whatsapp
الو اپلای
گپ تحصیلی چیست

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  20 فروردین 1402

تعداد نظرات :  0

گپ تحصیلی چیست؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، در میان تمام مدارکی که برای پروسه اپلای و پذیرش ارسال می‌کنید، مدرک گپ تحصیلی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بویژه اگر چندین سال از آخرین مدرک تحصیلی شما گذشته باشد. گپ یا وقفه تحصیلی (Study gap) به معنای فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی است که معمولاً پس از فارغ التحصیلی اخرین مدرک تحصیلی تا تا زمان شروع فرایند پذیرش (اپلای) و اخذ ویزای تحصیلی اتفاق می‌افتد.

این وقفه ممکن است برای انجام کار، شرکت در دوره‌های مختلف، تصمیم‌گیری در مورد رشته تحصیلی و یا بسیاری دلایل دیگر باشد. در هر صورت گپ تحصیلی می‌تواند به فرد کمک کند تا اطلاعات و مهارت‌های لازم را برای ورود به دوره تحصیلی بعدی یا بازار کار بدست آورد. در ادامه مقاله به توضیح نگرش سفارت‌ها ازگپ، تاثیر آن در فرایند اپلای و توجیه گپ تحصیلی می‌پردازیم. برای اطلاع از هزینه ها و بررسی رشته ها برای تحصیل در ترکیه میتوایند به صفحه مربوطه مراجعه فرمائید.

 

نگرش سفارت ها در بررسی گپ تحصیلی

بسته به سیاست‌ها و قوانین هر کشور، رفتار سفارت‌ها نسبت به گپ تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. در برخی از موارد وقفه تحصیلی غیرمجاز می‌تواند باعث رد درخواست ویزای شینگن یا دیگر ویزاهای مشابه شود. از این رو برای اینکه درخواست ویزای شینگن شما مورد قبول واقع شود باید مطمئن شوید که تمامی مدارک و اسناد مورد نیاز را بدرستی تهیه کرده‌اید و دلایل دقیق و قابل قبولی را برای وجود وقفه تحصیلی خود درخواست دهید.

در صورتی که گپ تحصیلی شما برای مدت طولانی بوده است، پیشنهاد می‌شود در توضیحات خود به مسئول پرونده بیان کنید که چگونه این وقفه به شما کمک کرده است تا مهارت‌ها و تجربیاتی کسب کنید که می‌توانند در تحصیلات بعدی و حتی در بازار کار بسیار مفید باشند.

بطور کلی برای ارائه درخواست ویزای شینگن باموفقیت، باید دلایل واضحی برای وجود وقفه تحصیلی درخواستی خود داشته باشید و تمامی مدارک و اسناد موردنیاز را بدرستی تهیه نمایید. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق در مورد رفتار سفارتخانه‌ها نسبت به گپ تحصیلی بهتر است با سفارت مربوط به کشور موردنظر تماس بگیرید یا به وب سایت رسمی آن‌‌ها مراجعه کنید.

 

حد مجاز گپ تحصیلی چقدر است؟

دانشگاه‌های هر کشوری ممکن است دارای قوانین و مقررات متفاوتی درباره حداکثر مدت مجاز وقفه تحصیلی باشند؛ چراکه هر دانشگاه مدت زمان لازم برای وقفه تحصیلی را باتوجه به شرایط خود مشخص می‌کند. از این رو برای اطلاع از میزان استاندارد وقفه تحصیلی دانشگاه موردنظر خود کافیست به وب سایت رسمی آن مراجعه یا به کارشناسان موسسات مهاجرتی و متخصص در این زمینه مانند الواپلای مراجعه کنید.

بطور معمول برای تحصیل در مقطع کارشناسی در بیشتر کشورها پس از دریافت مدرک دیپلم دو الی سه سال فرصت دارید تا درخواست پذیرش خود را ارسال کنید. در بسیاری از دانشگاه‌های جهان، زمان مجاز برای گپ تحصیلی بین دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حداکثر 5 سال است. برخی دانشگاه‌ها نیز ممکن است از این قانون مستثنی شوند و زمان برای وقفه تحصیلی را کمتر یا بیشتر از 5 سال در نظر بگیرند. البته بهتر است قبل از اتخاذ تصمیمات درباره وقفه تحصیلی، با مشاوران مهاجرتی یا مشاوران تحصیلی مربوطه صحبت کنید تا بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

 

تاثیر گپ تحصیلی در اخذ پذیرش از دانشگاه ها

همانطور که می‌دانید، دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور فرایندی پیچیده و زمان‌بر است که به دقت و دانش درست نیاز دارد. در این فرایند ارسال درخواست اپلای (Apply) مرحله اصلی و اولیه محسوب می‌شود که در آن باید اطلاعات شخصی، تحصیلی و اسناد مرتبط با پذیرش را به دانشگاه موردنظر ارسال کرد. در اکثر دانشگاه‌های خارج از کشور برای اپلای در رشته موردنظر باید به سایت آن دانشگاه مراجعه کرده و باتوجه به ددلاین (Deadline) دانشگاه درخواست اپلای خود را به همراه مدارک لازم ارسال کنید.

لازم به ذکر است که برای موفقیت در فرایند دریافت پذیرش در دانشگاه موردنظر علاوه بر تکمیل فرم اپلای و ارائه مدارک موردنیاز باید مدرک گپ تحصیلی را نیز در نظر بگیرید. در نتیجه پس از تکمیل فرم اپلای دانشگاه و ارسال مدارک، پس از بررسی آن‌ها توسط دانشگاه، نتیجه پذیرش یا عدم پذیرش به شما اعلام خواهد شد. در برخی اوقات وقفه تحصیلی ممکن است تاثیر منفی بر روی فرصت شما جهت پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور داشته باشد. در واقع در بعضی دانشگاه‌ها این امکان وجود دارد که به دلیل وقفه تحصیلی در مقطع قبلی موفق به اخذ پذیرش نشوید.

از طرفی وقفه تحصیلی می‌تواند برای شما تفاوتی ایجاد کند و در پذیرش‌تان تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر شما به دلیل تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور یا کسب تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود وقفه تحصیلی داشته‌اید، ممکن است این موارد به عنوان نقطه قوت شما در مصاحبه و پذیرش در نظر گرفته شود. در هر صورت برای افزایش فرصت‌های پذیرش در دانشگاه‌های خارجی بهتر است وقفه تحصیلی خود را به شیوه مناسبی توضیح دهید و سعی کنید به نحوی بهترین استفاده از این وقفه تحصیلی را برای افزایش دانش و تجربه خود داشته باشید.

 

نحوه نگارش گپ تحصیلی و تاثیر آن در پذیرش دانشگاه

همانطور که در مطالب قبل اشاره شد، مدرک توجیه گپ تحصیلی از ضروری‌ترین مدارکی بوده که برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور باید ارائه شود. این مدرک شامل توضیحاتی راجع به دانشگاه مقصد و دلایل قابل قبول برای توقف تحصیل در مقطع قبلی است. در صورتی که این مدرک به اندازه کافی معتبر نباشد ممکن است فرایند پذیرش دانشگاه با موفقیت انجام نشود.

مهمترین نکته در مورد گپ تحصیلی این است که مدرک آن باید به شیوه‌ای نوشته و نگارش شود که دانشگاه مقصد را متقاعد کند که دانشجوی متقاضی توانایی ادامه تحصیل در دانشگاه موردنظر را دارد. به علاوه این مدرک باید مطابق با فرمت و نمونه‌های مشخص شده توسط دانشگاه مقصد باشد و به زبان انگلیسی نوشته شود.

 

توجیه گپ تحصیلی

گپ تحصیلی به دانشجویان این امکان را می‌دهند تا در زمانی که بدلایلی مانند مراقبت از خانواده، اخذ مدرک حرفه‌ای، بیماری، خدمت سربازی یا اجازه کار و بسیاری از موارد دیگر به تاخیر افتاده‌اند، به تحصیل خود ادامه دهند.

در مواردی که دلیل واضحی برای وقفه تحصیلی وجود دارد و به طور معقولی می‌توان آن را توجه کرد، احتمال موفقیت در دریافت پذیرش دانشگاه‌ها بالاتر است. برای مثال در صورتیکه دانشجویی بدلیل بیماری برای مدتی طولانی از تحصیل بازمانده است، می‌تواند با ارائه مدارک پزشکی مناسب، گپ تحصیلی خود را توجیه کند.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .