whatsapp
الو اپلای
اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  8 خرداد 1402

تعداد نظرات :  0

اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

همانطور که می‌دانید انتخابات ترکیه وارد دور دوم شده بود که ساعاتی پیش نتایج نهایی این انتخابات اعلام شد. اردوغان با حدود 52 در صد آرا یک دوره 5 ساله دیگر یعنی تا سال 2028 رئیس جمهور ترکیه خواهد ماند. به این ترتیب رجب طیب اردوغان با پیروزی در ریاست جمهوری ترکیه، رقیب اصلی خود، کمال قلیچدار اوغلو را در انتخابات دومین دوره شکست داده و وارد دور سوم حکومت خود در کشور ترکیه شده است.

درواقع با شمارش 99.43٪ از آراء، نتایج موقت رسمی اعلام شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) نشان داد که اردوغان با 52.14٪ آرا برنده شده و همچنین کمال قلیچدار اوغلو 47.86٪ آرا دریافت کرده است. قبل از اعلام رسمی نتایج، هوادارن و اردوغان در خارج از محل اقامت خود در استانبول، جشن پیروزی را آغاز کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند و صدها نفر در خارج از ستاد حزب عدالت و توسعه (AK) در استانبول جمع شدند.

اردوغان در حضور جمعیت بزرگی از طرفداران شاد و خوشحال که پرچم ترکیه را در دست دارند، از مردم تشکر کرد. همچنین فرمود:”ما دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را با لطف شما مردمان عزیز به پایان رساندیم. می‌خواهم از مردم‌مان به خاطر دادن دموکراسی به ما قدردانی کنم”. وی با اشاره به دو دوره انتخابات افزود: “برندگان هر دو دوره این انتخابات، همه شهروندان ۸۵ میلیون ما هستند”.

در مقابل کمال قلیچدار اوغلو نیز اظهار کرد: “آنچه واقعاً مرا ناراحت می‌کند، روزهای سختی است که در پیش رو برای کشورمان رقم خواهد خورد.” همچنین وی با تاکید بر اینکه که همچنان برای دموکراسی به مبارزه ادامه می‌دهد افزود این انتخابات از ناعادلانه‌ترین انتخابات چند سال اخیر بوده و تمام بودجه دولتی تنها برای یک فرد خرج شده است. با این حال رهبران خارجی از جمله روسیه، قطر، لیبی، الجزایر، مجارستان، ایران و نهاد فلسطینی به رئیس جمهور ترکیه یعنی اردوغان تبریک و تهنیت گفتند.

 

اظهار نظر کمال قلیچدار اوغلو، پایان دادن به حکومت خودکامه

کمال قلیچداراوغلو، کاندیدای اپوزیسیون در انتخابات، تا آخرین لحظات انتخابات ریاست جمهوری برای جذب آرا تلاش کرد. وی در زمانی که رأی خود را در آنکارا به صندوق انتخاباتی می‌انداخت، از مردم خواست با دادن رأی به او، به پایان حکومت “خودکامه” برسند. همچنین افزود:”این انتخابات ریاست جمهوری در شرایط سختی برگزار شد، اما با اعتمادی که به مردم کشورم دارم دموکراسی و آزادی به میدان خواهد آمد”.

قلیچداراوغلو با این اظهارات، تلاش کرد تا به مردم آگاهی دهد که با دادن رأی به او، می‌توانند به نظام حکومتی که اردوغان برپا کرده است، پایان دهند. این اظهارات هدف داشتند تا مردم را به موافقت با تغییر در رهبری کشور ترغیب کنند و نشان دهند که قدرت تصمیم‌گیری در دست مردم است و آن‌ها قادر به تغییر در دستگاه قدرت خواهند بود.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
اولین کسی باشید که به این پست رای میدهید!

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .