whatsapp
الو اپلای
تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  25 اردیبهشت 1401

تعداد نظرات :  0

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه ؛ گزینه‌ای جذاب برای ایرانیان علاقه‌مند

امروزه تحصیل در رشته‌های پردرآمد و با تقاضای نیروی کار بالا در کشورهای برتر اروپایی برای دانشجویان ایرانی به یک گزینه جذاب تبدیل شده است. کشور ترکیه در سالیان اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری‌های دولت این کشور بر روی نظام آموزشی خود، به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان تبدیل شده است. تحصیل رشته برنامه نویسی در ترکیه در میان دانشجویان بین‌المللی طرفداران بسیاری دارد. به ویژه به دلیل این که دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبر این کشور به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با مزایا و شرایط تحصیل در این رشته پردرآمد دانشگاه‎‌های ترکیه با ما همراه شوید. (تحصیل در ترکیه)

 

رشته علوم کامپیوتر یا IT

در دنیای امروزی برنامه‌نویسی یکی از مشاغل مهم است که روزانه بر تعداد درخواست متخصصان افزوده می‌شود. برای ورود به بازار کار این حیطه شغلی باید در دو رشته تحصیلی علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات یا همان آی‌تی تحصیل کنید. این دو رشته در ظاهر شاید تفاوتی نداشته باشند، اما در باطن تفاوتی اساسی دارند که در این بخش به شباهت و تفاوت این دو رشته می‌پردازیم.

رشته تحصیلی آی‌تی شامل کار با نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر می‌شود، در حالی که رشته علوم کامپیوتر (Computer science) با توسعه و تست نرم‌افزارها سروکار دارد. این رشته تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر ترکیه شامل دروسی مانند: آنالیز داده، امنیت، مدل‌های ریاضی و الگوریتم داده‌ها می‌شود.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

به طور کلی افرادی که در رشته تحصیلی IT فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند از درست بودن سیستم‌های کامپیوتری یا شبکه‌ها اطمینان حاصل کنند. مشاغل بسیاری زیادی برای متخصصان آی‌تی وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با دریافت مدرک معتبر این رشته در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه ، در شرکت‌ها و موسسات معتبر و یا به صورت آزادانه (به اصطلاح فری‌لنسری) مشغول به کار شوید. از طرفی دیگر افرادی که در رشته علوم کامیپوتر دانشگاه‌های ترکیه فارغ‌التحصیل می‌شوند، پایه و اساس نرم‌افزارها و سیستم عامل‌های دیجیتال را ایجاد می‌کنند.

از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه دوره‌های تحصیلی علوم کامپیوتر و IT را به دانشجویان ارائه می‌دهند، می‌توان به دانشگاه دولتی فناوری خاورمیانه و دانشگاه بیلکنت اشاره کرد. برخی از مشاغل رشته علوم کامپیوتر به شرح زیر هستند:

  • توسعه‌دهنده وب
  • تست‌کننده نرم‌افزار
  • تحلیل‌گر کسب‌وکار
  • معمار شبکه
  • دانشمند داده

برخی از مشاغل رشته تحصیلی IT نیز به مانند زیر می‎‌باشند:

  • مهندس نرم‌افزار
  • آنالیزگر سیستم
  • مهندسی شبکه
  • مشاور IT
  • طراح وب

مزایای تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

همانطور که پیش از نیز گفته شد، تحصیل برنامه نویسی در ترکیه مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها امکان تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی است. امروزه این کشور با پیشرفت در زمینه نظام آموزشی خود، میزبان برخی از بهترین دانشگاه‌های آسیا و جهان نیز می‌باشد که دانشجویان ایرانی می‌توانند بدون محدودیت در دوره‌های تحصیلی آن‌ها شرکت کنند.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

یکی از ویژگی‌هایی که تنها دانشجویان ایرانی رشته برنامه‌نویسی از آن برخوردار هستند، عدم نیاز به یادگیری آداب و رسوم مردم کشور ترکیه است. این کشور به دلیل این با کشورمان همسایه است، فرهنگی بسیار مشابه به ایرانیان دارد. به همین دلیل علاوه بر مزایای مسیر نزدیک ترکیه به ایران، می‌توانید در محیطی مشابه با مردم ایران مشغول به تحصیل شوید.

 

تحصیل برنامه‌نویسی در بهترین دانشگاه‌های آسیا و جهان

کیفیت بالای سیستم آموزشی کشور ترکیه را می‌توان به عنوان برجسته‌ترین ویژگی تحصیل در کشور ترکیه دانست. دوره‌های تحصیلی برنامه‌نویسی در این دانشگاه‌ها با به‌روزترین شیوه‌های تدریس به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌شوند. از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه که دوره‌های تحصیلی برنامه‌نویسی با کیفیت جهانی به دانشجویان ارائه می‌دهد، می‌توان به دانشگاه فناوری خاورمیانه اشاره کرد.

عدم نیاز به مدرک معتبر زبان انگلیسی

یکی از ویژگی‌هایی که برخی از دانشجویان ایرانی به دنبال آن هستند تحصیل در کشورهای خارجی بدون نیاز به مدرک معتبر زبان انگلیسی است. این ویژگی برای تحصیل برنامه‌نویسی در برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه وجود دارند. دانشجویان می‌توانند بدون برخورداری از مدرک زبان انگلیسی در دوره‌های این رشته به زبان ترکی تحصیل کنند.

با این حال دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه دوره‌های برنامه نویسی خود را به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌دهند. بنابراین می‌توانید با توجه به علایق خود یکی از آن‎‌ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که دوره‌های برنامه‌نویسی اغلب به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

شهریه پایین دوره‌های برنامه نویسی

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشورهای خارجی همواره از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی بوده است. هزینه تحصیل برنامه نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی پایین است و دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه اندکی از کیفیت بالای آموزشی دانشگاه‌های این کشور بهره‌مند شوند.

بازار کار عالی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته برنامه نویسی

رشته برنامه‌نویسی در دنیای امروزی یکی از پردرخواست‌ترین رشته‌های تحصیلی در جهان است که بازار کار عالی دارد. فرصت‌های شغلی فراوانی در کشور ترکیه برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد که این افراد می‌توانند با تهیه یک رزومه کاری خوب در این کشور مشغول به کار شوند.

دانشجویانی که قصد دارند در رشته‌ برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه مشغول به تحصیل شوند، باید بدانند که نرخ بیکاری در این کشور حدود 10 درصد است. این میزان شاید از میانگین کشورهای اروپایی کمی بیشتر باشد اما نسبت به دیگر کشورهای آسیایی آمار خوبی حساب می‌شود.

امکان دریافت اقامت دائم کشور ترکیه پس از اتمام دوره برنامه نویسی

یکی از اهداف دانشجویانی که قصد دارند در کشورهای خارجی تحصیل کنند، دریافت اقامت دائم در کشور مورد نظر است. این امکان برای دانشجویانی که برای تحصیل برنامه نویسی در ترکیه به این کشور مهاجرت می‌کنند وجود دارد. برای این منظور باید نمرات خوبی در دروس دانشگاهی خود کسب کنید و همچنین رزومه کاری‌تان را بهتر کنید.

پس از پایان دوره تحصیلی کارشناسی برنامه‌نویسی، می‌توانید با ورود به بازار کار ویزای کاری ترکیه را دریافت کنید. پس از دریافت ویزای کاری این کشور و گذشت حدود پنج سال در کشور ترکیه، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنید.

شرایط اقامتی مطلوب برای دانشجویان ایرانی

دانشجویان بین‌المللی رشته برنامه‌نویسی که در دانشگاه‌های معتبر ترکیه قصد تحصیل دارند، گزینه‌های اقامتی متفاوتی دارند که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. از این گزینه‌ها می‌توان به خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد که از محبوب‌ترین گزینه‌های اقامتی دانشجویان ایرانی است. دانشجویان ایرانی می‌توانند از گزینه‌های اقامتی دیگر مانند واحدهای اجاره‌ای در این کشور استفاده کنند.

 

شرایط کلی جهت تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

شرایط تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای برتر اروپایی آسان‌تر می‌باشد. دولت این کشور سعی داشته است تا بتواند مسیر ورود دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های خود را هموار کند. با این حال شرایط تحصیل دوره‌های برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت خواهد بود.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

تحصیل در تمامی مقاطع رشته‌های تحصیلی علوم کامپیوتر و آی‌تی برای دانشجویان ایرانی امکان‌پذیر است. دانشجویان با داشتن شرایطی مانند برخورداری از مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ترکی در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان می‌توانند در صورت برخورداری از شرایط لازم از برنامه‌های مختلف دانشگاه‌ها استفاده کنند و برای ادامه تحصیل به کشورهایی مانند انگلستان مهاجرت کنند.

 

تحصیل مقطع کارشناسی برنامه نویسی در کشور ترکیه

شرایط تحصیل در دوره‌های علوم کامپیوتر و آی‌تی یا همان برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه تقریبا مشابه هستند. این دوره چهار ساله تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور در میان دانشجویان بین‌المللی به دلایل زیادی محبوبیت بالایی دارد. امکان استفاده از برنامه‌های مشارکتی و تنوع دوره‌های تحصیلی موجود از این دلایل است.

از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌توان به داشتن رزومه تحصیلی مناسب و برخورداری از انگیزه‌نامه جذاب اشاره کرد. توجه داشته باشید که به دلیل محبوبیت بالای رشته‌های تحصیلی دوره کارشناسی برنامه‌نویسی در این کشور رقابت دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش بسیار شدید است.

برای بالا بردن شانس خود جهت اخذ پذیرش در دوره‌ کارشناسی دانشگاه‌های کشور ترکیه، می‌توانید با فعالیت در این حوزه تجربیات خود را بالا ببرید و همچنین رزومه تحصیلی‌تان را قوی‌تر کنید. انتشار مقالات بین‌المللی نیز یکی از این روش‌ها برای افزایش شانس پذیرش است.

 

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه نویسی در کشور ترکیه

تحصیل کارشناسی ارشد دوره‌های برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه در میان دانشجویان بین‌المللی به دلیل امکان بالای دریافت بورسیه‌های تحصیلی طرفدار بسیاری دارد. این دوره‌های دانشگاه‌های ترکیه که در گرایش‌های تخصصی علوم کامپیوتر و یا رشته IT به دانشجویان ارائه می‌شوند، با به‌روزترین شیوه‌های تحصیلی در دنیا ارائه می‌شوند.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

دوره‌های کارشناسی ارشد رشته برنامه‌نویسی به مدت دو تا سه سال در دانشگاه‌های کشور ترکیه ارائه می‌شوند. این دوره شامل گرایش‌های تخصصی مانند شبکه کامپیوتر و داده‌ها می‌شوند که دانشجویان ایرانی می‌توانند با تحصیل در این دوره‌ها آینده کاری بهتری برای خود ایجاد کنند. از شرایط تحصیل در این دوره می‌توان به داشتن مدرک زبان معتبر زبان انگلیسی با نمره بالا و توصیه‌نامه از اساتید معتبر کشور ترکیه اشاره کرد.

دوره کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر دانشگاه کوچ یکی از محبوب‌ترین دوره‌های تحصیلی این رشته است، که به طور رایگان به دانشجویان ارائه می‌شود. مباحث این دوره بیشتر به صورت پژوهشی بوده و بخش بسیاری کمی از واحدها شامل دروس تئوری می‌شوند.

 

دریافت پذیرش تحصیلی در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های معتبر ترکیه

دریافت پذیرش در رشته برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه، اولین گام برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور است. برای این منظور در ابتدا باید شرایط لازم را داشته باشید و سپس برای دانشگاه مورد نظر خود درخواست پذیرش ارسال کنید. این شرایط که در بخش بعدی به صورت کامل توضیح داده شده‌اند شامل مواردی مانند برخورداری از دیپلم دوازده ساله به صورت ترجمه شده است.

توجه داشته باشید شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌های مختلف کشور ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت است. بنابراین پیش از اقدام به ارسال مدارک، ابتدا تمامی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

همانطور که گفته شد مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه نسبت به عواملی مانند نوع دانشگاه متفاوت است. با این حال مدارک کلی دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه را در ادامه این بخش مرور می‌کنیم:

  • مدارک تحصیلی پیشین به صورت ترجمه شده
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی و ترکی برای دوره‌های زبان ترکی
  • ریزنمرات بالا در دوره تحصیلی پیشین
  • کپی از مدارک شناسایی متقاضی
  • دو قطعه عکس از متقاضی که در سه ماه اخیر گرفته شده باشد
  • انگیزه‌نامه جذاب
  • توصیه‌نامه از اساتید معتبر (اختیاری)
  • تمکن مالی برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر
  • پرداخت هزینه انجام شدن روند پذیرش

 

آزمون‌های ورودی برای تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحصیل در این کشور است. این آزمون‌ها برای تایید صلاحیت علمی داوطلبان جهت تحصیل در دانشگاه مورد نظر الزامی هستند. البته توجه داشته باشید که برای تحصیل در برخی از دوره‌های تحصیلی برنامه‌نویسی نیازی به قبولی در آزمون ورودی نخواهید داشت. در این شرایط باید رزومه تحصیلی قوی و معدل بالایی در دوره تحصیلی پیشین خود داشته باشید.

آزمون SAT؛ آزمون ورودی زبان انگلیسی

آزمون ست، آزمون ورودی به زبان انگلیسی است که برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه برگزار می‌شود. این آزمون توسط کالج‌برد آمریکا طراحی می‌شود و از معتبرترین آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های کشورهای اروپایی می‌باشد. این آزمون برای ورود به دانشگاه‌های معتبر کشورهایی مانند انگلستان و استرالیا نیز برگزار می‌شود.

افرادی که قصد دارند در دوره‌های برنامه‌نویسی برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فناوری خاورمیانه شرکت کنند، نیاز دارند در آزمون SAT برای ورود به این دانشگاه شرکت کنند. جالب است بدانید که یبش از 50 دانشگاه در کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی از این آزمون استفاده می‌کنند.

آزمون ست شامل دو نوع کلی می‌شود: آزمون عمومی ست (General SAT) و آزمون ست موضوعی (Subject SAT). دانشجویانی که قصد دارند در دوره‌ کارشناسی برنامه‌نویسی دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، باید در آزمون عمومی ست شرکت کنند. این آزمون شامل بخش‌های مختلفی است که به صورت کلی به دو بخش انشا و ریاضی تقسیم می‌شوند. هزینه شرکت در آزمون ست با توجه به شرایط برگزاری آزمون متفاوت است، اما به طور کلی این هزینه معمولا 100 دلار است.

آزمون YOS؛ آزمونی مشابه به کنکور اما به زبان ترکی

آزمون یوس را تا سال 2010 به عنوان آزمونی سراسری و مشابه با کنکور دانشگاه‌های ایران در کشور ترکیه برگزار می‎‌شد. از سال 2010 دانشگاه‌های معتبر این کشور آزمون یوس را به صورت اختصاصی در آوردند و به همین دلیل بودجه‌بندی سوالات این آزمون در دانشگاه‌های مختلف، یکسان نیست.

آزمون یوس 80 سوال دارد که برای اطلاع از بودجه‌بندی سوالات آزمون دانشگاه مورد نظر باید از آزمون‌های پیشین آن دانشگاه متوجه شوید. برای مثال آزمون یوس در دانشگاه استانبول شامل 40 سوال هوش، 35 سوال ریاضی و پنج سوال هندسه می‌شود. این آزمون به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و از 100 نمره محاسبه می‌شود.

آزمون یوس بخش دیگری نیز برای پاسخگویی به سوالات زبان ترکی دارد که برای سنجش تسلط شما به زبان ترکی می‌باشد. بنابر گفته بسیاری از دانشجویان، سطح سوالات این آزمون از کنکور آسان‌تر می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از داوطلبان ایرانی شرکت در آزمون یوس را به آزمون‌ کنکور ترجیح می‌دهند.

 

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در رشته برنامه‌نویسی

امروزه شاهد دانشگاه‌های معتبری در کشور ترکیه هستیم که در سایت‌های رنکینگ جهانی مانند سایت یو‌اس نیوز در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. دانشگاه‌های برتر این کشور دوره‌های برنامه‌نویسی را به زبان‌های ترکی و انگلیسی با به‌روزترین شیوه تدریس به دانشجویان ارائه می‌کنند. دانشکده‌های مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های کشور ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند که می‌توانید با دریافت مدرک تحصیلی در آن‌ها در بیشتر کشورهای دنیا مشغول به تحصیل یا کار شوید.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه فناوری خاورمیانه

دانشگاه فناوری خاورمیانه (Middle East Technical University) یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که دانشکده کامپیوتر آن به عنوان برترین دانشکده کامپیوتر در این کشور از نگاه سایت یو‌اس نیوز انتخاب شده است. رتبه دانشکده علوم کامپیوتر این دانشگاه در میان دانشگاه‌های جهان در سال 2021 برابر با 295 است. امروزه بیش از یک هزار دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که نشان‌دهنده محبوبیت و رقابت بالای دانشجویان ورودی دانشگاه فناوری خاورمیانه است.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

از مزایای تحصیل در این دانشگاه می‌توان به دوره‌های برنامه‌نویسی که زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، اشاره کرد. این دانشگاه از معدود دانشگاه‌های ترکیه است که این دوره‌ها را با بهترین کیفیت به دانشجویان ارائه می‌کند. نرخ پذیرش در دانشگاه فناوری خاورمیانه 10 درصد است؛ به عبارت دیگر این دانشگاه را می‌توان به عنوان یکی از رقابتی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه دانست.

هزینه پایین تحصیل در این دانشگاه نیز به مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه یکی از ویژگی‌های تحصیلی دوره برنامه‌نویسی در این دانشگاه است. این هزینه با توجه به مقطع و دوره تحصیلی شما متفاوت خواهد بود اما به طور کلی شهریه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه خاورمیانه برابر با 300 تا 577 دلار است.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi University) جزو 200 دانشگاه برتر جهان در کشور ترکیه است که دوره‌های تحصیلی برنامه‌نویسی آن در میان دانشجویان داخلی این کشور محبوبیت دارد. امروزه حدود 400 دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که نشان‌دهنده رقابت بالا برای پذیرش در دانشگاه بغازیچی است.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

در دانشکده کامپیوتر دانشگاه بغازیچی، تحصیل دوره برنامه‌نویسی در تمامی مقاطع برای دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر است. زبان اصلی دوره‌های تحصیلی این دانشگاه به مانند دانشگاه فناوری خاورمیانه، انگلیسی می‌باشد که باعث شده است این دانشگاه در میان دانشجویان بین‌المللی محبوبیت بالایی پیدا کند.

از شرایط تحصیل در دانشگاه بغازیچی می‌توان به داشتن مدرک زبان معتبر انگلیسی مانند آیلتس با نمره 6.5 اشاره کرد. دوره‌های تحصیلی این دانشگاه بیشتر شامل دوره‌های تحقیقاتی می‌شود. لازم به ذکر است که داشتن توصیه‌نامه می‌تواند کمک شایانی به پذیرش شما در دانشگاه پژوهشی بغازیچی کند. از مزایای تحصیل در این دانشگاه علاوه بر دوره‌های انگلیسی زبان، می‌توان به گزینه‌های اقامتی بسیاری دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه اشاره کرد. هزینه تحصیل دوره‌های برنامه‌نویسی در دانشگاه بغازیچی در سال 2021 برابر با 700 دلار سالانه است.

 

دانشکده کامپیوتر دانشگاه بیلکنت

دانشکده کامپیوتر دانشگاه بیلکنت (Bilkent university) یکی دیگر از دانشکده‌های معتبر کشور ترکیه است که اعتبار بالایی در میان دانشجویان بین‌المللی دارد. رتبه دانشکده کامپیوتر این دانشگاه در سال 2021 برابر با 423 می‌باشد. دانشگاه بیلکنت دوره‌های متنوعی دارد. دانشگاه بیلکنت از سوی سایت‌های معتبری مانند QS نیز در میان 600 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

شرایط تحصیل در دانشگاه بیلکنت برای دانشجویان بین‌المللی کمی دشوار است. با این حال حدود 10 درصد از دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی می‌باشند. ارتباطات مناسب این دانشگاه با دانشگاه‌های برتر در کشورهای اروپایی از مزایای برجسته تحصیل در این دانشگاه است. دوره‌های تحصیلی دانشگاه بیلکنت به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند.

هزینه تحصیل در دانشکده کامپیوتر دانشگاه بیلکنت در میان دانشگاه‌های دیگر کشور ترکیه کمی بیشتر است. شهریه دوره‌های تحصیلی این دانشگاه به نسبت دوره و مقطع تحصیلی شما متفاوت می‌باشد میانگین این هزینه در سال حدود 15 هزار دلار است.

 

دانشکده کامپیوتر دانشگاه فناوری استانبول

دانشگاه فناوری استانبول (Istanbul technical university) یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر شهر استانبول است که دوره‌های تحصیلی پژوهشی به دانشجویان ارائه می‌کند. دانشکده کامپیوتر این دانشگاه به انتخاب سایت یو‌نیوز در میان شش دانشکده برتر کشور ترکیه قرار دارد. این دانشگاه در سال 1773 تاسیس شده است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور شناخته می‌شود.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

 

امروزه بیش از 38 هزار دانشجوی در دوره‌های تحصیلی مختلف دانشگاه فناوری استانبول مشغول به تحصیل هستند. حدود 1.600 نفر دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه فناوری استانبول مشغول به تحصیل هستند که درصد زیادی از آن‌ها در دوره‌های برنامه‌نویسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند. رتبه دانشکده کامپیوتر دانشگاه فناوری استانبول در سال 2021 برابر با 449 است.

لازم به ذکر است که دانشجویان برای تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه فناوری استانبول رقابت سختی خواهند داشت. هزینه تحصیل در این دانشگاه نیز به مانند دانشگاه بیلکنت کمی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی این کشور است. میانگین این هزینه برابر با پنج هزار دلار سالانه می‌باشد.

 

هزینه تحصیل رشته برنامه نویسی در ترکیه

تحصیل با هزینه پایین در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه یکی از مزایای برجسته تحصیل در این کشور است. هزینه تحصیل دوره‌های برنامه‌نویسی در این کشور به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. با این حال میانگین هزینه تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه حدود 300 تا 800 دلار سالانه است.

هزینه تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه بیش‌تر از دانشگاه‌های دولتی است. اما جالب است بدانید که هزینه دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کم‌تر است. این هزینه تا 18 هزار دلار در سال نیز می‌رسد.

 

مشاغل و درآمد فارغ‌التحصیلان رشته برنامه‌نویسی در ترکیه

با پیشرفت روزانه تکنولوژی و رایانه‌ها، تمامی کشورهای دنیا به متخصصان کامپیوتر و برنامه‌نویس‌ها نیاز دارند. بنابراین تقاضای شرکت‌ها و دولت‌ها برای افرادی که در رشته برنامه‌نویسی فارغ‌التحصیل شده‌اند، روزانه افزایش پیدا می‌کند. کشور ترکیه نیز به مانند دیگر کشورهای برتر اروپایی در حال پیشرفت است و به محصلان این رشته نیاز مبرمی دارد.

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی در شهرهای مختلف کشور ترکیه با توجه به عوامل مختلفی مانند جمعیت و امکانات شهرها متفاوت است. برای مثال در شهرهای استانبول و آنکارا نسبت به دیگر شهرهای ترکیه فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد. فرصت‌های شغلی مانند برنامه‌نویس فول‌استک، بک اند، فرانت اند و مدیر تیم توسعه روز به روز در کشور ترکیه ایجاد می‌شود.

 

میانگین حقوق فارغ‌التحصیلان رشته برنامه‌نویسی

در این بخش از مطلب قصد داریم به بررسی میانگین حقوق فارغ‌التحصیلان رشته برنامه‌نویسی در کشور ترکیه بپردازیم. میانگین حقوق افراد متخصص در زمینه برنامه‌نویسی به شرح زیر هستند:

  • 2 درصد از متخصصان درآمدی حدود 5 تا 7 هزار لیر دارند
  • 8 درصد از متخصصان درآمدی حدود 7 تا 10 هزار لیر دارند
  • 2 درصد از متخصصان درآمدی حدود 3 تا 4 هزار لیر دارند
  • 5 درصد از متخصصان درآمدی حدود 4 تا 5 هزار لیر دارند
  • 5 درصد از متخصصان درآمدی حدود 2 تا 3 هزار لیر دارند
  • 7 درصد از متخصصان درآمدی کم‌تر از 2 هزار لیر

 

روند اخذ ویزای تحصیلی کشور ترکیه برای دانشجویان برنامه‌نویسی

دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه را می‌توان مهم‌ترین اقدام پس از دریافت پذیرش تحصیلی برای مهاجرت به این کشور در نظر گرفت. داوطلبان برای تحصیل در این کشور نیاز دارند تا ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند تا بتوانند در این کشور اقامت داشته باشند.

برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه باید شرایطی مانند داشتن پاسپورت داشته باشید. پس از تهیه تمامی مدارک که در ادامه گفته خواهد شد، باید به سفارت‌خانه کشور ترکیه مراجعه کنید. با ارائه مدارک و تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی

همانطور که پیش از نیز گفته شد برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه علاوه بر تکمیل درخواست ویزای نیاز به ارائه یک سری مدارکی دارید. از این مدارک می‌توان به پاسپورت و مدارک شناسایی معتبر فرد متقاضی اشاره کرد. مدارک دیگر مورد نیاز برای تحصیل در این کشور به مانند زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر تا شش ماه
  • مدارک شناسایی فرد متقاضی
  • نامه پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه
  • تمکن مالی برای زندگی در کشور ترکیه
  • گواهی سلامت دانشجو
  • بیمه درمانی در کشور ترکیه
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • رزرو بلیط هواپیما به کشور ترکیه
  • مدرک جهت اثبات محل اقامت در کشور ترکیه

گزینه‌های مختلف اقامتی برای دانشجویان برنامه‌نویسی

یکی از ویژگی‌های ممتاز تحصیل دوره‌های برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه وجود گزینه‌های اقامتی بسیار برای دانشجویان بین‌المللی است. از محبوب‌ترین گزینه‌های تحصیلی در کشور ترکیه می‌توان به خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد. شرایط اقامت در این خوابگاه‌ها برای دانشجویان ایرانی بسیار مناسب است.

از امکان اقامتی محبوب دیگر در کشور ترکیه اجاره آپارتمان به صورت چند نفری است. با وجود دانشجویان ایرانی بسیار در این کشور می‌توانید به صورت اشتراکی یک واحد اجاره کنید و تمامی هزینه‌ها را میان خود تقسیم کنید. در صورت تحصیل در شهرهایی مانند استانبول گزینه‌های بسیاری دیگری مانند استفاده از هتل‌ها متعدد نیز خواهید داشت.

 

سوالات متداول در زمینه تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

در این بخش از مطلب قصد داریم، به چند سوال متداول شما عزیزان در زمینه شرایط تحصیل برنامه نویسی در ترکیه و چگونگی دریافت ویزای تحصیلی این کشور پاسخ دهیم.

تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه برای ایرانیان وجود دارد؟

بله؛ تحصیل در تمامی مقاطع رشته‌های علوم کامپیوتر و IT برای دانشجویان ایرانی وجود دارد.

تفاوت رشته تحصیلی علوم کامپیوتر و IT چیست؟

دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های کشور ترکیه در دو دوره علوم کامپیوتر و IT به دانشجویان ارائه می‌شود. رشته علوم کامپیوتر بیشتر با مبانی و الگوریتم نرم‌افزارها و سیستم عامل‌ها سروکار دارد اما رشته تحصیلی IT بیشتر با توسعه وب، نرم‌افزار و سخت‌افزار اشاره دارد.

آیا امکان تحصیل برنامه‌نویسی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد؟

بله؛ دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه دوره‌های برنامه‌نویسی خود را به دو زبان انگلیسی و ترکی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

آیا امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان برنامه‌نویسی وجود دارد؟

بله؛ دانشجویان مستعدی که شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کشور ترکیه را داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات مالی برخوردار شوند.

شرایط تحصیل برنامه نویسی در ترکیه چگونه است؟

داوطلبان برای تحصیل در دوره‌های برنامه‌نویسی دانشگاه‌های ترکیه باید یا در آزمون‌های ورودی مانند آزمون‌های یوس یا ست قبول شوند یا از رزومه تحصیلی مناسبی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه برخوردار باشند.

هزینه تحصیل رشته برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های ترکیه چقدر است؟

تحصیل رشته برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه حدود 300 تا 800 دلار است.

 

با الو اپلای به راحتی در دوره‌های برنامه نویسی دانشگاه‌‌های ترکیه تحصیل کنید

امروزه تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشورهای خارجی در میان اهداف بسیاری از دانشجویان ایرانی است. تحصیل در رشته‌های پردرآمدی مانند رشته برنامه‌نویسی در کشور ترکیه یکی از بهترین و سودآورترین گزینه‌ها برای دانشجویان ایرانی است که شرایط رفاهی مناسب در آینده کاری آن‌ها ایجاد خواهد کرد. تحصیل برنامه نویسی در ترکیه مزایای بسیاری مانند امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی دارد که دانشجویان را به تحصیل در این کشور جذب کرده است.

تحصیل دوره‌های برنامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کند. برای تحصیل در این رشته دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویان باید رزومه تحصیلی مناسبی داشته باشند، همچنین داشتن مدرک زبان معتبر یکی از این شرایط است.

جهت تجربه یک مهاجرت تحصیلی بی‌دردسر و انجام شدن تمامی مراحل به صورت کامل می‌توانید از خدمات موسسه مهاجرتی الو اپلای استفاده کنید. الو اپلای یکی از بهترین موسسات ارائه‌دهنده در زمینه مهاجرت به کشورهای خارجی است که تمامی مراحل پرونده مهاجرتی شما را انجام می‌دهد. مشاورین ما با سال‌ها تجربه می‌توانند بهترین شرایط را برای مهاجرت شما انتخاب کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .