whatsapp
الو اپلای
نحوه نگارش انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

نویسنده :  ولی زاده

بروزرسانی شده در :  21 خرداد 1401

تعداد نظرات :  0

انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه را دارند باید برای اثبات مهارت‌های خود انگیزه نامه‌ تهیه و تدوین کنند. آشنایی با نحوه نگارش انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. در واقع انگیزه نامه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در آینده تحصیلی شما است. از طریق انگیزه نامه می‌توانید مهارت‌های فردی، اهداف تحصیلی، توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را به اثبات برسانید و از این طریق شانس خود را برای پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه در دانشگاه‌ها افزایش دهید. در این مقاله ضمن آموزش نحوه نگارش انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه، نمونه یک توصیه نامه برای بورسیه ترکیه را نیز بررسی خواهیم کرد، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

انگیزه نامه یا Statement Of Purpose که به اختصار با SOP نمایش داده می‌شود، یک متن رسمی است که توسط متقاضی تحصیل در خارج از کشور، تکمیل شده و اهداف خاصی را دنبال می‌کند. در متن انگیزه نامه باید هدف متقاضی از تحصیل در دانشگاه مقصد مشخص شود و انواع مهارت‌ها، رزومه تحصیلی و قابلیت‌های متقاضی در انگیزه نامه ذکر شود. انگیزه نامه تحصیلی توسط اساتید دانشگاه مقصد بررسی خواهد شد. متن انگیزه نامه باید به زبان انگلیسی نوشته شده و ویژگی‌های ممتاز متقاضی در این متن مشخص شده باشد. در واقع هدف نوشتن انگیزه نامه پاسخ به این سوال است که ” چه چیزی شما را واجد شرایط اخذ بورسیه تحصیلی می‌کند؟”

بنابراین سعی کنید برای نوشتن انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه علاوه بر رعایت اصول نگارشی در محتوا، یک استراتژی خوب برای ترغیب اساتید در متن انگیزه نامه خود ایجاد کنید تا از این طریق شانس شما برای پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه افزایش یابد.

 

نحوه نگارش انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

 

نحوه نگارش انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

متن انگیزه نامه نباید سرقت ادبی یا کپی باشد، در این صورت انگیزه نامه در نخستین مرحله توسط اساتید مردود خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از افراد از یک فرمت کپی شده برای نوشتن انگیزه نامه خود استفاده می‌کنند. نمونه انگیزه نامه کپی به شرح زیر است:

“I am applying to the Master of Science program in Mechanical Engineering at the Sabancı University, because I believe my technical skills are matched with  your program“

به طور کلی، محتوای انگیزه نامه باید شامل مطالبی باشد که دانشگاه مقصد برای پذیرش دانشجو به آن اطلاعات نیاز دارد. بنابراین مهم‌ترین سوالاتی که متقاضی باید در انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه به آنها پاسخ دهد، عبارتند از:

  • رشته مورد نظر شما برای تحصیل چیست؟
  • هدف شما از ادامه تحصیل چیست؟
  • برنامه شما برای بعد از فارغ التحصیلی چیست؟
  • چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا سوابق تحصیلی یا شغلی مرتبط با این رشته را دارید؟
  • به کسب چه مهارت‌هایی در کنار تحصیل علاقه مند هستید؟
  • چه انتظاراتی از دانشگاه دارید؟
  • هدف شما از ادامه تحصیل انجام کارهای پژوهشی است یا قصد دارید وارد بازار کار این رشته شوید؟
  • به چه هنرهایی علاقه مند هستید؟
  • چگونه می‌توانید به سطح علمی دانشگاه کمک کنید؟
  • چه خصوصیات اخلاقی دارید؟
  • چه دوره‌های فنی و تخصصی مرتبط با رشته خود را گذرانده‌اید؟

در بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر جهان از جمله دانشگاه‌های کانادا، آلمان و ترکیه برای پذیرش دانشجو و ارائه بورسیه‌های تحصیلی باید یک انگیزه نامه (SOP) منحصر بفرد ارائه دهید. پاسخ دان به هریک از سوالات فوق در متن انگیزه نامه باعث ترغیب شخص به خواندن متن می‌شود و در روند پذیرش و اخذ بورسیه تحصیل بسیار تاثیر گذار است.

 

ساختار کلی انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

 

ساختار کلی انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

انگیزه نامه تحصیلی باید شامل بخش‌های زیر باشد:

  • مقدمه

این بخش از انگیزه نامه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا یک شروع خوب باعث ترغیب شخص به خواندن انگیزه نامه خواهد شد، بنابراین سعی کنید مقدمه را با یک جمله وسوسه انگیز و جذاب شروع کنید و سپس به سراغ جزئیات بروید. در مقدمه انگیزه نامه باید اشتیاق خود به اخذ بورسیه تحصیلی را نشان دهید و اهمیت آن را در طول دوران تحصیل خود بیان کنید. مقدمه باید شامل اطلاعات هویتی از جمله نام و نام خانوادگی، رشته تحصیلی و برنامه مورد نظر شما باشد.

  • متن اصلی انگیزه نامه

متن اصلی انگیزه نامه شامل جزئیات مربوط به تحصیل و رزومه کاری شما است. این بخش از انگیزه نامه را با توضیح مختصر درمورد مدارک و سوابق تحصیلی خود شروع کنید. سپس به توانایی‌های خود در زمینه رشته تحصیل مورد نظر اشاره کنید.

در این بخش از انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه، تمام جوایز و دستاوردهای علمی خود را ذکر کنید. سپس، به طور خلاصه در مورد مدرکی که می خواهید کسب کنید، اهداف تحصیلی و آینده شغلی و تحصیلی خود صحبت کنید. اهداف و ایده‌آل‌های دانشگاه مقصد را مجدداً بیان کنید و نشان دهید که چگونه می‌توانید با دریافت بورسیه این دانشگاه در ترکیه، به تحقق آنها کمک کنید. سپس در مورد تجربیات کاری خود در یک پاراگراف بنویسید.

تمام توانایی ها و مهارت‌های خود را در این قسمت ذکر کنید. اگر تجربه کار یا حتی کارآموزی مرتبط با رشته مورد نظر را در گذشته داشته‌اید، حتما به آن اشاره کنید و در پایان پاراگراف ضمن قدردانی از همکاران خود، مهارت هایی را که در حین کار با آنها آموخته اید را ذکر کنید.

  • نتیجه گیری

در نهایت لازم است با یک نتیجه گیری قدرتمند انگیزه نامه تمام کنید. در مورد اینکه آیا چیزی وجود دارد که می خواهید پس از تکمیل برنامه بورسیه به دست آورید، مانند ادامه تحصیل، پیوستن به یک مجموعه تحقیقاتی یا سازمان خاص یا تحقق یک هدف، بحث کنید. شما می توانید همه اینها را در نظرات پایانی خود بگنجانید و با یک جمله مناسب نتیجه گیری را به اتمام برسانید. در مورد اهداف تحصیلی، چشم اندازهای شغلی، آرزوها و برنامه های آینده خود بگویید.

 

فرمت انگیزه نامه تحصیلی

بسیار مهم است که انگیزه نامه خود را به شیوه‌ای حرفه ای و منسجم ارائه دهید. بنابراین، باید هنگام نوشتن انگیزه نامه تحصیلی به توصیه های زیر پایبند باشید:

  • برای نگارش انگیزه نامه می‌توانید از فونت‌های Calibri، Arial و Times New Roman استفاده کنید.
  • انگیزه نامه باید بین 500 تا 1000 کلمه باشد.
  • اندازه فونت انگیزه نامه نباید بیشتر از 12.5 باشد.
  • از فاصله مناسب استفاده کنید که این فاصله 1 یا 1.5 است.
  • استفاده تراز سمت چپ برای نوشتن انگیزه نامه مناسب تر است.
  • بین پاراگراف ها باید فاصله دو برابر وجود داشته باشد.

رعایت یکسری نکات و جزئیات در هنگام نوشتن انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه در روند پذیرش و اخذ بورسیه تحصیلی بسیار تاثیر گذار است، زیرا یک قالب منسجم برای انگیزه نامه باعث ترغیب اساتید به خواندن می‌شود و در رای نهایی آنها تاثیر گذار است.

 

سبک نوشتن انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

 

سبک نوشتن انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

بسیاری از متقاضیان پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور برای نوشتن انگیزه نامه از نمونه‌های موجود در وب سایت‌ها استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث رد انگیزه نامه در مرحله اول خواهد شد. سبک نوشتن انگیزه نامه در میزان تاثیری گذاری آن بسیار موثر است. بنابراین لازم است نکات زیر را هنگام نوشتن انگیزه نامه رعایت کنید:

  1. استدلال منطقی داشته باشید.

در انگیزه نامه نباید از لحنی استفاده کنید که نشان دهنده ادعا یا التماس باشد، در این صورت در نخستین مرحله درخواست شما رد خواهد شد. سعی کنید در متن انگیزه نامه از استدلال منطقی و دلایل قانع کننده استفاده کنید تا بتوانید با مزایای بسیار خوب از جمله بورسیه تحصیلی، در دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرید.

  1. از زبان عامیانه استفاده نکنید.

در نگارش انگیزه نامه باید از زبان رسمی استفاده کنید و از به کار بردن اصطلاحات عامیانه خودداری کنید. لحن انگیزه نامه باید در عین رسمی بودن حالت مکالمه وار داشته باشد تا بیشترین تاثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد.

  1. در نوشتن انگیزه نامه خلاقیت به خرج دهید.

سعی کنید با بازی کردن با کلمات در نوشتن انگیزه نامه خلاقیت به خرج دهید. در انگیزه نامه ضمن پاسخ به سوالاتی که در قسمت بالا ذکر شد، لازم است اشتیاق خود را نسبت به دریافت بورسیه نیز نشان دهید تا شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه افزایش دهید.

  1. از اغراق کردن درمورد توانایی‌های خود بپرهیزید.

برخی افراد برای اخذ پذیرش و دریافت بورسیه تحصیلی هنگام نوشتن انگیزه نامه درمورد توانایی‌های خود اغراق می‌کنند که این موارد در مراحل بعدی پذیرش برای متقاضی دردسرساز خواهد شد. بنابراین لازم است در مورد توانایی‌های خود اغراق نکنید و همه چیز را عادی جلوه دهید.

نمونه انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

برای نوشتن انگیزه نامه لازم است از نمونه‌ انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه ایده بگیرید، اما توجه داشته باشید نامه به صورت کپی نباشد. یک نمونه انگیزه نامه برای دریافت بورسیه در این قسمت آورده شده است.

 

نمونه انگیزه نامه برای بورسیه ترکیه

 

جمع بندی

انگیزه نامه کلید اصلی اخذ بورسیه تحصیلی است، بنابراین برای نوشتن آن باید وسواس زیادی به خرج دهید. همانطور که گفتیم انگیزه نامه تحصیلی برای بورسیه ترکیه از سه بخش مقدمه، متن اصلی و نتیجه گیری تشکیل شده است که برای شروع مقدمه باید از جملات جذاب استفاده کنید تا شخص به خواندن ادامه نامه ترغیب شود. برای قسمت بدنه یا متن انگیزه نامه نیز باید با رعایت اصول خاص آن تمامی اطلاعات و قابلیت‌های فردی خود را به استاد مربوطه نشان دهید. قسمت نتیجه گیری انگیزه نامه نیز خلاصه‌ای کلی از اهداف شما برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه را نشان می‌دهد. هر چقدر انگیزه نامه قوی‌تر باشد، احتمال پذیرش و اخذ جوایز و بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه افزایش می‌یابد.

امتیاز خود را ثبت کنید


چه قدر این پست برایتان مفید بود؟
3 از 5 با 5 رای

اولین کسی باشید که برای این پست کامنت میگذارید!
تماس با ما
درخواست مشاوره رایگان

ما همراه شما خواهیم بود

برای دریافت مشاوره رایگان، این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان الو اپلای در سریعترین زمان، با شما تماس بگیرند

آدرس: تهران, میدان ونک, خیابان گاندی جنوبی, خیابان بیست و پنجم پلاک ۲۴ طبقه 2
آدرس و لوکیشن دفتر استانبول : DAP Vadi,Z ofis ,S Blok ,No 56 Kağıthane İstanbul
021-88884645 | 021-88850364
۸ الی ۲۱
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .