whatsapp
الو اپلای
مزایای زندگی در ازمیر

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  9 خرداد 1401

تعداد نظرات :  6

تمام آنچه برای زندگی در ازمیر باید بدانید

زندگی در ترکیه به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی، چند سالی است که مورد توجه مردم ایران قرار گرفته است. نزدیکی به این کشور، نیاز نداشتن به ویزا و نزدیکی های فرهنگی و مذهبی باعث شده که شهرهای مختلف این کشور، یکی از بهترین مکان‌های توریستی برای ایرانیان باشد. حالا اما نگاه از سفر تفریحی پیشتر رفته و گرفتن اقامت ترکیه ،‌ تبدیل به یکی از اهداف مهاجرین شده است. شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا، استانبول، ازمیر و آنتالیا بیشتر از دیگر شهرها مورد توجه افراد قرار گرفته است. بالا بودن سطح استاندارد زندگی و شرایط خوب دانشگاه‌ها و شرایط خوب کاری، دلایلی برای انتخاب این شهرهاست. ازمیر به عنوان یکی از شهرهای خوب ترکیه،‌ یکی از مقاصد اقامت مهاجرین ایرانی است. در این مطلب، درمورد شرایط، مزایا و معایب زندگی در ازمیر بیشتر خواهیم گفت.

مشخصات شهر ازمیر

 

مشخصات شهر ازمیر

ازمیر بعد از استانبول و آنکارا سومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. این شهر در ساحل دریای اژه قرار دارد. آب و هوای مدیترانه‌ای و طبیعت زیبای این شهر،‌ ازمیر را تبدیل به یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی کرده است. به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های بسیار زیاد در این شهر، ازمیر از نظر اقتصادی یکی از شهرهای مهم ترکیه است. از طرف دیگر با وجود مکان‌های تاریخی و بناهای قدیمی در این شهر، همه ساله توریست‌های زیادی از سراسر دنیا از ازمیر دیدن می‌کنند. شهر تاریخی تروا که یکی از بزرگترین داستان‌های تاریخی در آن اتفاق افتاده در ازمیر قرار دارد. مردم این شهر را باید یکی از خونگرم‌ترین مردمان ترکیه دانست. به همین دلیل زندگی در ازمیر برای مردم ایران، شرایط خوبی دارد.

عواملی که ازمیر را تبدیل به شهری خوب برای زندگی کرده است

ازمیر شاید به اندازه استانبول جذابیت‌های توریستی نداشته باشد. اما این شهر را باید یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه دانست. ازمیر آن‌قدر پتانسیل دارد که تبدیل به یک مقصد اقامتی شود. در ادامه مهمترین ویژگی‌های این شهر را بررسی خواهیم کرد.

وضعیت اقتصادی ازمیر

ازمیر یکی از بهترین شهرها برای توسعه اقتصادی است. خاک بارور این منطقه، بستری خوب برای کشاورزی فراهم کرده است. از طرف دیگر به دلیل وجود نمایشگاه‌های تجاری و فستیوال‌های مختلف،‌ توجه تاجران به این شهر جلب شده و برای کارهای اقتصادی فضایی خوب فراهم شده است. نرخ بیکاری در این شهر بسیار پایین است. وجود فرصت‌های شغلی در این شهر، در کنار جمعیت کم حاضر در آن،‌ باعث شده که برای یافتن شغل مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

شرایط آب و هوایی ازمیر

ازمیر هوای متعدلی دارد. بارش‌های زیاد در کنار آفتاب زیاد در این شهر، شرایط آب و هوایی دلچسبی را فراهم کرده است. این شهر هوایی پاک دارد و به همین دلیل در خط ساحلی آن همواره مردم در حال ورزش و پیاده روی هستند. فضای سبز زیبای شهر و منظره دریا در کنار آن، شهری آرام و زیبا را به وجود آورده‌اند.

در این شهر خبری از ترافیک های سنگین نیست. هنگام رانندگی فقط فضای سبز دیده می‌شود و خلوتی.

 

شرایط تحصیلی در ازمیر

یکی از بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل، ازمیر است. مدارس دولتی این شهر کاملا رایگان هستند. درعین حال مدارس بین‌المللی موجود در ازمیر هم با کیفیت بالا، شرایط تحصیلی خوبی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌اند. دانشگاه‌های ازمیر هم رنکینگ خوبی در میان دانشگاه‌های دنیا دارند. دانشگاه کمبریج انگلستان هم شعبه‌ای در این شهر دارد. بنابراین والدین از نظر تحصیلی نگرانی از بابت فرزندان خود ندارند.

حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این شهر،‌شبکه گسترده حمل و نقل عمومی است. اگر کسی خودروی شخصی نداشته باشد، در هیچ بخشی از شهر مشکلی برای تردد نخواهد داشت. خطوط ریل مترو در تمام نقاط شهر کشیده شده و در کنار آن شبکه تاکسیرانی و مینی‌بوس هم در همه قسمت‌ها دیده می‌شود. در عین حال از کشتی هم می‌توان برای تردد از بخشی از شهر به سمت دیگر استفاده کرد.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری

ازمیر یکی از شهرهای ترکیه است که همواره میزبان فستیوال‌های هنری و فرهنگی بوده است. فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر سالهاست که میزبان کارگردانان و فیلمسازان از سراسر دنیاست. فستیوال‌های موسیقی و تاتر هم در این شهر همه ساله برگزار می‌شوند. فستیوال جاز اروپایی،‌ یکی از این رویدادهای موسیقی است که طرفداران موسیقی جاز را از همه جای دنیا به ازمیر می‌کشاند.

زندگی پرهیجان در ازمیر

با زندگی در ازمیر نه تنها در طول روز ساعات خوبی را تجربه می‌کنید، بلکه به هنگام شب هم این شهر زندگی جداگانه‌ای دارد. در تمام قسمت‌های شهر، کلاب‌ها و بارهای شبانه وجود دارد که با موسیقی و برنامه‌های مختلف،‌ برای شبگردان فضاهایی امن و لذت‌بخش را فراهم کرده است. موسیقی‌های خیابانی در مکان‌هایی مانند مظفر ایزگو همان حال و هوای خیابان استقلال استانبول را تداعی می‌کند. فضایی شاد و امن برای گذراندن ساعت‌های تعطیلات آخر هفته.

حمل و نقل عمومی در ازمیر

 

تنوع مکان زندگی

معمولا در شهرهای بزرگ برای استفاده از امکانات شهری،‌ باید در مکانی نزدیک به مرکز شهر زندگی کرد. در مورد ازمیر این طور نیست. تمام قسمت‌های این شهر امکانات خاص گسترده شده است. از طرفی با وجود شبکه گسترده حمل و نقل شهری، در کمترین زمان و با هزینه‌ای اندک می‌توان به مرکز شهر رسید. بنابراین خرید خانه در محله‌های حاشیه‌ای و آرام این شهر، مزایای خوبی برای کسانی دارد که از شلوغی و سروصدا فراری هستند.

هزینه زندگی در ازمیر

هزینه‌های زندگی در ازمیر بسیار کمتر از شهرهایی مثل استانبول و آنکارا است. این در حالی است که استاندارد زندگی در این شهر کمتر از شهرهایی که نام بردیم نیست. برای زندگی در این شهر به حداقل ۵۰۰۰ هزار لیر در ماه نیاز است. این مبلغ البته برای زندگی یک نفر در یک خانه یک خوابه در اطراف شهر است. آپارتمان‌های سه خوابه در مرکز شهر بالای ۵ هزار لیر در ماه اجاره خانه دارند. همین آپارتمان‌ها در محله‌هایی دورتر از مرکز شهر، حدود ۴ هزار لیر اجاره داده می‌شووند. برای خرید آپارتمان در ازمیر باید حداقل متری ۵ هزار لیر در نظر بگیرید. هزینه مدارس بین‌المللی در این شهر سالانه بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ لیر است. هزینه مهد کودک هم بالای هزار لیر در ماه است. مدارس دولتی در این شهر رایگان هستند. همان طور که می‌بینید عمده هزینه زندگی در ازمیر مربوط به بحث مسکن است. به همین دلیل بسیاری از مهاجرین برای اقامت در ترکیه و گرفتن حق شهروندی، اقدام به خرید خانه در این شهر می‌کنند. مبلغ خرید خانه البته با توجه به قوانین سال ۲۰۲۲ ترکیه، حداقل ۴۰۰ هزار دلار است. البته که باید به این نکته توجه داشت که خرید خانه در ترکیه مانند ایران،‌ یک سرمایه‌گذاری نیست. چون قیمت ملک در این کشور مانند ایران رو به رشد نیست. اما خرید خانه راه خوبی برای گرفتن اقامت است. در مجموع هزینه‌های زندگی در ازمیر برای یک خانواده،‌ بسیار کمتر از استانبول و آنکارا است اما در مقایسه با ایران بیشتر است. بنابراین اگر درآمد ریالی خوبی ندارید باید به فکر داشتن شغل در این شهر باشید.

استراحتگاه های جذاب

یکی از ویژگی‌های ازمیر و البته کشور ترکیه،‌ داشتن استراحت‌گاه‌های زیبای روستایی است. در اطراف ازمیر، هم مانند استانبول، روستاها و جزیره‌های زیبایی قرار دارد که محل خوبی برای استراحت و تجدید قوا است. مناظر زیبای طبیعت و سواحل جذاب این مناطق، محیط خوبی را برای گذراندن تعطیلات به خصوص در فصول گرم سال فراهم کرده‌اند.

استراحتگاه های جذاب ازمیر

 

مناطق دیدنی ازمیر

ازمیر هم مناطق دیدنی و تاریخی زیادی دارد. یکی از مهمترین این مناطق، شهر تاریخی افس یا افسوس است. تاریخچه این شهر به پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در بعضی از کتب تاریخی شهر سکونت اصحاب کهف را افس می‌دانند. معبد آرتمیس که یکی از عجایب هفتگانه است، در این شهر قرار دارد که قدمتی نزدیک به ۵۵۰ سال دارد. علاوه بر این معبد،‌ کلیسای سنت جان،‌ معبد هادریان و کتابخانه سلسوس هم در این شهر قرار دارند. تعداد زیادی از مجسمه‌های الهه‌ها و خدایان روم باستان هم در این شهر قرار دارند.

یکی دیگر از مناطق تاریخی دیدنی ازمیر، قلعه کادیفه کاله است. این قلعه متعلق به قرن چهارم میلادی است که در زمان اسکندر مقدونی بازسازی شده است.

ازمیر بخشی از منطقه آناتولی در ترکیه است. یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی در ازمیر و آناتولی، شهر تاریخی تروا است. این شهر که یکی از مناطق ثبت شده در میراث یونسکو است، داستانی تاریخی و جذاب در پس خود دارد. ماجرای نبرد تروا و داستان‌های مربوط به آن از جمله زیباترین داستان‌های تاریخ یونان باستان است.

خیابان آلسانکاک یکی دیگر از خیابان‌های دیدنی ازمیر است. در این خیابان خانه‌های قدیمی که از دوران عثمانی به جا مانده دیده می‌شود. کافه‌ها و رستوران‌های معروف این خیابان، محل خوبی برای گذراندن ساعات خوش عصر و شب است.

میدان کوناک به عنوان میدان مرکزی شهر ازمیر شناخته می‌شود که برج ساعت در آن قرار دارد. این برج به عنوان نماد شهر ازمیر شناخته می‌شود و در سال ۱۹۰۱ ساخته شده است. در ازمیر هم مانند دیگر شهرهای ترکیه، انواع مساجد و کاخ‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود که نماینده تاریخ و معماری دوران عثمانی است. مساجد شادیروان، کمرالتی، حیسار و سالیچی اقلو از جمله مساجد مهم و تاریخی این شهر هستند.

ازمیر مراکز خرید و بازارهای جذابی هم دارد که علاوه بر خریدی مناسب در آن‌ها،‌ می‌توان از جذابیت‌های بناهای این بازارها هم لذت برد.

مناطق دیدنی ازمیر

 

مزایای زندگی در ازمیر

زندگی در ازمیر برای ایرانیان یکی از انتخاب‌های خوب به حساب می‌آید. با توجه به شرایط خوب شغلی در این شهر، می‌توان به انتخاب یک کار خوب امید داشت. از طرفی نزدیکی ازمیر به ایران و عدم نیاز به ویزا برای سفر به کشور ترکیه،‌ رفت و آمد به این شهر را برای مردم ما آسان کرده است. نزدیکی فرهنگی میان مردم ما و ترکیه، زندگی در ازمیر را برای مردم ایران آسان کرده است. در حوزه گردشگری می‌توان به برگزاری تورهای مختلف در این شهر فکر کرد و به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد. طبیعت زیبا و معماری خوب این شهر، فضای دلچسبی را برای ساکنان این شهر فراهم کرده است. زندگی در ازمیر، با توجه به آب و هوای خوب این شهر، زندگی متفاوت و جذاب است. برای کاسنی که علاقه‌مند به طبیعت،‌ پیاده‌روی،‌ ماهیگیری و ورزش هستند، ازمیر شرایط خیلی خوبی را فراهم کرده است. هزنیه‌های زندگی در ازمیر نسبت به شهرهای بزرگی مانند استانبول، بسیار کمتر است. به همین دلیل در این شهر می‌توان از سطح بالاتری از استاندارد زندگی برخوردار بود. به دلیل وجود مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی در این شهر، والدین برای تحصیل فرزندان خود هم دغدغه‌ای نخواهند داشت.

 

معایب زندگی در ازمیر

شاید بتوان گفت که بزرگترین مشکل برای زندگی در ازمیر برای ایرانیان، مشکل زبان است. در تمامی شهرهای ترکیه، حساسیت روی زبان ترکی بسیار زیاد است. این موضوع در ازمیر بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل اگر کسی زبان ترکی استانبولی را بلد نباشد برای زندگی و کار در این شهر به مشکل برخورد خواهد کرد. اتفاقی که در استانبول کمتر دیده می‌شود.

مزایای زندگی در ازمیر

 

ازمیر یا دیگر شهرهای ترکیه؟ کدام بهتر است؟

برای انتخاب یک شهر به عنوان بهترین گزینه برای اقامت، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. با توجه به این عوامل، نمی‌توان خیلی در مورد بهترین و بدترین گفت. ازمیر نسبت به استانبول یا آنکارا، شهری آرام و خلوت است. با اینکه این شهر هم میزبان توریس‌های بسیاری است اما باز هم نسبت به استانبول آرامش بیشتری دارد. ازمیر در فصول گرم سال جمعیت بیشتری از مسافران و گردشگران را به خود می‌بیند. هزینه زندگی در ازمیر بسیار کمتر از استانبول است. این موضوع کاملا طبیعی است چون شهرهای بزرگ همیشه هزینه‌های خاص خودشان را دارند. پیدا کردن کار در شهر ازمیر راحت‌تر از استانبول است. به همین دلیل نگاه بسیاری از مهاجرین به سمت این شهر جلب شده است. زندگی در ازمیر با توجه به قیمت پایین‌تر ملک و اجاره‌ها، نسبت به دیگر شهرها راحت‌تر است.

ازمیر شهری زیبا و با استاندارد نسبتا خوب زندگی است. به همین دلیل می‌توان به عنوان یک مقصد خوب برای مهاجرت به آن نگاه کرد. در صورتی که هدف از زندگی در ازمیر برای شما دریافت اقامت ترکیه است، باید در ابتدا به سراغ خرید ملک در این شهر بروید. در غیر این صورت با راه‌اندازی یک کسب و کار خوب در این شهر می‌توان اقامت ترکیه را به دست آورد. ازمیر از نظر کشاورزی و دامداری شهری پر رونق است. با یافتن کارهایی در این حوزه،‌ یا سرمایه‌گذاری در این موضوعات،‌ می‌توان به زندگی در این شهر با نگاه بازتری اندیشید.

 

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
5 از 5 با 2 رای

  • هومن پورفرهادی

    1401-09-26 در 8:19 ب.ظ

    سلام با پرداخت چقدر پول میشود صاحب خونه و زندگی شد ؟

    • شیوا داداش زاده

      1401-09-29 در 3:36 ب.ظ

      سلام
      برای اقامت حداقل مبلغ خریدتون باید 75000 دلار باشد.

  • پوران داودی

    1401-07-25 در 3:30 ب.ظ

    باسلام من دو دختر به سنهای ۳۰ و۲۴ سال دارم و میخواهم موقتا بمدت یک سال بهنراه خانواده ام که با همسرم ۴ نفر میشیم در ازمیر زندگی کنم بحز خرید ملک چه راهی رو پیشنهاد میکنید

    • شیوا داداش زاده

      1401-07-27 در 9:43 ق.ظ

      سلام
      اخذ اقامت در حال حاضر فقط با خرید ملک و یا اقامت تحصیلی امکان پذیر می باشد.

  • نسترن نیک نامی

    1401-06-04 در 3:46 ب.ظ

    با عرض سلام ببخشید برای اجاره ملک در ازمیر چطور میتونم از مشاوره شما استفاده کنم ؟ ممنون

    • شیوا داداش زاده

      1401-06-06 در 4:00 ب.ظ

      سلام
      وقتتون بخیر
      با شماره 02188884645 تماس بگیرید راهنماییتون کنند

تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .