whatsapp
الو اپلای
همه چیز در مورد مالیات در ترکیه

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  22 مرداد 1401

تعداد نظرات :  0

همه چیز در مورد مالیات در ترکیه

در تمام دنیا بسته به کشوری که زندگی میکنیم و قوانین حاکم بر ان ، ملزم به پرداخت مالیات با نام های مختلف می باشیم . در ترکیه نیز مانند سایر کشورها ، افراد ملزم به پرداخت مالیات هستند که شامل 532 نوع مالیات می شود که مجموع این رقم در سال 2021 در حدود 1 تریلیون و 82 میلیارد لیر بوده است . برای کسانی که در ترکیه زندگی می کنند یا به تازگی قصد عزیمت به این کشور را دارند ، ممکن است سوالات و ابهاماتی در مورد موضوع مالیات ، انواع ان ، میزان و نحوه پرداخت ان پیش بیاید . ما سعی کرده ایم جدیدترین اخبار در مورد این موضوع گرداوری کنیم .

به همین دلیل و به همچنین اتخاذ سیاست های مالی و اقتصادی هوشمندانه ترکیه در چند سال اخیر توانسته است رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای را تجربه نماید. ترکیه سیاست های کاملا شفافی را در خصوص مالیات اتباع خارجی در ترکیه دارد به همین دلیل در صورتی که قصد سرمایه گذاری در ترکیه، خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه و یا هر گونه مراوده مالی و خرید را داشته باشید قبل از هرچیز به شما پیشنهاد می کنیم در این خصوص اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

 

انواع مالیات ترکیه

 

چند نوع مالیات در ترکیه وجود دارد ؟

انواع مالیات بر اساس کدی که برای ان درج شده است تعریف می شود که بر اساس لیست فعلی سازمان درامد بیش از 200 نوع مالیات وجود دارد . اما از این بین 7 نوع مالیات اصلی وجود دارد . مالیات بر درامد با کد 0001 ( مالیات بر درامد سالانه ) در رتبه اول لیست قرار دارد .

انواع مالیات ترکیه

به طور کلی می توان گفت که مالیات ترکیه به دو نوع اخذ می شود :

1.مالیات مستقیم در ترکیه

مالیات مستقیم از درآمد و یا دارایی افراد اخذ می شود. این نوع مالیات به طور مستقیم و بدون واسطه اخذ می شوند. شاید یکی از بارزترین و مشخص ترین نوع آن مالیات بر درآمد افراد و یا سازمان ها و موسسات اقتصادی باشد و یا مالیاتی که مستقیم از حقوق کارکنان کسر می شود.

2.مالیات غیر مستقیم در ترکیه

این مالیاتی که به صورت غیر مستقیم و با واسطه از شهروندان اخذ می شود. این نوع مالیات را همه افراد پرداخت می نمایند ولی به صورت نامحسوس می باشد. به مانند قیمت کالاها و یا مالیات بر واردات و معاملات. مثلا زمانی که فرد اقدام به خرید یک کالا از مارکت می کند همان لحظه مالیات را نیز در زمان پرداخت بهای کالا پرداخت می کند. یا زمانی که فرد بلیط مترو خریداری می کند در زمان خرید مالیات آن را پرداخت می نماید.

مالیات بر درآمد در ترکیه

مطابق ماده 1 قانون مالیات بر درآمد ، درآمد اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر درآمد، درآمد خالص سود و درآمد شخص حقیقی در طول یک سال می شوند. می توان گفت مالیات بر درآمد مشمول موارد زیر می باشد:

  • درآمد کسب و کار
  • درآمد كشاورزي
  • مزد
  • درآمد خود اشتغالی
  • درآمد سرمایه املاک و مستغلات
  • درآمد اوراق بهادار
  • سایر درآمدها

 

مالیات بر درآمد در ترکیه

مالیات بر درآمد شخص و مالیات شرکت ها در قانون مالیات ترکیه به صورت مفصل گنجانده شده است. اگر چه مالیات بر درآمد شخصی و مالیات شرکتها توسط قوانین مختلفی تعریف شده است ، اما اکثر قوانین و مقرراتی که در مورد افراد اعمال می شود، خصوصاً از نظر عناصر درآمدی و تعیین درآمد خالص ، در مورد شرکتها نیز اعمال می شود.

مالیات بر درآمد شخصی

درآمدهای اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر درآمد شخصی می شوند. در نظر داشته باشید که مقدار درآمد خالص یک شخص حقیقی در طی یک سال مورد نظر می باشد. لازم به ذکر است که نرخ مالیات بر درآمد شخصی بین 15 تا 35 درصد متفاوت است. مطابق قانون مالیات بر درآمد اقلام در نظر گرفته شده به عنوان درآمد به شرح زیر است:

  • درآمد کسب و کار (کار در ترکیه)
  • درآمد كشاورزي
  • حقوق و کارمزد
  • درآمد خود اشتغالی
  • درآمد سرمایه املاک و مستغلات (درآمد اجاره)
  • درآمد حاصل از اوراق بهادار (درآمد حاصل از سرمایه گذاری در ترکیه)

 

مالیات در ترکیه چقدر است ؟

جدول راهنما :

  • میزان درامد تا 24.000 لیر حدود 15 درصد
  • میزان درامد از 24.000 لیر تا 53.000 لیر حدود 20 درصد
  • میزان درامد از 53.000 لیر تا 190.000 لیر حدود 27 درصد
  • میزان درامد از 190.000 لیر تا 650.000 لیر حدود 35 درصد

 

یک شهروند ترک چقدر مالیات پرداخت می کند ؟

شهروندی که ماهیانه 3905 لیر خالص دریافت می کند ، بیش از نیمی از درامد خود را به عنوان مالیات پرداخت می کند . یک شهروند با حقوق ناخالص 6000 لیر در ماه 3392 لیر مالیات پرداخت می کند . در حقیقت شهروندی که ماهیانه 6000 لیر دریافت می کند 56 درصد از درامد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می کند .

 

مالیات یک میلیون لیر چقدر است ؟

اگر در ترکیه 1.000.000 لیر در سال درامد دارید ، کل مالیات شما 380.922 لیر خواهد بود . بنابراین ، حقوق خالص شما 619.078 لیر در سال و 51.590 لیر در ماه خواهد بود . میانگین نرخ مالیات شما 38.1 درصد و نرخ نهایی مالیات شما 40.5 درصد خواهد شد . این نرخ مالیات نهایی به این معنی است که درامد اضافی شما با این نرخ مشمول مالیات می شود .

 

میزان مالیات دریافتی دولت چقدر می باشد ؟

میزان مالیات بر درامد 262 میلیارد و 646 میلیون لیر و مالیات شرکت ها 183 میلیارد لیر بوده است . همچنین 24 میلیارد و 628 میلیون لیر درامد از محل مالیات وسائل نقلیه موتوری محاسبه شده . پیش بینی می شود در سال 2023 مبلغ 29 میلیارد و 580 میلیون لیر و در سال 2024 مبلغ 34 میلیارد و 213 میلیون لیر به بودجه اضافه شود .

 

مالیات بر درآمد چه نوع مالیاتی است ؟

مالیات بردرامد نوعی مالیات است که بر درامد اشخاص حقیقی ، یعنی اشخاص غیر سهامی که می توانند حقوقی را کسب کنند و در قانون اعمال اختیار کنند ، وضع می شود . درامد عبارت است از مقدار خالص درامدهای یک شخص حقوقی در یک سال تقویمی .

 

برای چه کالاهایی عوارض می پردازیم ؟ ( مالیات بر مصرف ویژه )

  • وسایل لوکس ( جواهرات )
  • مضر برای سلامتی ( سیگار ، الکل و … )
  • مضر برای محیط زیست ( بنزین )
  • این مالیات برای هر کالای ایجاد نمی شود .

 

کد مالیاتی 1047 ( حق تمبر ) به چه معناست ؟

مالیات دهندگان تمبر افرادی هستند که اوراق را امضاء می کنند . مالیات اوراق متعلق به معاملات بین افراد در دفاتر رسمی ، مالیات تمبر است .

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3.2 از 5 با 12 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .