whatsapp
الو اپلای
کشف بزرگ‌ترین میدان گازی

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  10 فروردین 1400

تعداد نظرات :  0

کشف بزرگ‌ترین میدان گازی در طول تاریخ ترکیه در دریای سیاه

با کشف بزرگ‌ترین میدان گازی در طول تاریخ ترکیه در دریای سیاه از واردات گاز طبیعی که سالانه بخش قابل توجهی از بودجه کشور به آن تخصیص می‌یافت، جلوگیری خواهد شد.

ترکیه در چارچوب فعالیت‌های کشتی حفاری «فاتح» در چاه تونا-1 در میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه، ذخیره گاز طبیعی 320 میلیارد مترمکعبی کشف کرد. این مقدار قادر است به طور جدی از واردات گاز طبیعی که سالانه به حدود 12 میلیارد دلار می‌رسد، جلوگیری کند.

درحالی که تولید گاز طبیعی ترکیه در میادین زمینی و دریایی در پایان سال 2019 به 473.8 میلیون مترمکعب افزایش یافته بود، گاز تولیدی کشور تا امروز نیز به 16 میلیارد و 615 میلیون متر مکعب رسیده است. بخشی از این میزان از سوی شرکت نفت ترکیه و بخش دیگر آن نیز از سوی شرکت‌های بومی و خارجی تولید می‌شود.

همچنین ذخیره گاز طبیعی ثابت شده و از لحاظ اقتصاد قابل تولید ترکیه نیز حدود 3.3 میلیارد متر مکعب است. در این راستا کشف ذخیره گاز طبیعی 320 میلیارد مترمکعبی، 20 برابر گاز تولیدی ترکیه تا به امروز است.

در صورتی که سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در میدان گازی ساکاریا تولید شود، ممکن است یک پنجم گاز مورد نیاز ترکیه برای 32 سال آینده فقط از این منطقه تامین شود.

فعالیت‌های حفاری دریایی ترکیه در مدیترانه و دریای سیاه در سال 1970 آغاز شد. پس از اولین حفاری در چاه دریای سیاه-1 ، تحقیقات لرزه‌ای دو بعدی و سه بعدی نیز سرعت یافت. در این راستا عملیات اکتشاف هیدروکربن شرکت نفت کشور نیز از سال 2004 به این سو شتاب گرفت.

اکتشاف گاز طبیعی در دریای سیاه

در نتیجه عملیات مستمر ترکیه برای اکتشاف گاز طبیعی در دریای سیاه در سال‌های 2004 تا 2019، داده‌های لرزه‌ای دو بعدی 142 هزار کیلومتری و سه بعدی 37 هزار و 610 کیلومتری جمع‌آوری شده است.

ترکیه فعالیت‌های اکتشافی با امکانات بومی و ملی خود در دریاها را در سال 2013 با کشتی‌های «بارباروس خیرالدین پاشا» و «اوروچ رئیس» آغاز کرد.

این کشتی‌های اکتشافی منابع هیدروکربنی ترکیه در دریاهای سیاه، مدیترانه و مرمره را اسکن کردند. داده‌ها و تصاویر ضبط شده توسط این کشتی‌ها نیز در فعالیت‌های کشتی‌های حفاری «فاتح» و «یاووز» ترکیه در این دریاها مورد استفاده قرار گرفتند.

کشتی «فاتح» در 20 ژوئيه با هدف حفر چاهی به عمق 3500 الی 4000 متر به سمت سواحل استان زونگولداغ حرکت و محلی موسوم به «تونا-1» نخستین عملیات ملی اکتشاف عمیق گاز طبیعی در دریای سیاه را آغاز کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد دارند فعالیت‌های تولیدات در میادین گازی در دریای سیاه را تا سال 2023 آغاز کنند.

از سوی دیگر، فعالیت‌های ترکیه برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه نیز بدون وقفه ادامه دارد. ترکیه با کشتی‌های حفاری «فاتح» و «یاووز» تاکنون 9 بار عملیات اکتشاف عمیق گاز طبیعی در دریای مدیترانه و دریای سیاه انجام داده است.

یاشار ارسلان، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان گاز طبیعی ترکیه در مصاحبه با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: ترکیه سال گذشته 45.3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی وارد کرد. در صورتی که در این میدان گازی تازه کشف شده سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید شود، هزینه واردات کشور در زمینه انرژی هر سال حدود 2.6 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3.7 از 5 با 6 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .