخاب می‌کنند. با این کار علاوه بر حفظ دارایی خود، از مزایای متعدد آن نیز بهره مند می‌شوند. البته  با توجه به قیمت های فعلی مسکن در ترکیه می توان با خرید یک خانه مناسب اما به قیمت کمتر از مبلغ ذکر شده نیز از برخی مزایای آن از جمله دریافت کارت اقامت یکساله و قابل تمدید نیز استفاده کرد که این مزایا  برای اعضائ خانواده نیز شامل می‌شود .

جاذبه خرید خانه در ترکیه برای ایرانی ها

البته می توان در سالهای بعد نیز اقدام به خرید خانه یا دیگر املاک کرد و در صورتی که مجموع املاک خریداری شده طبق اسناد موجود به 250 هزار دلار برسد، می توان اقامت ترکیه را دوباره درخواست کرده و آن را اخذ کرد.

رونق اقتصادی، نزدیکی به کشور مادر و امکان اخذ اقامت با مبلغ ذکر شده شاید از مزایای اصلی خرید خانه در ترکیه است که باعث شده ایرانیان رتبه بالایی در خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص دهند. براساس اعلام مرکز آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در هشت ماهه اول سال 2018 میلادی ۱۶۵۹ خانه در ترکیه خریده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل حدود ۴ برابر بوده است. این تمایل در سالهای بعد نیز به قوت خود باقی مانده است.

ایرانی ها در کدام کشورها می توانند ملک بخرند؟

#2 گرجستان

این کشور به دلیل نزدیکی با ایران از جذابیت خاصی برای ایرانیان برخوردار است و در سال‌های اخیر بر تعداد شهروندان ایرانی که به این کشور رفته‌اند افزوده شده است. علت دیگر جذابیت مهاجرت و خرید ملک در گرجستان، نیاز به سرمایه گذاری ملکی نسبتا کم برای اخذ اقامت این کشور است. به طوری که می‌توان با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار لاری (حدود ۱۱۵ هزار دلار) اقامت دائم گرجستان را در بدو ورود به این کشور دریافت کرد.

همچنین اتباع خارجی از جمله ایرانی ها می‌توانند با خرید ملکی به ارزش حداقل ۳۵۰۰۰ دلار آمریکا اقامت کوتاه مدت (یک ساله) این کشور را دریافت کنند که این اقامت در پایان دوره قابل تمدید است. با شش بار تمدید متوالی اقامت یک ساله گرجستان نیز از طریق خرید ملک، می‌توان به اقامت دائم در این کشور دست یافت.

#3 یونان

با خرید ملک در یونان می توان به کل کشورهای اروپایی برای کار و زندگی جواز تهیه کرد. اما چگونه؟ شرط سرمایه‌گذاری ملک ۳۰۰هزار دلار و یا بیشتر است. مهاجرینی که بتوانند مقیم یونان شوند حق زندگی و کار در هر کشور اروپایی را دریافت می‌کنند. بعد از ۷ سال زندگی در این کشور امتیازهای  حقوق شهروندی را نیز دریافت می‌کنند. مزایای اخذ اقامت در یونان عبارت است از:

  • حضور در پیمان شنگن و اتحادیه اروپا
  • حداقل قیمت سرمایه گذاری مناسب نسبت به کشورهای عضو شنگن
  • عدم شرط حضور در کشور پس از خرید ملک

اما شاید مشکل ترین قسمت اخذ اقامت در یونان ملزوم بودن یادگیری زبان یونانی برای اخذ تابعیت باشد.

#4  آمریکا

متاسفانه شرایط آسان اخذ اقامت با خرید ملک و خانه برای ایالت متحده آمریکا مقدور نیست. در واقع  ایالت متحده در ازای سرمایه‌گذاری در ملک اقامت نمی‌دهد، اما با ۵۰۰هزار دلار یا بیشتر در برنامه سرمایه‌گذاری املاک می‌توان گرین‌کارت  این کشور را دریافت کرد.

 ایرانی ها در آمریکا می توانند ملک بخرند

#5 اسپانیا

هرچند که خرید خانه و در کل ملک با اهداف مختلفی صورت می گیرد اما با توجه به رغبت بیشتر متقاضیان به اخذ اقامت، آن هم در کشورهای مطلوب ایرانی ها به این مساله بیشتر از این زاویه می پردازیم. تحقق این خواسته در اسپانیا ممکن است . اتباع خارجی غیر اتحادیه اروپا از جمله ایرانیها که مایل به دریافت اقامت در اسپانیا هستند، می‌توانند با خرید ملک به ارزش ۵۹۵ هزار دلار اقدام کنند. مهاجرین با اخذ اقامت می‌توانند در تمام کشورهای اروپایی برای کار و زندگی اقدام کنند. یکی از بزرگترین امتیازات اخذ اقامت در اسپانیا کیفیت بالای زندگی در اسپانیا و هزینه‌های مناسب آن است.

ایرانی ها در اسپانیا می توانند ملک بخرند

#6 بلغارستان

 اتباع خارجی غیر اتحادیه اروپا برای دریافت اقامت می توانند به خرید ملکی به ارزش ۵۹۵ هزار دلاردر این کشور اقدام کنند. با دریافت اقامت در این کشور می‌توان در تمام کشورهای اروپایی برای کار و زندگی اقدام کرد. مهاجرینی که به مدت پنج سال در این کشور زندگی کنند حقوق شهروندی را دریافت می‌کنند. این کشور دارای برخی امتیازات می‌باشد که آن را برای ایرانیها جذاب می‌کند. این مزایا شامل هزینه مناسب زندگی، حضور در اتحادیه اروپا و عدم وجود شرط حضور پس از خرید ملک مباشد.

#7  سوئیس

از بین مطلوبترین کشورها برای زندگی  یکی  هم سوئیس می‌باشد. اما آیا می توان با خرید خانه و یا سرمایه گذاری ملکی در سوئیس نیز اقامت گرفت؟ لازم به ذکر است که سوییس به اتباع خارجی که به ارزش یک ملیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند اجازه اقامت می‌دهد. این سرمایه‌گذاری  هم در ملک و هم در دیگر کسب و کارهای این کشورمی‌تواند باشد. آنهایی که از این طریق موفق به اخذ اخذ اقامت در سوئیس شده اند بعد از ۱۲ سال اقامت در این کشور می‌توانند حقوق شهروندی را دریافت کنند.

#8 ایتالیا

کسب امتیاز اقامت در ایتالیا متفاوت از بسیاری از کشورها می‌باشد. نمی‌توان با  خرید ملک در این کشور اقامت دریافت کرد. اما اقوام غیر اتحادیه اروپا که ۱.۲ میلیون دلار و یا بیشتر در ملک که منافع عمومی تلقی می‌شود یا در یک پروژه بازسازی تاریخی سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند.

#9 قبرس

قبرس یونان یا قبرس جنوبی نیز از جمله کشورهایی است که می توان از طریق سرمایه گذاری در ملک کسب اقامت کرد. اما شرایط آن سخت تر از کشورهای معمول  است. برای دریافت اقامت و حقوق شهروندی در قبرس سرمایه‌گذاری حداقل ۲.۴ میلیون دلار یا بیشتر در ملک لازم است. با اینکه قبرس عضو اتحایه شنگن نیست و برای اخذ اقامت مبلغ بالایی می طلبد، اما همچنان بعضی ها به علت کوتاه بودن مدت لازم برای اخذ شهروندی یعنی 5 ماه، این کشور را برای سرمایه گذاری ترجیح می‌دهند.

#10 پرتغال

برای ایرانی ها خرید ملک درپرتغال نیز ممکن است. همچنین می توان از این طریق به اقامت در این کشور نیز دست یافت. اخذ اقامت دائمی  پرتغال با خرید ملکی به حداقل ارزش 350.000 یورو (املاک بالای 30 سال ساخت) یا 500.000 یورو ( املاک نوساز) برای اتباع خارجی از جمله ایرانی ها  ممکن خواهد بود. همچنین پس از گرفتن اقامت، با 5 سال زندگی در این کشور اخذ پاسپورت و شهروندی پرتغال ممکن می‌شود.

اخذ اقامت در پرتغال برای خودش امتیازاتی دارد مثلا پاسپورت پرتغال امکان سفر به 184 کشور دنیا بدون اخذ ویزا را می‌دهد. در این کشور داشتن پاسپورت دوگانه مرسوم است.همچنین با وجود تخفیف های مالیاتی برای مهاجران قسمتی از هزینه‌هایتان کاهش پیدا می‌کند. اما باید در نظر داشته باشید که گران بودن ملک در شهرهای مهمی چون لیسبون و پورتو نیز

خودش مساله است به علاوه الزامی‌بودن یادگیری زبان پرتغالی جهت اخذ شهروندی نیز شاید از معایب و یا مشکلات گرفتن اقامت در این کشور باشد.

#11 مالت 

آنهایی که دوست دارند در به هر طریقی اقامت یک کشور اروپایی را بگیرند، شاید بررسی شرایط اخذ شهروندی کشور مالت نیز خالی از فایده نباشد. جمهوری مالت یک کشور اروپایی واقع در مرکز دریای مدیترانه است که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا می توانند با خرید ملکی به حداقل ارزش 350000 یورو به علاوه اهدا 650000 یورو به دولت کشور تحت عنوان وقف یا دونیشن  و همچنین خرید اوراق یا سهام مورد تائید دولت به ارزش 150000 یوور امتیاز  شهروندی اخذ کنند.

اقامت در مالت نیز مزایا و معایبی دارد که قبل از هر نوع اقدامی‌در این مورد باید آنها را در نظر گرفت. عدم وجود آزمون شهروندی و امکان اخذ شهروندی در 12 ماه همچنین امکان داشتن پاسپورت دوگانه از مزیت های این کشور اروپایی می‌باشد. دو امتیاز عمده دیگر نیز برای مهاجرین وجود دارد. رسمی‌بودن زبان انگلیسی در کنار زبان مالتی و عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان شنگن امتیازاتی هستند که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

در مورد معایب اخذ اقامت در کشور مالت نیز امکان درخواست برای اقامت دائمی‌بعد از 6 سال زندگی در مالت و هزینه دونیشن بالا قابل توجه است. اما باید این را هم در نظر داشت که مالت دارای ازدحام جمعیت بالا و آلودگی هوا می‌باشد.

#12 موناکو

  • ازجمله کشورهای زیبای اروپایی که امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک وجود دارد، کشور موناکو می‌باشد. موناکو کشور کوچکی است که در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است. دولت موناکو این شرایط را برای اتباع خارجه ایجاد کرده است که با سرمایه گذاری و پرداخت مبلغ حداقل 1.000.000 یورو در املاک این کشور (5.000.000 یوروی آن باید در بانک های این کشور دپوزیت شود) اقامت موناکو را به دست آورند.
  • این کشور برای اقامت دارای امتیازاتی است که آن را بر بسیاری از کشورهای دیگر از دید مهاجران برتری داده است. علاوه بر زیبا و ثروتمند بودن این کشور، عدم وجود مالیات بر درآمد برای اتباع خارجه و رایج بودن زبان انگلیسی نیز از مزایای قابل توجه این کشور است. از مشکلات و معایب اخذ اقامت در موناکو یکی پروسه زمان بر و پیچیده اخذ شهورندی و هزینه بسیار بالای سرمایه گذاری اولیه در آن می‌باشد. به علاوه باید در نظر بگیرید که پاسپورت دوگانه در این کشور قابل قبول نیست.

#13 مونته نگر

شاید  کنجکاو باشید که امکان ورود به اروپا از طریق کشورهای کمتر شناخته شده ای را نیز بررسی کنید.

مونته نگرو یکی از این کشورهاست. مونته نگرو کشوری کوهستانی و کوچک است که  در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. اقامت دائمی‌در این کشور از طریق سرمایه گذاری در ملک به حداقل ارزش 250.000 یا 400.000 یورو با توجه به منطقه انتخابی متغیر می‌باشد. همچنین جهت واجد شرایط بودن برای درخواست شهروندی این کشور متقاضیان نیازمند به زمانی حدود 10 سال زندگی و یادگیری زبان این کشور خواهند بود.

مزایای خرید ملک در مونته نگرو اخذ پاسپورت در کمتر از 4 ماه، عدم وجود شرط حضور پس از خرید ملک و سفر به 107 کشور جهان بدون نیاز به ویزا از جمله تمام کشورهای اروپایی می‌باشد. مشکلات خاص اخذ اقامت از طریق خرید ملک در مونته نگرو هم این است که علاوه بر مبلغ سرمایه گذاری لازم است تا 100.000 یورو به دولت مونته نگرو پول اهدا (donate) شود. مورد پذیرش نبودن پاسپورت دوگانه  و عدم حضور در پیمان شنگن و اتحادیه اروپا هم از معایب دیگر آن است.

مشاهده می‌کنید که در اکثر کشورها متقاضیان با خرید ملک و سرمایه گذاری ابتدا به اقامت مشروط می‌رسید، سپس با طی کردن مراحل آتی به اقامت دائم و درنهایت به پاسپورت و شهروندی آن کشور خواهند رسید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3.6 از 5 با 8 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .