whatsapp
الو اپلای

نویسنده :  شیوا داداش زاده

بروزرسانی شده در :  21 مرداد 1400

تعداد نظرات :  2

اجازه کار در ترکیه (چالیشما ایزنی)

اتباع خارجی بر اساس قانون شماره 4817 قانون اساسی ترکیه می توانند مجوز کار دریافت نمایند. در چارچوب این قانون، مجوز کار موقت برای خارجیان صادر می گردد. کار خارجی ها در ترکیه منوط به دریافت مجوز است. طبقه بندی خارجیان به عنوان خارجی هایی که با کار در خدمات خانگی از کودکان مراقبت می کنند، خارجی هایی که از سالمندان مراقبت می کنند، خارجی هایی که از بیماران مراقبت می کنند و خارجیانی که در شرکت ها کار می کنند ، قابل ذکر است که برای هر یک از این مشاغل اسناد مختلف و فرم های درخواست متفاوتی وجود دارد.

* درخواست های مجوز کار فقط توسط کارفرما یا یک شرکت مشاوره مجاز به نمایندگی از کارفرما انجام می شود.

خارجیانی که می خواهند در خانه کار کنند باید مجوز اقامت در ترکیه را داشته باشند. همچنین شهروندان ترکیه نمی توانند دو خارجی را هم زمان در خانه استخدام نمایند. همچنین شهروندان ترکیه نمی توانند برای شغل های خدمتکار یا نگهبان و … شخص خارجی استخدام نمایند و فقط برای پرستاری از کودکان زیر 15 سال و سالمندان بالای 65 سال می توانند پرستار خارجی استخدام نمایند  یا برای نگهداری از بیماران بدحال می توانند یک خارجی استخدام نمایند.

بر اساس بند سوم ماده 21 قانون شماره 4817 در مورد تعهدات کارفرما یا نمایندگان کارفرما که بدون اجازه فرد خارجی را استخدام نموده اند: جریمه ی مجوز کار برای هر خارجی پنج هزار لیر می باشد، در این مورد ، کارفرما یا نماینده کارفرما باید هزینه های اقامت خارجی و همسر و فرزندانش را و در صورت وجود ، هزینه های لازم برای بازگشت آنها به کشورشان و هزینه های بهداشتی آنها را تامین کند.

مراحل دریافت اجازه کار از ترکیه

مدارک برای دریافت اجازه کار

  • اسناد لازم برای کارفرما
  • امضای الکترونیکی
  •  کپی شناسنامه کارفرما
  • اگر مراقبت از بیمارباشد، ارائه ی تاییدیه ی پزشک یا گزارش پزشکی
  • در مراقبت از سالمندان ، کپی شناسنامه و آدرس محل سکونت فرد سالمند

مدارک لازم برای فرد خارجی

  • 2 قطعه عکس بیومتریک
  • کپی گذرنامه خارجی
  • کپی کارت مجوز اقامت شخص خارجی

* وزارت کار ممکن است در مواقع ضروری اسناد و اطلاعات بیشتری را درخواست کند.

دریافت اجازه کار از طریق تاسیس شرکت

 تبعه خارجی که شرکت سهامی یا شرکت خصوصی خود را در ترکیه تأسیس کرده است ، باید مجوز کار دریافت نماید. اگر تبعه خارجی مجوز اقامت در ترکیه را ندارد یا در کشور خود اقامت دارد، باید مدارکی همچون  اساسنامه، آگهی ثبت شرکت در روزنامه، کد مالیاتی، گواهی فعالیت شرکتی که می خواهد در آن کار کند به علاوه ی مدارک دیگری که وزارت کار ترکیه طلب می نماید باید به کنسولگری ترکیه در کشور خود ارائه نماید. پس از باز نمودن پرونده به منظور اخذ مجوز کار، یک شماره مرجع توسط کنسولگری مربوطه به شخص خارجی داده می شود. پس از این که این شماره مرجع به ترکیه اطلاع داده شد ، پروسه های بعدی انجام می شود.

شرایط کسب اجازه کار

به کارگیری حداقل 5 شهروند ترکیه برای هر خارجی در محل کاری که مجوز کار برای آن درخواست شده است، الزامی است. اگر شریک شرکت خارجی باشد و درخواست مجوز کار کند، برای 6 ماه آخر مجوز کار یکساله که باید توسط وزارتخانه داده شود، شرایط استخدام 5 نفر لازم است و شریک خارجی شرکت باید حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را که کمتر از 40 هزار لیره نباشد، تامین نماید.

سرمایه پرداختی محل کار باید حداقل 100.000 لیره یا فروش ناخالص آن حداقل 800،000 لیره یا میزان صادرات سال گذشته ی آن حداقل 250،000 دلار باشد.

مجوز کار موقت

طبق قانون بین المللی کار شماره 6735 ، چاپ شده در روزنامه رسمی مورخ 13/8/2016 و شماره 29800 ، فرد خارجی که درخواست مجوز کار وی مثبت ارزیابی شده است ، مشروط بر اینکه از مدت قرارداد کار یا خدمات با کارفرما تجاوز نکند و در یک محل کار خاص متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی یا یک موسسه یا سازمان دولتی یا شعبه های مربوط به آن به کار خود ادامه دهد، می تواند مجوز خود را تمدید نماید. تمدید مجوز کار در اولین درخواست تا دو سال و در دومین درخواست تا سه سال ممکن می باشد.

مجوز کار دائمی

خارجیانی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت یا مجوز کار قانونی به مدت حداقل هشت سال در ترکیه هستند، می توانند برای مجوز کار نامحدود یا دائمی اقدام کنند. فرد خارجی که دارای مجوز کار نامحدود است از تمام حقوق مجوز اقامت طولانی مدت بهره مند می شود.

با این حال، دریافت مجوز کار دائمی توسط فرد خارجی، حق مطلق را برای او فراهم نمی کند و در صورتی که حائز شرایط مطلوب برای ترکیه نباشد ممکن است مجوز او لغو شود.

کارت فیروزه ای

مطابق با سیاست بین المللی کار، کارت فیروزه ای به خارجیانی داده می شود که درخواست آنها با توجه به سطح تحصیلات، تجربه حرفه ای، مشارکت آنها در علم و فناوری، تأثیر فعالیت یا سرمایه گذاری آنها در ترکیه بر اقتصاد و اشتغال این کشور، توصیه های هیئت مشورتی سیاست بین المللی کار و رویه ها و اصول تعیین شده توسط وزارتخانه بررسی شود.

مجوز کار مستقل

به شرط رعایت شرایط ویژه ای که در قوانین دیگر تعیین شده است به خارجیان حرفه ای می توان مجوز کار مستقل اعطا کرد. در ارزیابی مجوز کار مستقل مطابق با سیاست بین المللی کار ، سطح تحصیلات ، تجربه حرفه ای و مشارکت فرد خارجی در علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه های مجوز کار

هزینه های مجوز کاردر سال  2021
مجوز کار موقت حداکثر 1 سال 1017.80  لیره
تمدید مجوز کار 2 ساله حداکثر 2 سال 2034  لیره
تمدید گواهی مجوز کار حداکثر 3 سال 3051  لیره
مجوز کار نامحدود نامحدود 10.181 لیره
هزینه ی برگه ی ارزشمند 125 لیره
  • مبلغ هزینه مجوز کار به حساب با کد 9130 واریز می شود.
  • هزینه اوراق ارزشمند به حساب با کد 9267 ، با رسید جداگانه (با اعلام شماره شناسایی شخص خارجی) به حساب واریز می شود.

اگر شماره هویت خارجی مشخص نشده باشد، هیچ گونه وصول از طرف بانک ها انجام نمی شود. در حالی که مبلغ کارمزد واریز می شود، هیچگونه انتقال پول یا هزینه های مشابه به غیر از مبلغ کارمزد به بانک پرداخت نمی شود.

اگر هزینه درخواست شده و هزینه ی برگه ی ارزشمند ظرف 30 روز از تاریخ اعلان  پرداخت نشود ، درخواست مجوز کار لغو می شود.

در صورت اعلام مفقود شدن مجوز کارفرد خارجی، با دریافت هزینه های مربوطه مجوز کار جدید صادر می گردد. (ماده 90 قانون حقوق و دستمزد شماره 492).

 

بیشتر بخوانید:

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 2 رای

  • سینا

    1400-05-26 در 6:17 ب.ظ

    به نکات کلیدی اشاره نمودید ممنون

    • شیوا داداش زاده

      1400-06-03 در 4:51 ب.ظ

      سلام
      خواهش می کنم.

تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .