whatsapp
الو اپلای
تحصیل روانپزشکی در ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  8 شهریور 1401

تعداد نظرات :  0

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

ترکیه؛ کشوری مناسب برای تحصیل رشته روانپزشکی

در سال‌های اخیر همواره شاهد سیل عظیم دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشور ترکیه بوده‌ایم. کشور ترکیه این امکان را به ایرانیان می‌دهد تا بتوانند با تحصیل در این کشور، مدرک تحصیلی بین‌المللی دریافت کنند و در مواقعی نیز بتوانند ویزای همراهی خانواده را بگیرند و خانواده را هم با خود به ترکیه ببرند. رشته روانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های قابل تحصیل در ترکیه و دیگر کشورهای جهان است. اما شرایط تحصیل روانپزشکی در ترکیه چیست؟ آیا تحصیل در این کشور می‌تواند رایگان باشد؟ در این مطلب از الواپلای قصد داریم تا به طور کامل شرایط تحصیل این رشته در ترکیه را مورد بررسی قرار داده و به این سوالات نیز پاسخ دهیم.

آشنایی بیشتر با کشور ترکیه و سیاست‌های آموزشی این کشور

کشور ترکیه همواره یکی از برترین مقاصد ایرانیان برای تحصیل بوده است. در این کشور شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به کشورهای آمریکایی یا اروپایی تحصیل کنید و مدرک تحصیلی بین‌المللی با اعتبار جهانی را دریافت کنید. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید برای دریافت بورسیه تحصیلی جهت کاهش هزینه‌های تحصیل نیز اقدام کنید که در ادامه درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهد شد.

اقتصاد ترکیه

شاید در ابتدا اقتصاد ترکیه برای شما جالب نباشد و برای تحصیل در این کشور، ضرورتی برای مطالعه این بخش نبینید. اما در نظر داشته باشید که شما قصد زندگی در این کشور هرچند به مدت محدودی را دارید، بنابراین باید درباره شرایط زندگی و توان اقتصادی این کشور اطلاعاتی داشته باشید.

در کشور ترکیه دارای اقتصادی پایدار است و از این رو مردم این کشور سختی زیادی را برای زندگی در ترکیه تحمل نمی‌کنند. از این جهت تحصیل روانپزشکی در ترکیه می‌تواند به شرایط اقتصادی این کشور ربط داشته باشید که در ترکیه روانپزشکی یکی از مشاغل پردرآمد به شمار می‌رود و از این رو می‌توانید در این کشور رفاه مناسبی را برای خود ایجاد کنید.

حساب بین‌المللی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه حائز اهمیت باشد، امکان افتتاح حساب در بانک‌های کشور ترکیه و بهره‌مندی از خدمات بین‌المللی آن‌ها است. شما می‌توانید در کشور ترکیه حساب بانکی با یکی از ارزهای دلار، لیر یا یورو را ایجاد کنید و به دلیل اتصال بانک‌های این کشور به سیستم بانکداری جهانی، تقریبا در همه‌جای دنیا به حساب خود دسترسی کامل داشته باشید.

دریافت بورسیه تحصیلی

از دیگر مواردی که تحصیل روانپزشکی در ترکیه را در کشور ترکیه جذاب می‌کند، امکان دریافت بورسه تحصیلی است. در کشور ترکیه و اغلب کشورهای جهان، این امکان برای دانشجویان بومی و بین‌المللی وجود دارد که بتوانند برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود، برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

بورسیه‌های تحصیلی انواع مختلفی دارند و بنیادها و موسسات بسیاری آن‌ها را ارائه می‌دهند. به طور کلی بورسیه‌های تحصیلی را می‌توان به دو نوع کامل و نیمه تقسیم کرد. بورسیه‌های تحصیلی کامل این امکان را به شما خواهند داد تا بدون نیاز به پرداخت هزینه تحصیل، در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید. شایان ذکر است که این بورسیه‌های تحصیلی به ندرت و تنها به دانشجویان توانا با شرایط خاص اعطا می‌شوند. در برخی مواقع نیز این بورسیه‌ها مانند یک تعهدنامه عمل می‌کنند و از شما خواسته می‌شود تا پس از تحصیل، در شرکت ارائه دهنده بورسه مشغول به کار شوید.

نوع دیگر بورسیه تحصیلی برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه، بورسیه تحصیلی نیمه است. این بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند بخشی از هزینه‌های تحصیل شما در کشور ترکیه را پوشش دهند و از این رو شما باید باقی هزینه را از جیب خود پرداخت کنید. این بورسیه‌ها با توجه به بنیاد و شرکت ارائه دهنده آن‌ها درصد متفاوتی از هزینه‌ها را شامل می‌شوند که در بخش‌های بعدی معروف‌ترین انواع بورسیه‌های تحصیلی مناسب برای رشته روانپزشکی را معرفی خواهیم کرد.

سیاست کلی درباره دانشجویان بین‌المللی

به طور کلی کشور ترکیه به دانشجویان بین‌المللی توجه بسیاری دارد و از این رو در این کشور این امکان وجود دارد تا بتوانید با شرایطی آسان‌تر نسبت به دیگر کشورها به تحصیل بپردازید. همچنین شما می‌توانید برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه برای دریافت خوابگاه اقدام کنید که بسیاری از دانشگاه‌های جهان آن را ارائه نمی‌دهند.

معرفی رشته روانپزشکی در ترکیه

رشته روانپزشکی یکی از رشته‌هایی در جهان است که سالانه افراد بسیاری قصد تحصیل در آن را دارند. در رشته روانپزشکی دروس متنوعی تدریس می‌شوند و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در گرایشات مختلفی به تحصیل و فعالیت بپردازند. در ترکیه رشته روانپزشکی از محبوبیت بالایی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در کشور ترکیه به راحتی وارد بازار کاری پررونق شوند.

اهمیت روانپزشکی در ترکیه و جهان

کشور ترکیه همواره به رشته‌های پزشکی اهمیت زیادی داده است. در این کشور به سلامت روان نیز بسیار توجه می‌شود و از این رو شما می‌توانید در رشته روانپزشکی و زیرشاخه‌های آن کاملا موفق ظاهر شوید. البته موفق بودن شما در کشور ترکیه در گرو تحصیل با معدل بالا و دانش زیاد است.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

در سطح جهان نیز به دانش سلامت روان بسیار توجه می‌شود. رشته روانپزشکی یکی از رشته‌هایی در جهان بوده که با توجه به گسترش تکنولوژی و افزایش فشارهای عصبی روی مردم، بیش از پیش به آن توجه شده است. تحصیل روانپزشکی در ترکیه و اخذ مدرک تحصیلی بین‌المللی به دلیل مدرک تحصیلی معتبر و رشته پرطرفدار این امکان را به شما خواهد داد تا بتوانید برای تحصیل یا کار در دیگر کشورهای جهان اقدام کنید.

 

حوزه کاری روانپزشکان

رشته روانپزشکی، یک رشته بسیار گسترده است و نیاز به آن هم روزانه در میان جهانیان بیشتر از قبل احساس می‌شود. شما به عنوان یک روانپزشک بزرگترین بازار کار را در اختیار خود دارید و می‌توانید خودتان دفتر مخصوص خود را ایجاد کنید. اما یکی از گسترده‌ترین بخش‌های فعالیت روانپزشکی در شناسایی انواع اختلالات است که می‌توانید با تحصیل روانپزشکی در ترکیه نسبت به آن‌ها آشنایی کامل پیدا کنید.

از جمله اختلالات شایع روانپزشکی هم می‌توان به اختلال افسردگی اساسی و اختلال دو قطبی اشاره کرد. همچنین نام اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواسی-جبری و اختلال خواب و بیداری نیز در این میان دیده می‌شوند. برخی دیگر از انواع اختلالاتی که با تحصیل روانپزشکی در ترکیه به آن‌ها تسلط پیدا خواهید کرد به شرح زیر هستند:

  • اختلال پرخوری
  • درخودماندگی
  • اعتیاد رفتاری
  • اختلالات شخصیتی
  • اختلال استرسی
  • اختلال کم توجهی

 

دروس رشته روانپزشکی

پیش از تحصیل روانپزشکی در ترکیه باید درباره دروس رشته آن هم اطلاعاتی داشته باشید. یکی از دروسی که در دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان این رشته تدریس می‌شود، درس روش‌شناسی پژوهش است. همچنین درس طرح نامه‌های پژوهشی نیز به دانشجویان این رشته تدریس می‌شود.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

یکی دیگر از دروسی که دانشجویان رشته روانپزشکی باید آن را بگذرانند، درس روش محاسبه حجم نمونه است. همچنین درس آشانایی با نرم‌افزارهای آماری نیز در میان دروس رشته روانپزشکی دیده می‌شود. از جمله دروس اختصاصی این رشته‌هم می‌توان به اصول آموزش به بیمار و جامعه اشاره کرد.

البته در این میان دروس اختصاصی دیگری نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توانن به اصول ارتباط با بیمار، رفتار حرفه‌ای، SPSS، روانشناختی پایه، اصول انسان‌شناسی، آسیب‌شناسی روانی و مفاهیم طبقه‌بندی‌شده در روانپزشکی اشاره کرد.

 

مزایای تحصیل روانپزشکی در ترکیه

همانطور که گفته شد، رشته روانپزشکی در جهان مورد توجه بسیاری قرار دارد و از این رو می‌توان برای تحصیل این رشته کشورهای بسیاری را انتخاب کرد. اما چرا باید سراغ کشور ترکیه رفت؟ کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که به شما این امکان را خواهد داد تا خانواده اعم از همسر و فرزندان زیر 18 سال را هم با هم به این کشور ببرید.

همچنین دانشگاه‌های کشور ترکیه یکی از بالارده‌ترین دانشگاه‌های جهان هستند و از این رو می‌توان روی سطح علمی دانشگاه‌های این کشور حساب ویژه‌ای باز کرد. در نظر داشته باشید که شهریه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه هم می‌تواند هزینه کمتری را نسبت به دانشگاه‌های اروپایی به همراه داشته باشد.

مزایای اخذ ویزای تحصیلی

همانطور که گفته شد، یکی از مزایای تحصیل روانپزشکی در ترکیه و اخذ ویزای تحصیلی این کشور، امکان همراهی خانواده است. از دیگر ویژگی‌ها و مزایای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه نیز امکان کار کردن در کنار تحصیل است. شما در ترکیه این امکان را خواهید داشت تا در کنار تحصیل خود، به صورت نیمه‌وقت کار کرده و درآمد کسب کنید. برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه این امکان را به شما خواهند داد تا بتوانید در محیط همان دانشگاه به کار کردن بپردازید و برای کار مجبور نباشید از محیط آن‌جا خارج شوید.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

یکی دیگر از مزایای تحصیل روانپزشکی در ترکیه را می‌توان امکان راحت‌تر اخذ کردن اقامت دائم ترکیه و تابعیت این کشور دانست. شما می‌توانید پس از تحصیل در ترکیه به کارکردن به صورت تمام‌وقت بپردازید و از این رو ویزای کار ترکیه را دریافت کنید. پس از دریافت ویزای کار، پس از چند سال به شما اقامت دائم و سپس تابعیت ترکیه اعطا خواهد شد. البته راه ذکر شده تنها یکی از راه‌های اخذ تابعیت ترکیه پس از تحصیل است.

 

تحصیل روانپزشکی در ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی

یکی از مواردی که تحصیل روانپزشکی در ترکیه را جذاب می‌کند، امکان تحصیل این رشته در مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاهی است. شما می‌توانید رشته روانپزشکی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دنبال کنید و مدارک تحصیلی بین‌المللی دریافت کنید.

مقطع کارشناسی

به طور کلی تحصیلی مقطع کارشناسی در حدود 3 الی 4 سال به طول می‌انجامد. برای تحصیل در این مقطع نیز شرایطی تعیین شده که مهم‌ترین آن‌ها داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 یا 6.5 است. مقطع کارشناسی را می‌توان به دلیل رشته‌های متنوع آن، پرطرفدارترین مقطع تحصیلی در ترکیه دانست.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد نیز یکی دیگر از مقاطع تحصیلی برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه است که برای تحصیل در آن باید مدرک لیسانس 4 ساله داشته باشید. همچنین برای تحصیلی در این مقطع دو تا سه ساله هم مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7 در نظر گرفته شده است.

انتخاب مقطع دکترا برای تحصیل

مقطع دکترا را هم می‌توان به عنوان تخصصی‌ترین مقطع تحصیلی در کشور ترکیه و جهان دانست. این مقطع برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه می‌تواند به دلیل جایگاه علمی بالای دانشگاه‌های این کشور بسیار مناسب باشد. برای تحصیل در دکترا هم باید مدرک فوق لیسانس به همراه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 7.5 داشته باشید.

 

معرفی برترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل روانپزشکی

همانطور که گفته شد، تحصیل روانپزشکی در ترکیه می‌تواند به دلیل جایگاه علمی بالای دانشگاه‌های این کشور حائز اهمیت باشد. در نظر داشته باشید که شما برای تحصیل در کشور ترکیه ابتدا باید برای دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش دهید. تنها در صورت پذیرفته شدن می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کرده و به ترکیه سفر کنید. در ادامه نیز برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه معرفی شده‌اند.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ یکی از مناسب‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه است. این دانشگاه که از سال 1993 فعالیت خود را آغاز کرده است، به صورت مستقل از دولت ترکیه کار می‌کند. به عبارتی دیگر، دانشگاه کوچ دانشگاهی خصوصی است و از این رو تحصیل در این دانشگاه می‌تواند کمی هزینه‌بر باشد. دانشگاه کوچ به دلیل خصوصی بودن، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید دروس خود را به زبان انگلیسی پاس کرده و مدرک بین‌المللی دریافت کنید.

دانشگاه باهچه شهیر

برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه گزینه‌های دیگری نیز غیر از دانشگاه کوچ وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه باهچه شهیر اشاره کرد. این دانشگاه از سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرده و دارای پردیس‌های بین‌المللی بسیاری است که می‌توانند برای تحصیل رشته روانپزشکی مناسب باشند. از جمله پردیس‌های دانشگاه باهچه شهیر هم می‌توان به برلین، گوزتپه، هنگ کنگ، روم، بوستون و تورنتو اشاره کرد.

دانشگاه باغچه‌شهیر در سال گذشته در حدود 17 هزار دانشجو داشته است که در نوع خود عدد زیادی به حساب می‌آید. در این دانشگاه تمام مقاطع تحصیلی برای رشته روانپزشکی ارائه می‌شوند و می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در این مقاطع تحصیل کنید.

دانشگاه باشکنت

یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه، دانشگاه باشکنت است. این دانشگاه یک دانشگاه خصوصی است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در آن خواهید داشت. در این دانشگاه سالانه در حدود 10 هزار دانشجو در انواع رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند که مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را شامل می‌شوند.

دانشگاه استانبول

نوبت به بررسی یکی از دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه می‌رسد. دانشگاه استانبول با قدمتی نزدیک به 600 سال می‌تواند همواره به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تحصیل به شمار برود. این دانشگاه، دانشگاهی دولتی است و از این رو هزینه‌های تحصیل شما در این دانشگاه به مراتب کمتر از دیگر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه خواهد بود. همچنین، در سال گذشته این دانشگاه بیش از 70 هزار دانشجو داشت که بیش از نیمی از آن‌ها در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردند.

دانشگاه اژه

در سال‌های اخیر دانشگاه‌های بسیاری رشته روانپزشکی را ارائه داده‌اند که دانشگاه اژه را می‌توان یکی از این دانشگاه‌ها نامید. در دانشگاه اژه سالانه در حدود 65 هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف تحصیل می‌کنند که رشته روانپزشکی هم یکی از آن‌ها است. این دانشگاه در ازمیر ترکیه قرار دارد و می‌توانید به راحتی به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشید.

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت را بسیاری از نشریه‌های داخلی و بین‌المللی به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه معرفی کرده‌اند. تحصیل روانپزشکی در ترکیه آن هم در دانشگاه 13 هزار نفری بیلکنت می‌تواند کلید طلایی شما برای راهیابی به بازار کار پررونق باشد. در این دانشگاه بیش از 1000 نیروی آکادمیک وجود دارند که می‌توانند نیازهای دانشجویان را به خوبی رفع کنند.

دانشگاه بیلکنت یک دانشگاه خصوصی است که درهای آن برای اولین بار در سال 1984 به روی دانشجویان باز شد. این دانشگاه در آنکارا قرار دارد و پردیس آن 20 کیلومتر تا مرکز این شهر فاصله دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دانشگاه، به وب‌سایت آن مراجعه نمایید.

دانشگاه یاشار

یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه دانشگاه یاشار است. این دانشگاه برای اولین بار در سال 2001 فعالیت خود را آغار کرده است و روند فعالیت آن تاکنون ادامه دارد. همچنین این دانشگاه خصوصی در ازمیر ترکیه قرار دارد و از این رو می‌تواند انتخابی مناسب برای تحصیل باشد.

 

انواع بورسیه‌های تحصیلی در ترکیه

همانطور که گفته شد، در کشور ترکیه بورسیه‌های تحصیلی متنوعی وجود دارند که می‌توانید با توجه به شریط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشد که در این کشور انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌شوند که معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

بورسیه تحصیلی دانشجویان برجسته

این نوع بورسیه تحصیلی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید مبلغ 1000 تا 3000 لیر را از سمت دانشگان دریافت کنید. این بورسیه تحصیلی تنها شامل هزینه‌های تحصیل شما می‌شود و مخارج زندگی را پوشش نمی‌دهد.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

بورسیه تحصیلی دانشجویان برتر در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود، اما به وفور دیده شده است که دانشجویان مقطع دکترا می‌توانند راحت‌تر این بورسیه را دریافت کنند. از جمله شرایط پذیرفته شدن در این بورسیه هم می‌توان به داشتن رزومه تحصیلی قوی اعم از نمرات تحصیلی بالا، مقالات علمی متعدد و سطح زبان انگلیسی بالا اشاره کرد.

بورسیه عبدالله گل

این بورسیه نوع دیگری از بورسیه تحصیلی بوده که مخصوص مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد است. البته دانشجویان کارشناسی بیشتری می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند. بورسیه عبدالله گل تنها هزینه‌های تحصیل را شامل می‌شود در میان قوانین آن چیزی از کمک هزینه دانشجویی دیده نمی‌شود.

یکی از مزایای ویژه بورسیه عبدالله گل این است که شما این امکان را دارید تا در برخی دانشگاه‌های ترک زبان ترکیه، با کمک این بورسیه، به تحصیل به زبان انگلیسی بپردازید. به همین خاطر، برای دریافت این بورسیه تحصیلی باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل را ارائه دهید.

بورسیه تحصیلی فول فاند ترکیه

این بورسیه بر خلاف دو بورسیه تحصیلی دیگر، در دسته بورسیه‌های تحصیلی کامل قرار می‌گیرد که حتی حاضر است تا هزینه‌های حمل و نقل و پزشکی شما را هم بپردازد. این بورسیه بسیار به ندرت اعطا می‌شود و دانشجویانی که در آن پذیرفته می‌شوند، از توانایی و شایستگی بالایی برخوردار هستند.

بورسیه درصدی

بورسیه تحصیلی درصدی ترکیه نیز یکی دیگر از انواع بورسیه به شمار می‌رود که برای پذیرفته شدن در آن شرکت در آزمون‌ یوس  و یا آزمون SAT می‌تواند امتیاز بزرگی محسوب شود. همچنین برای دریافت این بورسه هم باید مانند انواع دیگر بورسیه‌های تحصیلی از رزومه قوی برخوردار باشید. در این حالت شما می‌توانید یکی از انواع بورسیه‌های 20، 50 یا 100 درصدی را برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه دریافت کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه

یکی از مدارکی که باید برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه باید ارائه شوند، مدارک هویتی هستند. مدارک هویتی شامل پاسپورت، کارت ملی و شناسنامه می‌شوند و از این رو شما برای اخذ ویزا حتما باید آن‌ها را ارائه دهید. همچنین باید عکس پرسنلی رسمی و تمام رخ از خود را آماده و ارائه کنید.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه

همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه با تمام مدارک و کارنامه‌های تحصیلی خود را به همراه ریز نمرات ارائه دهید. در غیر این صورت، فرآیند اخذ ویزای تحصیلی شما با مشکل مواجه خواهد شد و نمی‌توانید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنید.

اگر هم قصد اخذ ویزای همراهی خانواده را برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه دارید، باید پس از اخذ ویزای تحصیلی خود و اثبات تمکن مالی، مدارک هویتی خانواده را به سفارت ترکیه در ایران ارائه دهید. پس از این کار، در مدت کوتاهی قادر خواهید بود تا ویزای این افراد را دریافت کنید.

هزینه تحصیل روانپزشکی در ترکیه

قبل از ثبت درخواست برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه باید ابتدا درباره هزینه‌های تحصیل در ترکیه اطلاعاتی کسب کنید. شایان ذکر است که دانشگاه‌های خصوصی ترکیه شهریه بیشتری را نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور دریافت می‌کنند. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که شما برای پرداخت شهریه می‌توانید از سه ارز دلار، لیر و یورو استفاده کنید که ما در این بخش شهریه‌ها را بر اساس یورو مشخص خواهیم کرد.

شما برای تحصیل در دانشگاه جانکایا، یکی از برترین دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه باید حداقل مبلغ 5400 یورو برای هر سال را کنار بگذارید. این درحالی است که دانشگاه کوچ که یک دانشگاه خصوصی است، سالانه مبلغ 16 هزار دلار را دریافت می‌کند.

دانشگاه سابانجی نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های مناسب برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه است که برای تحصیل در آن باید مبلغ 16 هزار یورو در هر سال پرداخت شود. این در حالی است که دانشگاه بیلکنت مبلغ 11500 یورو برای تحصیل رشته روانپزشکی دریافت می‌کند.

البته دانشگاه‌های ذکر شده، برترین و گران‌ترین دانشگاه‌های کشور هستند و دانشگاه‌های ارزانتری هم در این میان وجود دارند که می‌توانید برای تحصیل روانپزشکی در ترکیه آن‌ها را انتخاب کنید. از جمله این دانشگاه‌ها هم می‌توان به دانشگاه خاورمیانه با شهریه 2300 یورو در سال اشاره کرد. همچنین دانشگاه عبدالله گل هم شهریه در حدود 4 هزار یورو را برای تحصیل این رشته در هر سال دریافت می‌کند. از جمله دیگر دانشگاه‌های مقرون به صرفه برای تحصیل رشته روانپزشکی هم می‌توان به دانشگاه بوغازایچی و دانشگاه اوکان با شهریه در حدود 3 هزار دلار اشاره کرد.

 

بازار کار روانپزشکی و نرخ بیکاری در ترکیه

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که بازار کار در آن رونق بالایی دارد و بسیار بیشتر از کشورهایی مانند ایران است. نرخ بیکاری در کشور ترکیه در چند ماه گذشته به زیر ده درصد رسیده است و این میزان رکورد این کشور در 38 ماه اخیر بوده است.

رشته روانپزشکی یکی از رشته‌هایی در جهان است که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند خودشان کسب و کار ایجاد کنند و به نوعی خودشان رییس خودشان باشند. در کشور ترکیه نیز این قانون برقرار است و فارغ‌التحصیلان این رشته پردرآمد می‌تواند در این کشور مطب مخصوص خود را تاسیس کنند. البته در صورت تمایل این امکان نیز برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید در بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی و یا درمانگاه‌ها فعالیت کرده و کسب درآمد کنید.

 

درآمد روانپزشک در کشور ترکیه

یک روانپزشک در کشور ترکیه می‌تواند سالانه و ماهانه درآمد بالا و قابل قبولی را داشته باشد. بدیهی است که در ابتدای شروع به کار شما درآمد بالایی نداشته باشید و با گذشت زمان و کسب تجربه، میزان درآمد شما بیشتر و بیشتر شود. البته تمام این موارد در گرو تحصیل روانپزشکی در ترکیه هستند که بتوانید به راحتی وارد بازار کار شوید.

میزان حقوق یک روانپزشک در کمترین حالت ممکن به 9980 لیر می‌رسد. سپس با کسب تجربه این میزان حقوق افزایش پیدا می‌کند و برای سابقه کاری تا دو سال نرخ 11799 میزان حقوق تعیین شده است. البته در صورتی که میزان تجربه شما بالاتر برود این حقوق هم افزایش پیدا می‌کند. به طوی که برای میزان سابقه کار 2 تا 5 سال حقوق 16600 لیری تعیین شده است.

اگر هم سابقه کار شما به 10 سال برسد، حقوق‌تان هم به 21800 لیر خواهد رسید. این در حالی است که میزان حقوق برای افراد دارای سابقه تا 15 سال نرخ حقوق 26700 لیری تعیین شده است. اگر هم سابقه کار شما به 20 سال برسد، حقوقتان تا 28400 لیر هم افزایش خواهد داشت. برای سوابق کاری بیشتر از این میزان هم نرخ حقوق در حدود 32 هزار لیر تعیین شده است.

سوالات متداول

تحصیل روانپزشکی در ترکیه می‌تواند از جهات مختلفی جذاب باشد. اما این کار در عین جذابیت‌های خود، پیچیدگی‌هایی نیز وجود دارد که برای تحصیل در کشور ترکیه باید بتوانید از پس آن‌ها بربیایید. از این رو در این بخش قصد داریم تا به ابهامات شما درباره این موضوع پاسخ دهیم.

آیا همه دانشگاه‌های ترکیه خوابگاه ارائه می‌دهند؟

خیر. برخی دانشگاه‌های ترکیه که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، این امکان را به دانشجویان می‌دهند تا بتوانند برای دریافت خوابگاه اقدام کنند. در برخی مواقع این خوابگاه‌ها به صورت متمرکز در پردیس‌های دانشگاه‌ها و در برخی مواقع نیز در سطح شهر قرار دارند.

هزینه اجاره خانه دانشجویی در ترکیه چقدر است؟

در نظر داشته باشید که دریافت هزینه اجاره خانه در مرکز شهرهای ترکیه بیشتر از مکان‌های دیگر است. به طور کلی برای دریافت یک خانه یک خوابه با امکانات متوسط باید ماهانه هزار لیر کنار بگذارید.

دریافت بورسیه تحصیلی به چه صورت است؟

در هر سال و پیش از شروع ترم جدید دانشگاه‌ها، در وب‌سایت مخصوص آن‌ها شرایط و نحوه دریافت بورسه تحصیلی اعلام می‌شود که می‌توانید با مراجعه به این وب‌سایت‌ها از شرایط اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی مطلع شوید.

بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی و کار در کنار تحصیل کدامند؟

از جمله بهترین شهرهای کشور ترکیه برای کار و تحصیل می‌توان به استانبول، آنتالیا، ازمیر، آنکارا، آلانیا، بودروم و آدانا اشاره کرد.

رنکینگ دانشگاه‌های دولتی ترکیه به نسبت دانشگاه‌های خصوصی این کشور به چه صورت است؟

به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه‌های دولتی ترکیه از نظر جایگاه علمی چیزی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور کم ندارند پابه‌پای همدیگر رقابت می‌کنند. تنها تفاوت میان این دو نوع دانشگاه‌ها، به امکانات آموزشی و رفاهی آن‌ها برمی‌گردد.

آیا مدارک تحصیلی اعطایی اعتبار بین‌المللی دارند؟

بله.

آیا دانشگاه‌های ترکیه مختلط هستند؟

بسته به نوع دانشگاه برخی دانشگاه‌های ترکیه مختلط و برخی تک جنسیتی هستند.

تحصیل روانپزشکی در ترکیه با موسسه الواپلای

در سال‌های اخیر تحصیل در کشور ترکیه بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است و افراد بسیاری قصد دارند تا در این کشور به تحصیل رشته روانپزشکی در انواع مقاطع تحصیلی بپردازند. در کشور ترکیه این امکان برای دانشجویان وجود دارد که بتوانند برای کاهش هزینه‌های تحصیلی خود، برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند و از این رو برای زندگی در ترکیه دچار مشکل نشوند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بورسیه‌های تحصیلی این کشور به راحتی به همه اعطا نمی‌شوند و شما برای دریافت آن‌ها باید شایستگی‌های لازم را داشته باشید.

موسسه مهاجرتی الواپلای با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع روندهای مهاجرتی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به اخذ ویزای تحصیلی ترکیه یا هر کشور دیگری اقدام کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان ما در الواپلای تماس بگیرید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 1 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .