whatsapp
الو اپلای
تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  25 اردیبهشت 1401

تعداد نظرات :  0

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

تحصیلات با کیفیت در رشته فیزیک در دانشگاه‌های معتبر ترکیه

امروزه تحصیل در کشور ترکیه به دلیل مزایای بسیاری که دارد، در میان دانشجویان ایرانی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از مزایای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشورهای خارجی می‌توان به امکان دریافت بورسیه تحصیلی و امکان اشتغال پس از تحصیل در آن کشور اشاره کرد. تحصیل رشته فیزیک در کشور ترکیه به عنوان یکی از رشته‌های محبوب در این کشور، یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی دانشجویان به شمار می‌رود. دریافت مدرک معتبر و اقامت دائم پس از تحصیل، دو مزیت برجسته تحصیل رشته فیزیک در این کشور هستند. برای آشنایی با مزایا و شرایط تحصیل رشته فیزیک در ترکیه با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

دولت کشور ترکیه در سالیان اخیر موفق شده است، با سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که بر روی سیستم آموزشی خود انجام داده، به یکی از برترین مقاصد تحصیلی در جهان تبدیل شود. امروزه دانشگاه‌های برتر کشور ترکیه اعتبار بالایی در میان دانشگاه‌ها و کشورهای برتر جهان دارند.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

جالب است بدانید که دانشگاه‌های معتبر ترکیه مانند دانشگاه استانبول با دانشگاه‌های برتر کشورهایی مانند انگلستان ارتباط‌های پژوهشی دارند. این ویژگی برای دانشجویان بین‌المللی کشور ترکیه امکان استفاده از منابع آموزشی دانشگاه‌‎های کشورهای برتر جهان را فراهم می‌کند.

دانشجویان همچنین می‌توانند با استفاده از برخی برنامه‌های تحصیلی میان کشور ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی برای ادامه تحصیل به کشورهایی مانند انگلستان مهاجرت کنند. در ادامه این بخش به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های تحصیلی در کشور ترکیه می‌پردازیم.

 

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آسیا و جهان

همانطور که پیش از این نیز مطالعه کردید، دولت کشور ترکیه توانسته است سطح دانشگاه‌های خود را در سطح جهانی بالا ببرد. امروزه این کشور میزبان برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان است که دوره‌های تحصیلی فیزیک را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند. دوره‌های تحصیلی فیزیک در دانشگاه‌های این کشور به زبان ترکی و انگلیسی با کیفیتی در سطح دانشگاه‌های برتر جهان ارائه می‌شوند.

از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه که دوره‌های تحصیلی فیزیک را به دانشجویان خود ارائه می‌کند، دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi University) است. رتبه دانشکده فیزیک این دانشگاه در میان 100 دانشکده برتر فیزیک جهان قرار دارد.

 

تحصیل در میان مردمی با آداب و رسوم مشابه

یکی از ویژگی‌های ممتاز تحصیل رشته فیزیک در ترکیه برای دانشجویان ایرانی، مشابه بودن فرهنگ مردم این کشور با ایرانیان است. مردم این کشور به دلیل همسایه بودن ترکیه و ایران فرهنگ و آداب و رسومی مشابه با ایرانیان دارند. بنابراین دانشجویان ایرانی رشته فیزیک برای تحصیل در این کشور با چالش یادگیری آداب و رسوم مردم این کشور مواجه نمی‌شوند.

 

هزینه مقرون به صرفه تحصیل

هزینه تحصیل پایین در دانشگاه‌های کشورهای برتر اروپایی از ویژگی‌هایی است که دانشجویان بین‌المللی همواره به دنبال آن هستند. خبر خوب برای افرادی که قصد تحصیل رشته فیزیک در ترکیه را دارند این است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار کم‌تر است. شهریه کم دانشگاه‌های باکیفیت و دولتی ترکیه سبب شده، تا سالانه تعداد زیادی درخواست برای پذیرش در رشته فیزیک دانشگاه‌های ترکیه ارسال شود.

 

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از ویژگی‌های مهم برای تحصیل در کشورهای اروپایی، امکان تحصیل  به زبان انگلیسی است. این ویژگی سبب می‌شود تا دانشجویان رشته فیزیک چالشی برای یادگیری زبان رایج آن کشور نداشته باشند. دوره‌های رشته تحصیلی فیزیک در دانشگاه‌های ترکیه نیز به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می‌شود. البته توجه داشته باشید که در صورت علاقه‌ می‌توانید به زبان ترکی تحصیل کنید.

دوره‌های تحصیلی زبان انگلیسی در تمامی دانشگاه‌های کشور ترکیه ارائه نمی‌شوند. بنابراین حتما پیش از هرگونه اقدامی برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور بررسی کنید دوره‌های فیزیک خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند.

 

امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی همواره به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌‎کند تا هزینه‌های زندگی و تحصیلی خود را در کشورهای دیگر پوشش دهند. این ویژگی برای دانشجویان مستعد دوره‌های فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه نیز وجود دارد.

بورسیه‌های تحصیلی رشته فیزیک به دانشجویان مستعدی که دارای شرایط خاصی باشند اعطا می‎شود. از این شرایط می‌توان به داشتن رزومه تحصیلی مناسب و داشتن مدرک معتبر زبان ترکی یا انگلیسی اشاره کرد. بورسیه‌های تحصیلی در این کشور انواع مختلفی دارند که به دانشجویان ارائه می‌شود.

 

امکان اخذ اقامت دائم پس از تحصیل

هدف بسیاری از دانشجویانی که قصد تحصیل دوره‌های فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه را دارند، اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در این کشور است. این ویژگی برای دانشجویان رشته فیزیک امکانی را فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی اقامت دائم خود را دریافت کنند.

برای دریافت اقامت دائم کشور ترکیه فارغ‌التحصیلان باید در ابتدا وارد بازار کار شوند. حوزه کاری که قصد دارید وارد آن شوید بهتر است مربوط به حوزه درسی شما باشد تا بتوانید ویزای کاری ترکیه را دریافت کنید. با دریافت ویزای کاری این کشور پس از گذشت پنج سال می‌توانید برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنید.

 

شرایط عمومی تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

شرایط تحصیل رشته فیزیک در ترکیه در دانشگاه‌های معتبر این کشور به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر بستگی دارد. با این حال شرایط تحصیل این رشته محبوب در دانشگاه‌های کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی آسان‌تر است. به همین دلیل دانشجویان بسیاری از کشورهای آسیایی برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه به این کشور مهاجرت می‌کنند.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

دانشجویان پس از تحصیل دوره کارشناسی در کشور ترکیه می‌توانند وارد بازار کار شوند. البته که در صورت علاقه به تحصیل در گرایش‌های تخصصی این رشته در مقاطع بالاتر، می‌توانید برای افزایش حقوق و آگاهی خود، ادامه تحصیل دهید. بیش از 50 برنامه تحصیلی برای دانشجویان رشته فیزیک در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد که دانشجویان ایرانی بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند.

یکی از شرایطی که برای ورود به دانشگاه‌های کشور ترکیه و تحصیل در رشته فیزیک نیاز است، قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه است. از این آزمون‌ها می‎‌توان به آزمون یوس (YOS) و یا آزمون ست (SAT) اشاره کرد. قبولی در این آزمون‌ها به نسبت قبولی در آزمون کنکور آسان‌تر است.

 

تحصیل کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه حدود 30 دوره تحصیلی در رشته فیزیک دارند که دانشجویان بین‌المللی با توجه به شرایط خود می‌توانند در یکی از آن‌ها مشغول به تحصیل شوند. دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌های این کشور به دلیل شرایط آسان ‌پذیرش و تعداد بالای دوره‌ها در میان دانشجویان بین‌المللی محبوبیت بالایی دارد. دوره کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه به مدت چهار سال طول می‌کشد.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

همانطور که گفته شد شرایط پذیرش در دوره کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه به نسبت دیگر مقاطع آسان‌تر است. از این شرایط می‌توان به داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی و یا ترکی مانند آیلتس (IELTS) و تومر (Tomer) اشاره کرد. از دیگر شرایط تحصیل در این مقطع می‌توان به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور اشاره کرد.

 

تحصیل در گرایش‌های تخصصی رشته فیزیک

تحصیل در گرایش‌های تخصصی رشته فیزیک برای تمامی دانشجویان بین‌المللی امکان‌پذیر است. افرادی که قصد دارد درآمد خود را در آینده شغلی افزایش دهند و موقعیت‌های شغلی بیشتری برای آینده خود ایجاد کنند، در یکی از گرایش‌های تخصصی رشته فیزیک ادامه تحصیل می‌دهند. از این  گرایش‌ها می‌توان به رشته الکتریسیته و مغناطیس، ترمودینامیک و فضا و زمان اشاره کرد. در ادامه این بخش با برخی از گرایش‌های تخصصی رشته فیزیک آشنا می‌شویم:

  • گرایش فیزیک هسته‌ای: در گرایش فیزیک هسته‌ای در دانشگاه‌های کشور ترکیه به آموزش هسته‌های اتمی، اشکال چندگانه و مشخصات اتم‌ها پرداخته می‌شود. یادگیری مباحثی مانند شکافت اتم‌ها و زوال رادیواکتیوها از مهم‌ترین مباحث این گرایش جذاب است
  • گرایش ژئوفیزیک: گرایش ژئوفیزیک به طور کلی به آموزش در مورد جوانب کره زمین می‌پردازد. از مهم‌ترین مباحثی که در این گرایش به دانشجویان تدریس می‌شود، می‌توان به مغناطیس، رادیواکتیوها و موج‌ها اشاره کرد
  • گرایش فرضیه‌های نسبی: یکی از گرایش‌های جذاب در کارشناسی ارشد رشته فیزیک گرایش فرضیه نسبی است. این گرایش به آموزش نسبت‌های فضا و زمان و نظریه انیشتین می‌پردازد
  • گرایش الکتریسیته و مغناطیس: گرایش الکتریسیته و مغناطیس بیشتر حول محور تحصیل پیرامون قوانین الکترومغناطیس می‌باشد

آزمون یوس؛ از پیش‌نیازهای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از پیش‌نیازهای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور است. یکی از این آزمون‌ها، آزمون YOS (Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) است که به زبان ترکی برگزار می‌شود. آزمون یوس تا سال 2002 به عنوان آزمون رسمی و به نوعی کنکور کشور ترکیه به شمار می‌رفت.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

 

آزمون یوس از سال 2002 به بعد به صورت اختصاصی در دانشگاه‌های معتبر این کشور برگزار می‌شود. به همین دلیل بودجه‌بندی سوالات این آزمون به صورت مشخص نمی‌باشد. بنابراین پیش از شرکت در آزمون یوس دانشگاه مورد نظر، حتما آزمون‌های پیشین آن دانشگاه را بررسی کنید. آزمون یوس دارای دو بخش اصلی است که دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه باید به سوالات این دو بخش پاسخ دهند.

بخش اول آزمون یوس شامل سوالاتی در زمینه‌های هندسه، ریاضی و هوش است و بخش دوم این آزمون شامل سوالاتی مانند به زبان ترکی می‌باشد. نمره این آزمون از 100 نمره محاسبه می‌شود. نمره قبولی این آزمون به نسبت دانشگاه‌ها و مقطع تحصیلی شما متفاوت است. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق از نمره قبولی در رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

 

هزینه شرکت در آزمون یوس برای داوطلبان ایرانی

هزینه شرکت در آزمون یوس برای داوطلبان ایرانی در دانشگاه‌های مختلف کشور ترکیه متفاوت می‌باشد. این هزینه به نسبت شرایط برگزاری و زمان برگزاری در دانشگاه‎های مختلف، متفاوت است. آزمون یوس معمولا سه تا چهار بار در سال برگزار می‌شود که شانس قبولی داوطلبان ایرانی را به نسبت زیادی بالا می‌برد. هزینه شرکت در آزمون یوس برخی از دانشگاه‌های ترکیه به مانند زیر است:

  • هزینه شرکت در آزمون یوس دانشگاه قاضی آنتپ معادل با 300 لیر
  • هزینه شرکت در آزمون یوس دانشگاه جراح پاشا معادل با 500 لیر
  • هزینه شرکت در آزمون یوس دانشگاه اوندکوز ماییز معادل با 400 لیر

آزمون ست؛ آزمونی برای تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی رشته فیزیک

آزمون ست (Scholastic Assessment Test) یکی دیگر از آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های کشور ترکیه برای داوطلبان رشته فیزیک است که در بسیاری از کشورهای برتر دنیا نیز برگزار می‌شود. این آزمون برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشورهایی مانند استرالیا و اتریش نیز برگزار می‌شود.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

 

آزمون ست توسط کالج‌برد آمریکا طراحی می‌شود و سالانه چهار بار در کشور ترکیه برگزار می‌‌شود. امروز محل‌های برگزاری این آزمون در کشور ترکیه افزایش یافته است. از شهرهای که آزمون تومر در آن برگزار می‌شود، می‌توان به ایزمیز و استانبول اشاره کرد. آزمون ست دارای دو نوع است که عبارتند از آزمون ست کلی (General Test) و آزمون ست موضوعی (Subject Test).

آزمون کلی ست برای دانشجویانی برگزار می‌شود که قصد دارند در مقطع کارشناسی رشته فیزیک تحصیل کنند. با این حال افرادی که قصد دارند در مقاطع بالاتر این رشته تحصیل کنند باید در آزمون موضوعی ست شرکت کنند.

 

مدارک عمومی مورد نیاز برای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

پذیرش و تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های کشور ترکیه نیازمند مدارکی است که باید به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. این مدارک با توجه دانشگاه مورد نظر و مقطع تحصیلی شما متفاوت است. با این حال از مدارک عمومی کلی برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه نیازمند مدارکی مانند رزومه تحصیلی قوی هستید؛ در ادامه برخی دیگر از مدارک عمومی برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه آورده شده است:

  • دیپلم دوازده ساله متقاضی که باید حداقل 70 درصد نمرات را گرفته باشد.
  • نمرات عالی در درس‌های ریاضی و فیزیک
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • مدارک معتبر زبان ترکی یا انگلیسی مانند تومر و آیلتس
  • انگیزه‌نامه مناسب
  • توصیه‌‌نامه از اساتید معتبر (برای بالا بردن شانس پذیرش)
  • پر کردن فرم درخواست پذیرش در دانشگاه مورد نظر
  • پرداخت هزینه ثبت نام

 

آزمون تومر؛ آزمون معتبر زبان ترکی

یکی از مهم‌ترین مدارک برای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه داشتن مدرک معتبر زبان ترکی برای افرادی است که قصد تحصیل در دوره‌های این زبان را دارند. آزمون تومر (Türkçe Öğretim Merkezi) یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان ترکی در سراسر جهان است که داوطلبان بین‌المللی می‌توانند در آن شرکت کنند. این آزمون به مانند آزمون آیلتس برای افرادی است که قصد تحصیل رشته فیزیک در ترکیه را دارند.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

آزمون تومر، به مانند دیگر آزمون‌های معتبر زبان خارجی دارای بخش‌های مختلفی است. از این بخش‌های می‌‎توان به بخش Writing (نوشتاری)، Reading (خواندن)، Listening (شنیداری)، Structure (ساختار) و Spoken Production (تولید گفتاری) اشاره کرد. امتیازبندی بخش‌های مختلف آزمون تومر در ادامه آورده شده است:

  • نمره بخش برقراری ارتباط برابر ۱۵
  • نمره بخش مکالمه برابر ۱۰
  • نمره بخش شنیداری برابر ۲۵
  • نمره بخش خواندن و درک مطلب برابر ۲۵
  • نمره بخش نوشتاری برابر ۲۵

 

سطوح مختلف آزمون تومر

آزمون تومر 12 سطح دارد که دانشجویان به نسبت دانشگاه مورد نظر خود باید بهترین نتیجه را دریافت کنند. سطوح این آزمون از A1 تا C1 رده بندی می‌شود که سطح C1 بهترین سطح دانایی از زبان ترکی است. سطح A1 ابتدایی‌ترین سطح آزمون تومر به شمار می‌رود، این سطح نشان دهنده این است که فرد توانایی برقراری ارتباط تنها با کلمات اولیه را دارد. با کسب نمرات زیر می‌توانید به سطوح دلخواه زبان ترکی دست پیدا کنید:

  • کسب نمره 50 تا 59 برابر با سطح A2 در آزمون تومر می‌باشد
  • کسب نمره 60 تا 65 برابر با سطح B1 در آزمون تومر می‌باشد
  • کسب نمره 66 تا 70 برابر با سطح B2 در آزمون تومر می‌باشد
  • کسب نمره 71 تا 100 برابر با سطح C1 در آزمون تومر می‌باشد

 

معرفی برخی از بهترین دانشکده‌های فیزیک کشور ترکیه

تقریبا اکثر دانشگاه‌های کشور ترکیه دوره‌های تحصیلی فیزیک را به‌روزترین شیوه در جهان به دانشجویان ارائه می‌کنند. برای مثال دانشگاه بغازیچی یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که دانشکده فیزیک آن در میان برترین دانشکده‌های جهان دیده می‌شود. همانطور که پیش از نیز گفته شد حدود 60 برنامه تحصیلی در زمینه‌های مختلف رشته فیزیک وجود دارد که دانشجویان ایرانی می‌توانند با انتخاب یکی از آن‌ها تحصیلات خود را در زمینه فیزیک ادامه دهند.

 

دانشکده فیزیک دانشگاه بغازیچی

دانشکده فیزیک دانشگاه بغازیچی (Boğaziçi University) از نگاه سایت معتبر یو‌اس نیوز در میان دانشکده‌های داخلی کشور ترکیه رتبه نخست را به دست آورده است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه می‌باشد که دارای حدود 13 هزار دانشجو است. از این رو دانشگاه بغازیچی را می‌توان به عنوان یکی از کوچک‌ترین دانشگاه‌های این کشور نام برد.

رتبه دانشکده فیزیک دانشگاه بغازیچی در میان دانشگاه‌های برتر جهان در سال 2021 برابر با 60 است. یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه ارتباطات بسیار خوب این دانشگاه با دانشگاه‌های برتر جهانی در زمینه‌های تئوری و پژوهشی است. جالب است بدانید که زبان اصلی دوره‌های تحصیلی دانشگاه بغازیچی انگلیسی است.

هزینه تحصیل در دانشکده فیزیک دانشگاه بغازیچی با توجه به دولتی بودن این دانشگاه مقرون به صرفه به شمار می‌رود. میانگین هزینه تحصیل در این دانشگاه برابر با 400 دلار در سال است. به همین دلیل دانشگاه بغازیچی در میان محبوب‌ترین دانشگاه‌‎ها نزد علاقه‌مندان به رشته فیزیک به شمار می‌‎رود.

 

دانشکده فیزیک دانشگاه فناوری خاورمیانه

دانشگاه فناوری خاورمیانه (Middle East Technical University) یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که دوره‌های رشته فیزیک را به دانشجویان ارائه می‌کند. این دانشگاه به دلیل دوره‌های تحصیلی باکیفیت خود که بیشتر به زبان انگلیسی نیز به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود، دارای نرخ پذیرش 10 درصد است. بنابراین باید در نظر داشته باشید که رقابت سختی برای تحصیل در دانشکده فیزیک این دانشگاه خواهید داشت.

امروزه دانشگاه فناوری خاورمیانه در رتبه 453 دانشگاه‌های جهان قرار دارد که دارای بیش از 1.300 دانشجوی بین‌‎المللی است. دوره‌های تحصیلی فیزیک این دانشگاه به ویژه در مباحث پژوهشی در کشور ترکیه شهرت دارد.

از مزایای تحصیل در دانشکده فیزیک دانشگاه فناوری خاورمیانه می‌توان به محل قرارگیری آن اشاره کرد. این دانشگاه در پایتخت کشور ترکیه یعنی آنکارا قرار دارد. تحصیل در شهر آنکارا که یکی از قطب‌های تحصیلی این کشور است مزایای بسیاری مانند فرصت‌های شغلی فراوان پس از تحصیل دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه فناوری خاورمیانه با توجه به عوامل بسیاری مانند شهر قرارگیری این دانشگاه کمی نسبت به دانشگاه‌های دیگر زیاد است. میانگین هزینه تحصیل سالانه در دانشگاه فناوری خاورمیانه برابر با 10 هزار دلار در سال است.

 

دانشکده فیزیک دانشگاه آنکارا

دانشکده فیزیک دانشگاه آنکارا را می‌توان به عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های موجود در قاره آسیا معرفی کرد. این دانشکده در سال 2021 توانسته است رتبه 158 جهانی را از آن خود کند. دانشگاه آنکارا یکی از دانشگاه‌های دولتی این شهر می‌باشد که در سال 1946 تاسیس شده است. دانشکده فیزیک این دانشگاه جزو قدیمی‌ترین دانشکده‌های فیزیک در کشور ترکیه است.

امروزه دانشگاه آنکارا بیش از 60 هزار دانشجوی فعال دارد که در حوزه‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه دوره‌های مختلفی را به دانشجویان خود ارائه می‌کند که از محبوب‌ترین‌ آن‌ها دوره‌های فیزیک هستند. از مزایای برجسته تحصیل در دانشگاه آنکارا می‌توان به هزینه شهریه پایین در ازای کیفیت بالای تحصیل آن اشاره کرد. میانگین هزینه تحصیل دانشجویان خارجی در این دانشگاه برابر با 900 دلار در سال است.

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه

ویزای تحصیلی کشور ترکیه از مواردی است که دانشجویان باید برای مهاجرت تحصیلی به این کشور آن را دریافت کنند. این ویزا برای علاقه‌مندان این امکان را فراهم می‌کند که بتوانند در طول مدت تحصیل خود، در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه باید با مدارک مورد نیاز به سفارت‌خانه این کشور مراجعه کنید. افراد می‌توانند با داشتن مدارکی مانند پاسپورت به سفارت‌خانه کشور ترکیه در ایران مراجعه کنند تا درخواست ویزای تحصیلی این کشور را تکمیل کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه به مانند زیر است:

  • پاسپورت معتبر تا شش ماه
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی گرفته شده در سه ماه اخیر
  • پر کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • مدارک تحصیلی پیشین خود به صورت ترجمه شده
  • نامه پذیرش در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه
  • مدرک برای نشان دادن تمکن مالی در کشور ترکیه
  • بیمه درمان دانشجو در ترکیه
  • گواهی سلامت فرد متقاضی
  • مدرکی جهت اثبات محل اقامت در کشور ترکیه
  • رزرو بلیط هواپیما برای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه
  • پرداخت هزینه ثبت درخواست ویزا

 

هزینه تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه به طور کلی مقرون به صرفه حساب می‌شود. تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های معتبر این کشور نیز به نسبت دیگر کشورهای برتر اروپایی در میان مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. جالب است بدانید که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز به نسبت دیگر کشورهای اروپایی کم‌تر می‌باشد.

هزینه تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های معتبر این کشور در سال 2021 برابر با 300 تا 1.100 دلار در سال است. این هزینه به نسبت دانشگاه و مقطع مورد نظر شما نیز فرق دارد. با این حال میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برابر با 800 دلار و در دانشگاه‌های خصوصی تا 20 هزار دلار نیز می‌رسد.

 

بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان رشته فیزیک

دریافت بورسیه‌های تحصیلی در کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای اقامت و تحصیل در کشورهای برتر اروپایی باشد. این امکان برای دانشجویانی که قصد دارند در رشته فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه ادامه تحصیل دهند نیز وجود دارد. دانشجویان می‌توانند با داشتن شرایط لازم شانس خود را برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی این کشور امتحان کنند.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان رشته فیزیک انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها از سوی دولت کشور ترکیه و برخی دیگر از سوی دانشگاه‌های به دانشجویان مستعد تعلق می‌گیرد. در کنار این موضوع برخی از این تسهیلات مالی تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد و برخی دیگر تنها درصدی از هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد.

 

بورسیه تحصیلی دولتی ترکیه (Türkiye Scholarships) یکی از بورسیه‌های تحصیلی کامل در کشور ترکیه است که توسط دولت این کشور به دانشجویان اعطا می‌شود. این بورسیه تمامی هزینه‌های دانشجویان را پوشش می‌دهد. توجه داشته باشید که رقابت برای دریافت بورسیه تحصیلی دولتی ترکیه بسیاری بالا است و دانشجویان باید رزومه تحصیلی قوی جهت دریافت این ویزا تهیه کنند. برای ثبت درخواست جهت دریافت بورسیه دولتی کشور ترکیه باید درخواست خود را در سفارت‌خانه این کشور ثبت کنید.

 

شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی رشته فیزیک

دریافت بورسیه تحصیلی در میان تعداد زیاد داوطلبان خارجی نیازمند شرایطی است که شانس شما را برای دریافت این تسهیلات مالی افزایش دهد. به عنوان مثال افرادی که در رزومه تحصیلی خود چندین مقاله به زبان انگلیسی در مورد بخش‎‌های مختلف رشته فیزیک داشته باشند، شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی این کشور دارند. از شرایط دیگری که برای بالا بردن شانس دانشجویان جهت دریافت بورسیه تحصیلی نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن انگیزه‌نامه جذاب
  • داشتن دو توصیه‌نامه از اساتید معتبر کشور ترکیه
  • داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
  • داشتن رزومه تحصیلی قوی
  • داشتن تجربه میدانی (برای تحصیل در گرایش‌های تخصصی)
  • داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ترکی با نمره بالا

 

کار در حین تحصیل رشته فیزیک در کشور ترکیه

یکی از ویژگی‌های تحصیل در دانشکده‌های فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه امکان کار نیمه‌وقت به هنگام تحصیل در این کشور است. دانشجویان این رشته می‎‌توانند با مشغول به کار شدن به هنگام تحصیل در کشور ترکیه بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در این کشور را پوشش دهند. دانشجویان این رشته می‌توانند تا سقف 20 ساعت در هفته به هنگام تحصیل خود کار کنند و درآمدی مناسبی داشته باشند. دانشجویان برای مشغول شدن به کار نیمه‌‌وقت در کشور ترکیه می‌توانند به انجمن دانشجویان دانشگاه خود مراجعه کنند و جهت استفاده از این ویژگی از کمک لازم بهره‌مند شوند.

 

سوالات متداول در زمینه تحصیل رشته فیزیک در ترکیه

در این بخش از مطلب قصد داریم به چندین سوال متداول شما عزیزان درباره شرایط تحصیل رشته فیزیک در ترکیه پاسخ دهیم.

آیا امکان تحصیل در تمامی مقاطع رشته فیزیک کشور ترکیه وجود دارد؟

بله؛ تحصیل در تمامی مقاطع رشته تحصیلی فیزیک برای دانشجویان ایرانی در صورت برخورداری از شرایط لازم امکان‌پذیر است.

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان رشته فیزیک دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد؟

بله؛ دانشجویان مستعدی که قصد دارند، در رشته تحصیلی فیزیک دانشگاه‌های تحصیل کنند در صورت داشتن شرایط می‌توانند از تسهیلات مالی برخوردار شوند.

آیا می‌توان با تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های کشور ترکیه اقامت دائم این کشور را دریافت کرد؟

بله؛ دانشجویانی که دوران تحصیل خود را در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه تمام کنند، می‌توانند با ورود به بازار کار این کشور ویزای کاری ترکیه را دریافت کنند. پس از دریافت ویزای کاری کشور ترکیه و گذشت پنج سال در این کشور می‌توانید برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنید.

دوره‌های تحصیلی رشته فیزیک در دانشگاه‌های ترکیه به چه زبانی تدریس می‌شوند؟

دوره‌های تحصیلی رشته فیزیک در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه به زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند.

آیا برای تحصیل رشته فیزیک در ترکیه نیاز به شرکت در آزمون ورودی می‌باشد؟

بله؛ داوطلبانی که قصد دارند در رشته فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه مشغول به تحصیل شوند، باید در آزمون‌های ورودی مانند آزمون SAT یا آزمون YOS شرکت کنند.

شرایط تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های کشور ترکیه به چه صورت است؟

برای تحصیل رشته فیزیک در دانشگاه‌های این کشور علاوه بر داشتن مدارکی مانند رزومه تحصیلی و مدرک زبان معتبر باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه نیز شرکت کنید.

بازار کار مشاغل فارغ‌التحصیلان رشته فیزیک در کشور ترکیه به چه صورت است؟

نرخ بیکاری کشور ترکیه در سال 2021 برابر با 10.6 درصد است، این نرخ به خوبی نشان‌دهنده وضعیت شغلی نسبتا خوب کشور ترکیه در منطقه است.

تحصیل در ترکیه به عنوان بهترین گزینه برای داوطلبان رشته فیزیک

امروزه تحصیل در کشور ترکیه به دلایل مختلفی نظیر امکان تحصیل به زبان انگلیسی و امکان دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در میان دانشجویان ایرانی طرفدار زیادی پیدا کرده است. دولت این کشور نیز توانسته است سطح کیفی سیستم آموزشی خود را به کشورهای برتر جهان نزدیک کند. تحصیل رشته‌های پردرآمد مانند رشته فیزیک در دانشگاه‌های این کشور، یک گزینه مطلوب برای داوطلبان ایرانی به شمار می‌رود.

تحصیل رشته فیزیک در ترکیه به دلیل کیفیت بالای تحصیل و هزینه پایین در دانشگاه‌های دولتی این کشور یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. همچنین دانشجویان مستعد می‌توانند با داشتن شرایط مورد نیاز بورسیه تحصیلی‌ دانشگاه‌ها را دریافت کنند و رزومه تحصیلی خود را قوی‌تر کنند. دانشجویان می‌توانند با اتمام دوره تحصیلی خود در رشته فیزیک دانشگاه‌های کشور ترکیه و دریافت ویزای کاری این کشور پس از پنج سال اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 1 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .