whatsapp
الو اپلای
رقیب اردوغان در انتخابات ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  13 می 2023

تعداد نظرات :  0

رقیب اردوغان در انتخابات ترکیه

این روزها انتخابات ترکیه و صلاحیت نامزدهای انتخاباتی موضوع مهمی بویژه برای شهروندان ترکیه محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید در حال حاضر انتخابات سراسری در ترکیه یا همان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در روز ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. باتوجه به اینکه تاریخ برگزاری این انتخابات 18 ژوئن تعیین شده بود، به دلیل تمایلات حزب عدالت و توسعه تاریخ انتخابات تغییر پیدا کرد.

همچنین درباره تغییر مجدد تاریخ برگزاری انتخابات، پس از زلزله‌های شدید در ترکیه، بعضی از افراد از جمله برخی از سیاستمداران محلی، راجع به تغییر تاریخ برگزاری انتخابات صحبت کردند؛ اما پس از آن، رئیس جمهور اردوغان و دیگر مقامات دولتی تأکید کردند که تاریخ برگزاری انتخابات در ۱۴ ماه مه قطعی است و به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی که برای این انتخابات در حال انجام است، تغییر نخواهد کرد.

در این انتخابات 4 نفر نامزد ریاست جمهوری شدند؛ اما با کناره‌گیری یکی از نامزدهای کوچک حزب‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در روز یکشنبه برگزار می‌شود، نظرسنجی‌های نزدیک به او، بیش از پنج درصد مزیت را در رقابت با “رجب طیب اردوغان”، رئیس جمهوری فعلی ترکیه، نشان داد. کناره گیری “محرم اینچه”، یکی از چهار نامزد در انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی را در دورانی که به عنوان بزرگترین آزمایش اردوغان در دو دهه حکومتش شناخته شده است، تغییر دهد. با این حال بیشترین سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ترکیه چه کسی است!

 

کمال قلیچدار اوغلو

کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ترکیه

به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای، “کمال قلیچدار اوغلو” رهبر حزب جمهوری‌خواهان و اصلی‌ترین رقیب رئیس جمهور فعلی ترکیه، رجب طیب اردوغان، در انتخابات مهم پیش روی کشور شناخته شده است. قلیچدار اوغلو از سال ۲۰۱۰ به عنوان رهبر مخالفان اصلی در کشور فعالیت می‌کند.

محرم اینچه، نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در هفته گذشته از انتخابات کناره‌گیری کرد. این تصمیم از دیدگاه مخالفان به عنوان یک انگیزه شناخته شد؛ به دلیل اینکه اینچه به عنوان تهدیدی برای تلاش‌های “قلیچدار اوغلو” برای شکست دادن رجب طیب اردوغان در انتخابات ملی محسوب می‌شد. تصمیم اینچه به دلیل هدفگذاری یک کمپین تبلیغاتی آنلاین و سوء استفاده از تصاویر جعلی از دیدار او با بانوان و رانندگی با ماشین‌های لوکس، اتخاذ شد. این حرکت شوکه کننده، احتمال پیروزی مخالفان در دور اول انتخابات را افزایش داد.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

کمال قلیچدار اوغلو، اقتصاددان ترکیه‌ای ۷۴ ساله، کارمندی بازنشسته و از پیشینیان سازمانی است که در سال ۲۰۰۲ با حزب جمهوری‌خواهان ترکیه به مجلس وارد شد. او در ماه مارس به عنوان نامزد ائتلاف شش حزب مخالف، برای ریاست جمهوری ترکیه انتخاب گردید. قلیچدار اوغلو برای مدت زمان طولانی در سایه اردوغان قرار داشت، اما پس از به دست گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواهان خلق، نتوانست از این سایه خارج شود.

حزب جمهوری‌خواهان توسط مصطفی کمال اتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، تأسیس شده است و تاکنون نتوانسته است تا فراتر از پایه‌های سکولاریست خود، به سوی گروه‌های محافظه‌کار هم روی بیاورد. او سعی کرده است تا توجه رأی‌دهندگانی را جلب کند که به نظر می‌رسد از گفتار اردوغان و مدیریت نامناسب اقتصادی خسته شده‌اند، و از رونق اقتصادی چشم‌پوشی نشود. کمال قلیچدار در سال ۲۰۰۹، در تلاش برای شهرداری استانبول، در برابر حلیف اردوغان شکست خورد؛ اما این بار، او به دنبال رهبری یکی از مهم‌ترین کشورهای استراتژیک ناتو (ترکیه) است.

با این حال باتوجه به بررسی خبرگزاری‌ها و جدیدترین نظرسنجی که توسط موسسه “آرِدا” در تاریخ 23 الی 27 فوریه 2023 صورت گرفته است، پیش بینی می‌شود که بیشتر رای‌دهندگان واجد شرایط به اردوغان برای سمت ریاست جمهوری ترکیه رای خواهند داد.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .