whatsapp
الو اپلای
تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  15 دی 1400

تعداد نظرات :  3

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

ترکیه؛ مقصدی مناسب برای تحصیل روانشناسی

در سال‌های اخیر، کشور ترکیه همواره به عنوان مقصدی مناسب برای تحصیل ایرانیان در انواع رشته‌ها و مقاطع تحصیلی به شمار می‌رفته است. رشته روانشناسی یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها در کشور ترکیه است که سالانه دانشجویان ایرانی بسیاری برای تحصیل در این رشته اقدام می‌کنند. اما آیا تحصیل در کشور ترکیه می‌تواند مدرک بین‌المللی به همراه داشته باشد؟ آیا در کشور ترکیه به دانشجویان ایرانی بها داده می‌شود؟ هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه چقدر است؟ در ادامه این مطلب از سایت الواپلای قصد داریم تا شرایط تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و به این سوالات نیز پاسخ دهیم.

کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که برای دانشجویان بومی و بین‌المللی خود، بورسیه تحصیلی با شرایط مختلفی را در نظر گرفته است. این بورسیه‌های تحصیلی انواع مختلفی دارند که اغلب آن‌ها شامل کمک هزینه تحصیل در این کشور می‌شوند.

همچنین دانشجویان در کشور ترکیه این امکان را خواهند داشت تا بتوانند برای خانواده خود هم ویزای همراهی دریافت کنند. این ویزا می‌تواند تا پایان دوره تحصیلی فرد در کشور ترکیه تمدید شود و از این رو به عنوان انتخابی مناسب به شمار می‌رود.

هر آن‌چه که باید از سیاست‌های آموزشی کشور ترکیه بدانید

به طور کلی کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که با آغوشی باز از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کند. در این کشور همواره خوابگاه‌های دولتی و خصوصی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند با توجه به شرایط خود، برای استفاده از آن‌ها اقدام کنند. در ادامه بیشتر درباره سیاست‌های آموزشی ترکیه و امتیازاتی که به دانشجویان اعطا می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

سیاست کلی درباره دانشجویان بین‌المللی

همانطور که گفته شد، دانشجویان بین‌المللی در کشور ترکیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و از این رو می‌توان این کشور را به عنوان انتخابی مطمئن برای تحصیل دانست. در سال‌های اخیر این امکان برای دانشجویان ایرانی فراهم شده است که همزمان با تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه، به صورت نیمه‌وقت نیز کار کنند و بتوانند از هزینه‌های زندگی خود بر بیایند.

همچنین دانشجویان کشور ترکیه می‌توانند دروس خود را به دو زبان انگلیسی یا ترکی بگذرانند. در این کشور دانشجویان می‌توانند با پرداخت شهریه اضافی، زبان دروس خود را به انگلیسی تغییر دهند که برای این کار نیز باید مدرک زبان انگلیسی ارائه شود.

اعطای بورسیه تحصیلی برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

از دیگر مواردی که می‌تواند شما را برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه ترغیب کند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه است. شما در کشور ترکیه این امکان را دارید تا بتوانید در صورت داشتن توانایی‌های لازم، برای دریافت بورسه تحصیلی اقدام کنید. بورسیه‌های تحصیلی را می‌توان نوع کمک هزینه تحصیل دانست که با توجه به شرایط دانشجو می‌تواند مبلغ متفاوتی را پوشش دهد. بورسیه‌های تحصیلی به طور کلی به دو نوع کامل یا تام و نیمه تقسیم می‌شوند.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

بورسیه تحصیلی کامل یا تام می‌تواند تمام هزینه‌های تحصیل یا زندگی شما را پوشش دهد تا بتوانید به صورت متمرکز روی تحصیل خود وقت بگذارید. این بورسیه‌های تحصیلی در اغلب اوقات مانند یک نوع تعهدنامه عمل می‌کنند. به زبانی ساده‌تر، شرکت یا بنیادی که هزینه‌های تحصیلی شما را پوشش می‌دهد، از شما تعهد می‌گیرد که پس از دوران تحصیل در حین تحصیل خود، به کار در آن شرکت بپردازید. لازم به ذکر است که بورسیه‌های تحصیلی کامل بسیار به ندرت و به دانشجویان بسیار توانا ارائه می‌شوند.

بورسیه تحصیلی نیمه این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید در پرداخت برخی از هزینه‌های تحصیل خود صرفه‌جویی کنید. در نظر داشته باشید که در کشور ترکییه بورسیه‌های تحصیلی نیمه شرایط مختلفی را دارند که هرکدام قادر هستند تا بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهند. در نظر داشته باشید که شرایط این بورسیه‌ها توسط شرکت یا بنیاد ارائه دهنده آن‌ها تعیین می‌شود. در بخش‌های بعدی نیز به معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه پرداخته خواهد شد.

نکات اقتصادی کشور ترکیه که یک دانشجو باید به آن‌ها توجه کند

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه تنها از دید آموزشی اهمیت ندارد. شما قصد دارید که برای مدتی هرچند کوتاه در این کشور اقامت داشته باشید و احتمالا هم کار کنید. بنابراین باید درباره شرایط اقتصادی این کشور اطلاعاتی داشته باشید که در آینده با مشکلی مواجه نشوید.

کشور ترکیه دارای یکی از پایدارترین اقتصادهای جهان است. در این کشور این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید به عنوان یک دانشجو درآمد مناسبی را کسب کنید و بتوانید از پس هزینه‌های تحصیل و زندگی خود بر بیایید.

همچنین شما با داشتن اقامت تحصیلی کشور ترکیه می‌تواند در هر کدام از بانک‌های این کشور که تمایل داشتید، حساب باز کنید. در بانک‌های کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید از خدمات بین‌المللی بهره ببرید و تقریبا در هرجای دنیا بتوانید به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشید.

معرفی رشته روانشناسی و اهمیت آن در ترکیه و جهان

رشته روانشناسی یکی از رشته‌هایی در جهان است که سعی در درک رفتار انسان دارد. این رشته در سال‌های اخیر بسیار مانند توجه قرار گرفته است و دانشجویان بسیاری قصد تحصیل در این رشته را دارند. کشور ترکیه نیز یکی از این کشورها است و سالانه دانشجویان بین‌المللی زیادی به خصوص ایرانیان را برای تحصیل این رشته پذیرش می‌کند.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

در جهان همواره به بازنگری رفتار انسان‌ها توجه ویژه می‌شود. رفتارهای انسان‌ها می‌توانند شخصیت درون آن‌ها را شکل دهند و از این رو در سال‌های اخیر به رشته‌های فعال در این زمینه مانند روانشناسی و روانپزشکی بیش از قبل توجه شده است.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی حائز اهمیت باشد. اول اینکه رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در جهان است و شما با دریافت مدرک تحصیلی این رشته می‌توانید تقریبا در همه‌جای جهان کاری مناسب پیدا کنید.

نکته بعدی که برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه باید به آن توجه کرد، بازار کار داغ است. شما با تحصیل در این رشته می‌توانید به راحتی وارد بازار کار قوی آن شوید و در همان سال‌های ابتدایی درآمد مناسبی را کسب کنید.

گرایش‌های رشته روانشناسی در کشور ترکیه

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه می‌تواند برای شما درهای بسته زیادی را باز کند. یکی از این درها، امکان تحصیل در رشته‌های تخصصی رواشناسی است که به عنوان گرایش‌های آن نامیده می‌شوند. به طور کلی شما با دریافت مدرک کارشناسی رشته روانشناسی، به عنوان یک روانشناس عمومی شناخته خواهید شد.

پس از دریافت مدرک لیسانس نوبت به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌رسد. شما این امکان را دارید تا بتوانید در این کشور در انواع گرایش‌های روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی بالینی و روانشناسی کودکان استثنایی تحصیل کنید. البته دوره‌های دیگری نیز برای تحصیلات تکمیلی وجود دارند که ذکر کردن آن‌ها موضوع این بحث نیست.

دروس رشته روانشناسی قابل تدریس در دانشگاه‌های ترکیه

پیش از تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه بد نیست درباره دروسی که در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند اطلاعاتی داشته باشید. در دانشگاه‌های کشور ترکیه دورس مختلفی در زمینه علوم روانشناختی به دانش‌آموزان تدریس می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به روان‌شناسی و آسیب‌شناسی خانواده اشاره کرد. همچنین سنجش و اندازه‌گیری خانواده نیز از دیگر دروس دانشگاه‌های ترکیه هستند.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

از جمله دروس تحصصی این رشته هم می‌توان به درس مشاوره ازدواج اشاره کرد. در این کشور این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید دروس مربوط به دانش کامپیوتر را هم تحصیل کنید. از جمله این دروس می‌توان به روش‌های آماری پیشرفته، SPSS، استفاده از کامپیوتر در اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی اشاره کرد.

در بخش علوم روانشناختی هم دروس متنوعی مانند روان‌شناسی اجتماعی به دانشجویان این رشته تدریس می‌شوند. البته دروس دیگری نیز در لیست دروس رشته روانشناسی وجود دارند که می‌توان از جمله آن‌ها به روانشناسی پزشکی، آسیب‌شناسی، رفتار درمانی و خانواده درمانی اشاره کرد.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان حائز اهمیت باشد. یکی از این جهات، امکان تحصیل این رشته در تمام مقاطع تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

تحصیل در مقطع کارشناسی

به جرئت مقطع کارشناسی را می‌توان پرطرفدارترین مقطع تحصیلی دانست. این مقطع تحصیلی در بسیاری از مواقع مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه است و از این رو می‌توان آن را مهم‌ترین مقطع تحصیلی هم دانست. تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه آن هم در مقطع کارشناسی می‌تواند از جهات مختلفی برای ایرانیان حائز اهمیت باشد. یکی از این جهات مدرک تحصیلی معتبر دانشگاه‌های کشور ترکیه است. دانشگاه‌های کشور ترکیه این امکان را به شما خواهند داد تا بتوانید با تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی این کشور، به کشورهای برتر آموزشی مانند آلمان و فرانسه راه پیدا کنید.

به طور کلی تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در مقطع کارشناسی در حدود 3 تا 4 سال است و پس از گذراندن این دوران، می‌توانید برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام کنید. شایان ذکر است شما با تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه ، مدرک تحصیلی روانشناسی عمومی را دریافت خواهد کرد.

انتخاب مقطع کارشناسی ارشد برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

مقطع کارشناسی ارشد بعد از کارشناسی پرطرفدارترین مقطع تحصیلی شناخته می‌شود. شما با تحصیل در این مقطع می‌توانید مدارک تحصیلی تخصصی این رشته را دریافت کنید. تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در کارشناسی ارشد به شما این امکان را خواهد داد تا در انواع گرایش‌های این رشته مانند روانشناسی بالینی مدرک تحصیلی معتبر دریافت کنید.

انتخاب مقطع دکترا برای تحصیل

مقطع دکترا یکی از مقاطع تحصیلی روانشناسی است که با دریافت مدرک آن، اعتبار شما بسیار بیشتر از همیشه خواهد شد. در نظر داشته باشید که تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در مقطع دکترا به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در مراکز آموزشی بسیار مهم این کشور مشغول به کار شوید.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌ برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

سالانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه اقدام می‌کنند. از این رو، دانشگاه‌های این کشور شرایطی را تعیین کرده‌اند که تنها دانشجویان توانا بتوانند در این دانشگاه‌ها پذیرفته شوند. در کشور ترکیه دانشگاه‌های به صورت مستقل شرایط پذیرش را تعیین می‌کنند و به همین دلیل، شما باید برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر ابتدا شرایط پذیرش در آن را مطالعه کنید. البته دانشگاه‌های این کشور برخی شرایط عمومی دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

 

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

یکی از این شرایط داشتن مدرک زبان است. شما برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در مقطع کارشناسی باید مدرک زبان از یک آزمون معتبر مانند آیلتس داشته باشید. البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود و برای شما شرط نمره هم تعیین شده است. بدین معنا که برای آزمونی مانند آیلتس در مقطع کارشناسی، باید حداقل نمره 6 یا 6.5 داشته باشید.

شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همین آزمون باید بتوانید حداقل نمره 7 را کسب کنید. این در حالی است که برای تحصیل در مقطع دکترا نمره 7.5 زبان انگلیسی آیلتس تعیین شده است. البته همانطور که گفته شد، آزمون‌های دیگری نیز برای پذیرش در دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه وجود دارند که برخی برای زبان ترکی هستند.

از جمله دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل روانشناسی می‌توان به آزمون‌های تعیین سطح علمی اشاره کرد. بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان، آزمون‌های مختلفی برای تعیین سطح آن‌ها در نظر گرفته‌اند که بتوانند پیش از ورود، از سطح علمی آن‌ها با خبر شوند. لازم به ذکر است که هر دانشگاه می‌تواند آزمون دلخواه و اختصاصی خود را داشته باشد و مانعی برای این کار وجود نخواهد داشت.

مزایای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید به صورت نیمه‌وقت و در کنار تحصیل خود، به کار کردن هم بپردازید. برخی از دانشگاه‌های ترکیه موقعیت‌های شغلی برای دانشجویان خود دارند و می‌توانید در صورت تمایل به صورت متمرکز در درون دانشگاه مشغول به کار شوید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که این شغل‌ها می‌توانند تاثیر به‌سزایی در رزومه شغلی شما داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه امکان همراهی خانواده است. شما می‌توانید پس از دریافت اقامت و استقرار در کشور ترکیه، برای دریافت ویزای همراهی خانواده اقدام کنید. این ویزا به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید با توجه به تمکن مالی، خانواده را هم در کنار خود در این کشور داشته باشید. این ویزا می‌تواند تا پایان دوران تحصیل شما اعتبار داشته باشد. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با این ویزا همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به کشور ترکیه ببرید.

اما در این میان شما این امکان را خواهید داشت تا بتوانید پس از تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه، راحت‌تر از دیگر افراد اقامت دائم و تابعیت این کشور را دریافت کنید. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید پس از پایان تحصیل، به دنبال کار بگردید و ویزای کار این کشور را دریافت کنید. سپس و بعد از چند سال کار کردن، به شما اقامت دائم ترکیه اعطا خواهد شد. بعد از گذشت یک الی دو سال، شما می‌توانید برای دریافت حق شهروندی و پاسپورت این کشور اقدام کنید.

بررسی اجمالی دانشگاه‌های ترکیه

یکی از مواردی که دانشجویان ایرانی و بین‌المللی را برای تحصیل در کشور ترکیه ترغیب می‌کند، دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه‌های کشور ترکیه همواره در لیست برترین دانشگاه‌های جهان از نظر جایگاه علمی و امکانات آموزشی و رفاهی قرار داشته‌اند. دانشگاه‌های این کشور تنها دانشجویان توانا و برتر را برای تحصیل پذیرش می‌کنند و از این رو فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند در بازار جهانی شغلی مناسب و پر درآمد پیدا کنند.

معرفی برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های کشور ترکیه در رده بالایی قرار دارند و مورد تایید کشورهای جهان هستند. در این بخش قصد داریم تا بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه را به شما معرفی کنیم.

دانشگاه سابانجی

دانشگاه سابانجی را می‌توان یکی از برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه دانست. در این دانشگاه خصوصی 26 ساله رشته روانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشجویان این رشته از امکانات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

دانشگاه سابانجی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در تمام مقاطع تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه به تحصیل بپردازید. پردیس دانشگاه سابانجی در حومه شهر استانبول قرار دارد؛ اما با این حال دسترسی به این دانشگاه به دلیل سیستم حمل و نقل عمومی گسترده اصلا کار سختی نیست.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ را می‌توان یکی دیگر از دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه دانست. این دانشگاه 37 ساله به دلیل خصوصی بودن، شهریه بیشتری را نسبت به دانشگاه‌های دولتی ترکیه دانشجویان دریافت می‌کند. اگرچه دلیل دریافت این هزینه مازاد، امکانات رفاهی و آموزشی بسیار این دانشگاه است.

شما در دانشگاه کوچ می‌توانید به تحصیل در رشته رواشناسی در تمام مقاطع تحصیلی بپردازید. این دانشگاه دارای پردیس‌های مختلفی است که در هرکدام بخشی از دروس رشته روانشناسی ارائه می‌شوند. دانشگاه کوچ همواره امکانات متنوعی را به دانشجویان ارائه می‌دهد تا بتوانند در این دانشگاه استعدادهای خود را شکوفا کنند. یکی از این امکانات داشتن سایت خبری است. این دانشگاه برای دانشجویان علاقه‌مند به خبرنگاری تدابیری را اندیشیده است که بتوانند علاقه خود را در این مکان دنبال کنند.

دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل رشته روانپزشکی در ترکیه است. این دانشگاه بر خلاف دیگر دانشگاه‌های ذکر شده، دانشگاهی دولتی است و از این رو شهریه کمتری را نسبت به آن‌ها دریافت می‌کند. سابقه کاری دانشگاه استانبول نیز بسیار طولانی است و به 670 سال می‌رسد.

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه آن هم در دانشگاه استانبول می‌تواند به دلیل داشتن امکانات متنوع آموزشی مانند آزمایشگاه‌های متعدد و سطح علمی بالا بسیار حائز اهمیت باشد. در این دانشگاه سالانه در حدود 70 هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که بسیاری از آن‌ها ایرانی هستند.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه است که می‌توانید برای تحصیل در رشته روانشناسی آن را انتخاب کنید. این دانشگاه به صورت مستقل از دولت فعالیت می‌کند و به زبان ساده‌تر، به عنوان دانشگاهی خصوصی شناخته می‌شود. این دانشگاه یکی از ثروت‌مندترین دانشگاه‌های کشور ترکیه نیز به شمار می‌رود و همواره امکانات متنوعی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

این دانشگاه در 20 کیلومتری شهر آنکارا قرار دارد؛ اما دسترسی به آن به لطف وسایل حمل و نقل عمومی بسیار راحت است. همچنین در این دانشگاه سالانه در حدود 13 هزار دانشجو به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند که نشان از سطح بین‌المللی آن دارد.

دانشگاه باهچه شهیر

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه آن هم در یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌تواند بسیار برای ایرانیان جذاب باشد. دانشگاه خصوصی باغچه شهیر با سابقه کاری 23 سال، یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه است که سالانه در حدود 17 هزار نفر در آن تحصیل می‌کنند.

یکی از مواردی که تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه را بسیار جذاب می‌کند، پردیس‌های بین‌المللی و متعدد این دانشگاه در اروپا و آمریکا است. از جمله پردیس‌های بین‌المللی این دانشگاه هم می‌توان به پردیس‌های سیلیکون ولی، کولونی، تورنتو، واشنگتن، بوستون، روم، هنگ کنگ و برلین اشاره کرد.

دانشگاه یاشار

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه در دانشگاه خصو.صی یاشار می‌تواند دیگی دیگر از انتخاب‌های شما باشد. این دانشگاه 20 ساله خصوصی هموراه به دانشجویان ایرانی اهمیت می‌دهد و افراد بسیاری سالانه برای تحصیل در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

انواع بورسیه‌های تحصیلی در کشور ترکیه

همانطور که گفته شد دریافت بورسه تحصیلی می‌تواند یکی از راه‌های کمترکردن هزینه زندگی باشد. در کشور ترکیه بیشتر بورسیه‌های تحصیلی به صورت نیمه و کمک هزینه تحصیل هستند و از این رو شما باری دریافت آن‌ها راه آسان‌تری را نسبت به بورسیه تحصیلی کامل پیش رو خواهید داشت. همانطور که گفته شد، بورسیه‌ها توسط شرکت‌ها و بنیادهای مختلفی ارائه می‌شوند که گاهی می‌توانند دولت ترکیه یا گاهی هم یک شرکت خصوصی باشند. در ادامه پرطرفدارترین بورسیه‌های تحصیلی در کشور ترکیه به شما معرفی خواهند شد.

بورسه فول فاند

بورسیه فول فاند را می‌توان یکی از انواع بورسیه‌های کامل کشور ترکیه دانست. این بورسیه تحصیلی به شما این امکان را می‌دهد که برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه هیچ هزینه‌ای بابت تحصیل پرداخت نکنید. این بورسیه تحصیلی با توجه به شرایط دانشجویان، بسیار به ندرت ارائه می‌شود و از این رو برای دریافت آن برای بتوانید استعدادهای خود را به خوبی به نمایش بگذارید.

بورسیه عبدالله گل

این بورسیه تحصیلی مناسب برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه است و به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. اگرچه تمرکز این بورسیه بیشتر روی دانشجویان کارشناسی است. بورسیه عبدالله گل تنها برخی هزینه‌های تحصیل در این کشور را در بر می‌گیرد و کاری با مخارج زندگی دانشجویان ندارد. برای دریافت این بورسیه تحصیلی نیز باید به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید و مدرک زبان آیلتس یا تافل را ارائه دهید.

بورسیه دانشجویان برجسته

این بورسیه تحصیلی به بسیاری از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌شود اما به طور کلی می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا مناسب باشد. برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان برجسته باید بتوانید رزومه‌ای قوی از خود داشته باشید و با گذران آزمون‌های مختلف، سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببرید.

بورسیه دانشجویان برجسته می‌تواند به عنوان یک کمک هزینه دانشجویی برای تحصیل باشد و 1000 تا 3000 لیر از مخارج تحصیل شما را پوشش دهد. این در حالی است که شما برای دریافت این بورسیه باید توسط یک استاد راهنما تایید صلاحیت شوید تا بتوانید این مبلغ را دریافت کنید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه که به دانشجویان بین‌المللی و بومی خود تسهیلاتی را ارائه می‌کند. بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای تمام مقاطع تحصیلی در نظر گرفته شده است و متقاضیان باید پس از دریافت پذیرش در این دانشگاه، نسبت به ثبت درخواست این بورسیه اقدام کنند. در غیر این صورت درخواست آن‌ها رد خواهد شد.

یکی از شراطی دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه کوچ، تسلط به زبان انگلیسی است. شما برای دریافت این بورسیه باید مدرک زبان آیلتس یا تافل خود را به دانشگاه کوچ ارائه دهید. همچنین این بورسیه می‌تواند با توجه به شرایط و توانایی‌های شما، 25، 50 یا 100 درصد هزینه‌های تحصیلی را پوشش دهد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

اولین نکته‌ای که برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه باید به آن توجه کنید، پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظر است. شما پس از دریافت پذیرش می‌توانید به سفارت کشور ترکیه در ایران مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت ویزای تحصیلی ثبت کنید.

برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه باید ابتدا مدارک هویتی خود از جمله پاسپورت ترکیه و شناسنامه را آماده کرده و به سفارت ترکیه ارائه دهید. در ادامه نیز از شما عکس پرسنلی جدید و رسمی خواسته خواهد شد که باید آن را آماده داشته باشید. همچنین مدارک دیگری که ممکن است از شما خواسته شوند، به شرح زیر هستند:

  • کارنامه ریز نمرات در مقاطع تحصیلی گذشته
  • مدارک تحصیلی پیشین مانند دیپلم و لیسانس
  • مدارک خانواده در صورت تمایل برای اخذ ویزای همراهی خانواده

هزینه زندگی و تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

از آن‌جایی که در کشور ترکیه دو نوع دانشگاه دولیت و خصوصی وجود دارند، هزینه‌های تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه هم متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های خصوصی این کشور در قبال خدمات بیشتری که ارائه می‌دهند، شهریه بیشتری را هم دریافت می‌کنند.

 

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه

به عنوان مثال اگر بخواهیم مبنای شهریه را یورو قرار دهیم، شما برای تحصیل در دانشگاه کوچ باید 16 هزار یورو برای هر سال پرداخت کنید. همچنین میزان شهریه برای تحصیل در دانشگاه سابانجی هم در حدود 16 هزار دلار تخمین زده شده است. البته برخی دانشگاه‌های این کشور نرخ شهریه بسیار کمتری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه خاورمیانه با نرخ 2300 یورویی و دانشگاه عبدالله گل با شهریه 4400 یوروی اشاره کرد.

نرخ بیکاری در کشور ترکیه

در سال‌های اخیر کشور ترکیه تلاش کرده است تا نرخ بیکاری را به کمترین حد خود برساند. پایین‌ترین نرخ بیکاری در جهان در سال 2021، 3.7 درصد بوده است. این در حالی است که در کشور ترکیه نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در سه سال اخیر یعنی زیر 10 درصد رسیده است.

در رابطه با تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه این را هم بد نیست بگوییم که در این کشور روانشناسان از درآمد بالایی برخوردار هستند و میزان حقوق آن‌ها با سابقه کاری رابطه مستقیمی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که این کشور می‌تواند به عنوان انتخابی مناسب برای تحصیل و کار در زمینه روانشناسی باشد.

سوالات متداول

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی برای ایرانیان جذاب باشد. اما در عین حال، ممکن است ابهاماتی هم برای متقاضیان تحصیل این رشته پیش بیاید. از این رو قصد داریم در این بخش به سوالات احتمالی شما پاسخ دهیم.

بهترین شهرهای کشور ترکیه برای زندگی و ترکیه کدامند؟

از بهترین شهرهای کشور ترکیه برای زندگی و کار می‌توان به استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا اشاره کرد.

آیا می‌توان به صورت رایگان در ترکیه تحصیل کرد؟

تنها در شرایطی می‌توان به صورت رایگان در کشور ترکیه تحصیل کرد که بتوانید بورسیه تحصیلی کامل را دریافت کنید.

آیا شهریه‌های دانشگاه‌های این کشور بر حسب یورو هستند؟

شهریه‌های دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه به سه صورت دلار، لیر و یورو به انتخاب دانشجو تعیین می‌شوند.

آیا دانشگاه‌های ترکیه مختلف هستند؟

بسته به نوع دانشگاه، برخی دانشگاه‌های این کشور تک جنسیتی و برخی مختلط هستند.

وضعیت خوابگاه در ترکیه چگونه است؟

برخی دانشگاه‌های شبانه‌روزی، به صورت متمرکز دارای خوابگاه هستند. اما شما می‌توانید در سطح شهر هم خوابگاه‌های خصوصی با قیمتی مناسب پیدا کنید.

مهاجرت تحصیلی آسان به ترکیه با الواپلای

تحصیل رشته روانشناسی در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان حائز اهمیت باشد. در این کشور برای دانشجویان انواع بورسیه‌های تحصیلی ایجاد شده‌اند که به شما این امکان را خواهند داد تا بتوانید هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را در ترکیه کاهش دهید.

همچنین دانشجویان دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌توانند پس از تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی، در همان کشور وارد بازار کار شوند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری ترکیه کنند. در این صورت می‌توانند پس از مدتی اقامت دائم و تابعیت ترکیه را نیز دریافت کنند.

موسسه مهاجرتی الواپلای با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع خدمات و روندهای مهاجرتی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن روندهای اخذ ویزای خود را طی کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر برای تحصیل رشته روانشناسی در کشور ترکیه با مشاوران مجرب ما در این مجموعه تماس بگیرید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
4.1 از 5 با 11 رای

  • مجله مهاجرت

    1401-11-28 در 2:12 ق.ظ

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟

  • امیر

    1401-05-22 در 12:33 ق.ظ

    سلام
    در کنار کار دانشجویی و تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی
    این امکان وجود دارد که بشه با همون کار دانشجویی هزینه ها را پرداخت؟
    مثل هزینه های پوشاک و خوراک و حمل و نقل و اجاره خونه و…

    • شیوا داداش زاده

      1401-05-23 در 3:33 ب.ظ

      سلام
      بستکی داره چه نوع کاری رو شما دارید انجام می دید و درآمدتون چقدر هست.

تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .