whatsapp
الو اپلای
ددلاین دانشگاه های ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  27 فروردین 1403

تعداد نظرات :  0

ددلاین دانشگاه های ترکیه

ترکیه علاوه بر اینکه کشوری مناسب برای گردشگری محسوب می‌شود، در زمینه آموزش نیز توانسته با ارتقا کیفیت سیستم آموزشی، اعتبار مدارک و رنکینک دانشگاه‌های خود در سطح بین‌الملل به یکی از بهترین کشورها برای تحصیل تبدیل شود. هم‌اکنون کشور ترکیه دارای بیش از 650 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف است و هزینه‌های مناسب تحصیلی و زندگی، امکانات پیشرفته، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی باعث شده است تا دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند.

باتوجه به اینکه ترکیه دارای روابط خوبی با اروپا است، دانشجویان بین‌المللی بسیاری دانشگاه‌های این کشور را برای تحصیل در ترکیه انتخاب می‌کنند. کیفیت آموزشی در ترکیه بسیار بالا بوده و به فارغ‌التحصیلان خود مدرکی بین‌المللی ارائه می‌دهد تا بتوانند براحتی در مقاطع بالاتر دانشگاه‌های برتر جهان به ادامه تحصیل بپردازند. ددلاین دانشگاه های ترکیه نسبت به یکدیگر متفاوت است و برای اطلاع از زمان دقیق آن و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط پذیرش و هزینه‌های تحصیل در ادامه مقاله همراه ما باشید.

وضعیت تحصیل در ترکیه

تحصیلات عالی در ترکیه تفاوت چندانی با سیستم آموزشی اتحادیه اروپا (EA) ندارد و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر به داوطلبان ارائه می‌شود‌. صرف نظر از نوع مدرک، می‌توانید در یکی از 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی ترکیه به تحصیل بپردازید. به طور کلی شهریه تحصیلی دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی مناسب‌تر بوده و برای پذیرش نیز آزمون‌های ورودی برگزار می‌کنند. زبان آموزشی در دانشگاه‌های ترکیه اغلب ترکی است، اما برخی از دانشگاه‌ها برنامه‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • دانشگاه سابانچی (Sabanci)
  • دانشگاه اوکان استانبول (Istanbul Okan)
  • دانشگاه آیدین استانبول (Istanbul Aydin)
  • دانشگاه TED (TEDU)
  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent)
  • دانشگاه کوچ (Koc)
  • دانشگاه سهیر استانبول (Istanbul Sehir)

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را دارید، نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که باتوجه به اینکه هر دانشگاهی ظرفیت مشخصی را برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد و رقابت بسیاری میان دانشجویان وجود دارد، از این رو باید طبق زمانبندی دانشگاه نسبت به پذیرش درخواست خود را ثبت کنید تا بتوانید در رشته موردعلاقه خود براحتی پذیرش شوید.

شرایط پذیرش و مدارک لازم در دانشگاه های ترکیه

در صورتی که رشته و دانشگاه موردنظر خود را در ترکیه انتخاب کردید، در قدم بعدی باید شرایط پذیرش دانشگاه را بررسی کنید. بنابراین پیش از ورود به کشور ترکیه پیشنهاد می‌شود تا از وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها شرایط پذیرش و مدارک لازم را مطالعه کنید تا با کسب اطلاعات در این زمینه بتوانید در زمان دقیق مدارک را آماده و درخواست خود را ارائه دهید. علاوه بر آن نیز می‌توانید از کارشناسان الواپلای درخصوص مدارک، شرایط پذیرش و تحصیل در ترکیه راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. به طور کلی شرایط تحصیل در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به شرح زیر است:

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه های ترکیه

در صورتی که در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع دبیرستان هستید یا مدرک دبیرستان را با 12 سال تحصیل دریافت کرده‌اید، می‌توانید نسبت به پذیرش در مقطع کارشناسی در ترکیه درخواست خود را ارائه دهید. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش، آزمون‌هایی مانند YOS یا SAT را برگزار می‌کنند که برای قبولی در رشته موردعلاقه خود باید نمره قابل قبولی را در آن‌ها بدست آورید. همچنین علاوه بر آن مدارک زیر برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم است:

  • تکمیل فرم درخواست برای پذیرش به صورت انلاین
  • دیپلم دبیرستان یا گواهی فارغ‌التحصیلی متوسطه
  • ارائه رونوشت رسمی
  • ارائه مدرک معتبر زبان (تافل، آیلتس یا آزمون دانشگاهی)
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌های پذیرش (معمولاً بین 35 الی 100 دلار خواهد بود)
  • نمرات آزمون‌های YOS، SAT و ACT

مهلت درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه های ترکیه

سال تحصیلی دانشگاه‎های ترکیه در دو ترم از سپتامبر تا ژوئن ارائه می‌شود؛ بدین صورت که ترم اول از اکتبر تا ژانویه و ترم دوم از فوریه تا ژوئیه در نظر گرفته شده است. دانشجویان به مدت دو هفته بین دو ترم می‌توانند از  تعطیلات استفاده کنند. همچنین تعطیلات تابستانی نیز بین ژوئیه و اکتبر است.

باتوجه به اینکه ددلاین در دانشگاه‌ها متفاوت است، اما در حالت کلی ددلاین دانشگاه های ترکیه برای درخواست پذیرش و ارسال مدارک موردنیاز پیش از تاریخ یک آگوست یا 11 مرداد خواهد بود.

شرایط پذیرش در مقطع ارشد دانشگاه های ترکیه

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه باید مدارکی که در ادامه گفته شده است را به دانشگاه موردنظر خود به صورت حضوری ارائه دهید. سال تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه معمولا دو سال طول می‌کشد، البته در دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

  • ارائه فرم درخواست
  • مدرک کارشناسی به همراه فتوکپی و ترجمه شده به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • عکس
  • ریزنمرات تحصیلی
  • معرفی‌نامه از اساتید دانشگاه یا کارفرمایان سابق
  • ارائه رونوشت‌های قبلی با کپی‌های تایید شده
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • ارائه مدرک آزمون‌های بین‌المللی GRE یا GMAT در صورت لزوم
  • ارائه گواهی تمکن مالی
  • کسب نمره قبولی در ازمون‌های ورودی

مهلت درخواست پذیرش در تحصیلات تکمیلی دانشگاه های ترکیه

به طور کلی دو حالت برای ارسال درخواست برای پذیرش در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی ترکیه وجود دارد ددلاین دانشگاه‌ های ترکیه برای ترم پاییز در پایان ماه می (11 خرداد) و برای ترم بهار نیز تا پایان دسامبر(11) دی است.

شرایط پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های ترکیه

جالب است بدانید سیستم آموزشی ترکیه مطابق با فرایند بولونیا ارائه می‌شود. این فرایند در راستای اطمینان از استاندادها و بالا بردن کیفیت تحصیل دانشگاه‌های کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است. از این رو برنامه‌های دکتری در ترکیه مشابه برنامه‌های دکتری اروپایی خواهد بود.

همچنین باتوجه به شهریه بالای مقطع دکتری که بالغ بر 3000 الی 18000 یورو است، برای متقاضیان مقطع دکتری بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده است. بنابراین می‌توانید برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه‌های ترکیه درخواست بورسیه کنید. کمک هزینه در اکثر دانشگاه‌ها بین 500 الی 800 است. در هنگام تکمیل فرم درخواست باید مدارک زیر را نیز ارائه دهید:

  • مدرک کارشناسی ارشد(با نمره ممتاز)
  • پیشنهاد تحقیق
  • مراجع علمی
  • نمرات آزمون‌های بین‌المللی مانند GMAT و GRE (به ترتیب با حداقل نمره 500 و 685)
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل، آیلتس یا آزمون‌های دانشگاهی
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس
  • مدارک مرتبط با همسر و سند ازدواج در صورت نیاز

درخواست پذیرش و پاسخ آن از دانشگاه در ترکیه

زمانیکه که مدارک لازم را آماده کردید، می‌توانید نسبت به ارسال درخواست پذیرش در دانشگاه موردنظر خود اقدام کنید. توجه داشته باشید که برای درخواست آنلاین نیز باید مدارک را پیش از ددلاین دانشگاه های ترکیه ارسال نمایید. پس از ارسال مدارک و درخواست پذیرش، به طور معمول در اواسط ماه آگوست برای مقطع کارشناسی و اواسط ماه سپتامبر برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری، پاسخی از دانشگاه را دریافت خواهید کرد.

درصورتی که در دانشگاه پذیرش شدید، نامه پذیرش (Acceptance Letter) که حاوی اطلاعاتی مانند پرداخت شهریه یا درخواست ویزای دانشجویی است از طریق سفارت یا کنسولگری ترکیه برای شما ارسال می‌شود.

درخواست ویزای دانشجویی

اکثر دانشجویان ترکیه در صورت پذیرش در دانشگاه‌ باید نسبت به دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند. در این حالت شما باید یک کپی از نامه پذیرش انشگاه خود و فرم درخواست ویزای تکمیل شده را به سفارت ترکیه تحویل دهید. به طور معمول پس از حدود 2 ماه در صورت عدم وجود نواقص در مدارک، ویزای دانشجویی صادر می‌شود.

هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه

به طور کلی هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های خصوصی بصرفه‌تر بوده و حتی می‌توانید از برنامه‌های بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی نیز استفاده کنید. شهریه دانشگاه نیز باتوجه به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت بوده و دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند هزینه‌های بالاتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی ترکیه داشته باشند.

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به شرح جدول زیر است:

مقطع زبان شهریه در سال (به دلار)
کارشناسی ترکی 240 الی 750 دلار
کارشناسی انگلیسی 450 الی 1500 دلار
کارشناسی ارشد و تکمیلی ترکی 300 الی 900 دلار
کارشناسی ارشد و تکمیلی انگلیسی 600 الی 900 دلار

 

هزینه‌های زندگی در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی بسیار مناسب‌تر است؛ اما نمی‌توان برای آن رقم ثابتی را در نظر گرفت. از این رو برای هزینه‌های زندگی باید حدود 400 الی 700 دلار در ماه در نظر بگیرید که 40 الی 70 دلار آن شامل هزینه‌های بیمه درمانی و 100 الی 150 دلار آن نیز برای لوازم ضروری تحصیل مانند کتاب‌ها و جزوات می‌شود.

اطلاع از ددلاین دانشگاه های ترکیه از طریق مشاوران الواپلای

کشور ترکیه به دلیل ارتقا کیفیت آموزشی و پیروی از سیستم بولونیا اروپا، جزو بهترین کشورها برای تحصیل قرار گرفته است؛ بطوریکه بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان اقدام به اخذ پذیرش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر از دانشگاه‌های ترکیه می‌کنند. دانشگاه‌های ترکیه شرایط پذیرش و هزینه‌های متفاوتی نسبت به هم دارند که با مراجعه به وب سایت رسمی  می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.

در حال حاضر ددلاین دانشگاه های ترکیه مقطع کارشناسی پیش از تاریخ یک آگوست یا 11 مرداد بوده و در مقطع تحصیلات تکمیلی برای ترم پاییز در پایان ماه می (11 خرداد) و برای ترم بهار نیز تا پایان دسامبر(11) دی است. باتوجه به اینکه تاریخ ددلاین در دانشگاه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، برای اطلاع دقیق از آن می‌توانید از مشاوران و کارشناسان الواپلای راهنمایی‌های لازم را کسب کنید.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .